Letar efter en oldschool verkstad för mitt nyköpta ladfynd i Stockholmsområdet (gärna norr över då den finns i Roslagen).
Fick nedan svar från vespaservice:
"Tyvärr så tar vi inte emot de äldre vesporna här på nya Vespa service.
Det är pga brist på kunskap för dem.
Men du kan prova att vända dig till svenska scooterklubben och se om
det finns någon som kan hjälpa dig där.
Mvh Grim"
Vem kan få denna klenod vägduglig igen?
Ladfynd P200e-82 letar verkstad
Re: Ladfynd P200e-82 letar verkstad
Liknande svar från GlobenMC; inga växlade väspor...
Re: Ladfynd P200e-82 letar verkstad
Det är inte så många som gör sådana arbeten yrkesmässigt längre. Dessutom, du inser att det kan bli ganska dyrt. En professionell mek debiterar ett antal hundralappar per timme, och det brukar gå åt ganska många timmar 
Alltså har du två alternativ:
* fortsätta leta efter någon som vill göra jobbet för dig. Jag har inte koll på Stockholmstrakten men på Västkusten gör Rolf i Varberg http://www.scootsandbikes.se/ en del motorrenoveringar.
* eller att försöka göra jobbet själv. Du kan finna en hel del inspiration och hjälp på detta forum, t ex här http://www.scooterklubben.com/forum/vie ... =17&t=6858
Lycka till!
/jens

Alltså har du två alternativ:
* fortsätta leta efter någon som vill göra jobbet för dig. Jag har inte koll på Stockholmstrakten men på Västkusten gör Rolf i Varberg http://www.scootsandbikes.se/ en del motorrenoveringar.
* eller att försöka göra jobbet själv. Du kan finna en hel del inspiration och hjälp på detta forum, t ex här http://www.scooterklubben.com/forum/vie ... =17&t=6858
Lycka till!
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Re: Ladfynd P200e-82 letar verkstad
Stort tack för svaret!
Har bara mekat lite med moppe tidigare men eftersom motorn går runt på startgas är det väl bara att byta/rengöra filter, tömma tanken på 20- årigt bränsle och börja beställa reservdelar...
Har respekt för "besikningsmannen" iom att det är en motorcykel men det lösersig nog det oxå.
Någon som har tips på var jag hittar reservdelar till bra pris och bra kvalitet?
Saknar/måste ersätta (uppenbara saker):
*samtliga lås (förra ägaren har tappat bort dem...)
*HB blinkerglas
*Gummibälj från förgasare till chassi
Några uppenbara uppgraderingar jag borde göra för att öka trafiksäkerheten/tillförlitligheten?
Tankar på 12v konvertering, skivbroms konvertering fram, nya däck och nya dämpare...
/R
Har bara mekat lite med moppe tidigare men eftersom motorn går runt på startgas är det väl bara att byta/rengöra filter, tömma tanken på 20- årigt bränsle och börja beställa reservdelar...

Någon som har tips på var jag hittar reservdelar till bra pris och bra kvalitet?
Saknar/måste ersätta (uppenbara saker):
*samtliga lås (förra ägaren har tappat bort dem...)
*HB blinkerglas
*Gummibälj från förgasare till chassi
Några uppenbara uppgraderingar jag borde göra för att öka trafiksäkerheten/tillförlitligheten?
Tankar på 12v konvertering, skivbroms konvertering fram, nya däck och nya dämpare...
/R
Re: Ladfynd P200e-82 letar verkstad
En Vespa är inte så komplex egentligen, och lägger du en stund på att söka här på forumet finns här mycket kunskap samlad. En annan mycket bra sajt är http://www.scooterhelp.com/.
Delar köper du bäst och billigast från t ex http://www.sip-scootershop.com/en/main/base/home.aspx eller http://www.scooter-center.com/scoweb/pages/welcome.grid.
Har du tur funkar den efter lite rengöring av tank och förgasare. Och det du absolut bör kolla, av säkerhetsskäl, är däck och stötdämpare. Att montera skivbroms kostar en bra slant och, hmmm, har du inte redan 12V på din P200?
/jens
Delar köper du bäst och billigast från t ex http://www.sip-scootershop.com/en/main/base/home.aspx eller http://www.scooter-center.com/scoweb/pages/welcome.grid.
Har du tur funkar den efter lite rengöring av tank och förgasare. Och det du absolut bör kolla, av säkerhetsskäl, är däck och stötdämpare. Att montera skivbroms kostar en bra slant och, hmmm, har du inte redan 12V på din P200?
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Re: Ladfynd P200e-82 letar verkstad
Man kan ju göra detta på olika sätt en del lätta andra svårare.
Det svårare måste vara att hitta någon som gör jobbet åt en och är seriös så att man inte blir lurad på en massa onödiga renoveringar. det lättare är att som sagt leta på forumet och skruva själv. Har man meckat moppe kan man mecka Vespa. Och om du var lyckosam med att mecka moppe, gör det du själv sagt först och få i gång den så att den går ordentligt innan du börjar splitta motor och riva och byta allt med en spricka.
Om den ramlat ur registret, så få i gång den först och få in den i registret. Renovera efteråt, det behövs ingen skivbroms, det behövs ingen finish, du behöver inga lister och annat jox innan du vet hur mycket pengar du vill lägga och hur kul du tycker det är. Det kanske är så att du inte tyckte det var så kul och då har du inget ladu fynd längre utan en ej körbar hög med delar och en massa nya dyra delar som ej är monterade som du i stort sett får ge bort.
1, Få i gång den
2, in i registret
3, fixa det som är viktigt för körsäkerhet, bromsarna duger orginal.
4, besiktiga
5, kör och bestäm dig vilken nivå på finish du vill ha
6, renovera efter hand och under vintern i små steg
annars är risken som sagt att den bara blir i särskruvad, du tröttnar, och du har ändå inte haft någon Vespa att köra runt på. För det är ju faktiskt det roligaste, att köra... tycker jag.
Det svårare måste vara att hitta någon som gör jobbet åt en och är seriös så att man inte blir lurad på en massa onödiga renoveringar. det lättare är att som sagt leta på forumet och skruva själv. Har man meckat moppe kan man mecka Vespa. Och om du var lyckosam med att mecka moppe, gör det du själv sagt först och få i gång den så att den går ordentligt innan du börjar splitta motor och riva och byta allt med en spricka.
Om den ramlat ur registret, så få i gång den först och få in den i registret. Renovera efteråt, det behövs ingen skivbroms, det behövs ingen finish, du behöver inga lister och annat jox innan du vet hur mycket pengar du vill lägga och hur kul du tycker det är. Det kanske är så att du inte tyckte det var så kul och då har du inget ladu fynd längre utan en ej körbar hög med delar och en massa nya dyra delar som ej är monterade som du i stort sett får ge bort.
1, Få i gång den
2, in i registret
3, fixa det som är viktigt för körsäkerhet, bromsarna duger orginal.
4, besiktiga
5, kör och bestäm dig vilken nivå på finish du vill ha
6, renovera efter hand och under vintern i små steg
annars är risken som sagt att den bara blir i särskruvad, du tröttnar, och du har ändå inte haft någon Vespa att köra runt på. För det är ju faktiskt det roligaste, att köra... tycker jag.
Husqvarna mod 27 -50, Triumph T100-69, Honda VF400F -84, Crescent Compakt -70tal, Saab 96 2t-65, Citroen C8 2,2
Re: Ladfynd P200e-82 letar verkstad
Stort tack för återkopplingen!
Det blir rengöra, fixa besiktningen och köra!
Fortsättning följer...
Det blir rengöra, fixa besiktningen och köra!
Fortsättning följer...

Re: Ladfynd P200e-82 letar verkstad
Förgasaren hade bäckat igen och krävde flera timmars rengöring men nu går den som aldrig förr!
Nu skall bara fotbromsbrytaren för bromsljus undersökas närmare då bara frambromsen indikerar för tillfället...
Laddar för besiktningen!
Nu skall bara fotbromsbrytaren för bromsljus undersökas närmare då bara frambromsen indikerar för tillfället...
Laddar för besiktningen!