Hur pass sliten kan den vara.



spaxe wrote:Hej hur vet man när det är dax att byta cylindern.
Hur pass sliten kan den vara.
![]()
![]()
spaxe wrote:Jag har slitage från gamla trasiga kolvrings bitar som har
gjort repor längs cylinder väggen, funderar på att bara slipa
och köpa ny kolv och ringar.
Vad tror du om det.
Reporna är inte djupa men många.
Annars får jag mäta upp kolven i cylindern.
spaxe wrote:Hej
Lite frågor igen.
Hur vet du att det är trimm och kanske 100cc..
Kan man räkna ut vilken cylinger och kolv det är jag har.
Hur gör jag då om det går, eller vet du någon annan som
jag kan vända mej till..
Skulle vilja slippa köpa nytt men det kanske är det ända alternativet.
Historien är att motorn har nypt ev skurit men kolven har kvar sina kolv ringar
och har lite repor men ok enligt mej.
Cylindern har åxå fått lite repor men känns inte som om det skulle vara nått
problem att slipa med lite sandpapper.
Om kolven har nypt en gång men ringarna är hela och sitter kvar och veven går runt
Kan man då använda kolven igen eller är den slut för att den har nypt eller blivit skadad
en gång...
spaxe wrote:Det är en smallframe och enligt scooterhelp är motorn en 125cc 1965(VMA1M 07233)
Och ramen en VMA(M)(N)- (D)017347 och jag kan inte hitta det på scooterhelp.
Om jag söker på VMA1T-017347 så kommer den från 1967.
Hur kan jag ta reda på slag längden om jag bara har cylindern,eller måste jag klyva motorn
och mäta veven....
Den totala längden på cylinder som är urtagen är 1100mm x 55mm och om jag har räknat rätt
så ligger kubikcentimetern på ca 104cc.
En liten varför fråga,Varför finns det ingen information tex på SIP om längden på kolvar bara
radien och antal kolvringar.
Kan man inte räkna ut kapacitet eller annan info på en kolvs styrka/kraft med längd radie.
Om jag skulle köpa ett nytt cylinder kitt hur är det med veven då måste inte den åxå bytas ev.
![]()
![]()