Hej!
Jag har märkt ett konstigt ljud från motorn (Vespa PK 125 Automatica). När jag kör så låter det konstigt från motorn (ev. växellådan!?) när jag gasar och den kommer upp lite i varv, typ "mellanläge" när jag kommer upp i högre varv så låter det inget, när jag bromsar in så låter det igen.
Ljudet låter lite grann som något "fladdrar" emot, ett lite "plastigt" ljud, kan även låta lite metalliskt, ett lite "plingande" ljud, lite svårt och förklara med ord!! Ska försöka spela in det. Den verkar gå bra annars, drar på bra annars.
Några förslag!?
Mvh
Marco
Malmö
Flattrande/plingande ljud från motorn. PK 125 Automatica
-
- Nybörjare
- Posts: 13
- Joined: Sat 26 May 2012, 18:02
-
- Nybörjare
- Posts: 13
- Joined: Sat 26 May 2012, 18:02
Re: Flattrande/plingande ljud från motorn. PK 125 Automatica
Ingen som har något förslag!?
Mvh
M.
Mvh
M.
Re: Flattrande/plingande ljud från motorn. PK 125 Automatica
Kan ju vara väldigt många olika saker. Något som sitter löst, något inne i motorn, något i transmissionen. Och som jag sagt ett antal gånger här på forumet, PK125SA är en ovanlig scooter med en motor som inte liknar något annat. Vi är säkert mycket få på forumet som ens kört en sådan Vespa, än mindre mekat med den
/jens

/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Re: Flattrande/plingande ljud från motorn. PK 125 Automatica
Om det låter plastigt och du har tur är det fläktkåpan (det stora grå plastskyddet). Tror att det är rätt vanligt att den spricker.
Re: Flattrande/plingande ljud från motorn. PK 125 Automatica
Transmition hur funkar den......
Är det kopplingen eller över gång mellan växlarna..

Är det kopplingen eller över gång mellan växlarna..



Re: Flattrande/plingande ljud från motorn. PK 125 Automatica
PK125 SA har en Variomatic-transmission med centrifugalkoppling, precis som alla moderna automatscootrar. Men dessutom ett växelreglage med två lägen, drivning och inte drivning.
/jens
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Re: Flattrande/plingande ljud från motorn. PK 125 Automatica
Och kom ihåg att den ska ha automatlådeolja i växellådan. ATF, Dexron II. Inte bra om någon har bytt till SAE30.
Senare kom en annan automatmodell (aldrig i Sverige, tror jag) som hette Plurimatic, eller XL, och den hade en enklare växellåda utan hydraulik.
Senare kom en annan automatmodell (aldrig i Sverige, tror jag) som hette Plurimatic, eller XL, och den hade en enklare växellåda utan hydraulik.