Sprängskiss till en Popolino?
-
- Entusiast
Sprängskiss till en Popolino?
Hej
Jag har i ett par år nu samlat mod för att byta kickaxeln på min vespa. Känner mig nu mer redo och har kikat lite på sprängskisser på scooterhelp. Dock så har dom ingen för min motor. Åtminstonde inte vad jag hittat.
Jag har en vespa popolino från 1961. Ramnumret börjar på VNS3T och motornumret börjar på VNB3M
Någon som har en sprängskiss som stämmer överens med den motorn? Vill ju inte stå där med delar över när jag är klar. Och dessutom blir jag lite osäker på om delarna som finns på sip passar eller ej..
Mycket tacksam för tips!
Jag har i ett par år nu samlat mod för att byta kickaxeln på min vespa. Känner mig nu mer redo och har kikat lite på sprängskisser på scooterhelp. Dock så har dom ingen för min motor. Åtminstonde inte vad jag hittat.
Jag har en vespa popolino från 1961. Ramnumret börjar på VNS3T och motornumret börjar på VNB3M
Någon som har en sprängskiss som stämmer överens med den motorn? Vill ju inte stå där med delar över när jag är klar. Och dessutom blir jag lite osäker på om delarna som finns på sip passar eller ej..
Mycket tacksam för tips!
Re: Sprängskiss till en Popolino?
Här en bra sida att kolla in:
<http://www.vespapopolino.se/>
klicka sedan vidare i registret!
VNS-modellen är en specialmodell av VNA från början.
Din VNS3 är en variant av VNB3
Här kan Du ladda hem sprängskisser!
http://www.scooterhelp.com/serial/VNB.parts.book.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Piaggio tillverkade hela tre olika 125-modeller under samma år, 1961!
Alltså VNB1, VNB2 och VNB3.
Läs också Ola Backer förnämliga artikel i Scooteristen (nr 44 sid 6-7) om denna ”unika svensk-vespa” som alla Vespa intresserade ”bör” känna till.
Erling
<http://www.vespapopolino.se/>
klicka sedan vidare i registret!
VNS-modellen är en specialmodell av VNA från början.
Din VNS3 är en variant av VNB3
Här kan Du ladda hem sprängskisser!
http://www.scooterhelp.com/serial/VNB.parts.book.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Piaggio tillverkade hela tre olika 125-modeller under samma år, 1961!
Alltså VNB1, VNB2 och VNB3.
Läs också Ola Backer förnämliga artikel i Scooteristen (nr 44 sid 6-7) om denna ”unika svensk-vespa” som alla Vespa intresserade ”bör” känna till.
Erling
-
- Entusiast
Tackar för infon! Vid första anblick så ser det ut som dom skisserna jag tittat på tidigare. Verkar ju som att man ska kunna komma åt och byta kickaxeln utan att vara inne i själva motorn och mekka. Allt där funkar bra och jag vill inte pajja något som nu fungerar =)
Intressant läsning i Olas artikel också! Undrar vad min väger nuförtiden =) Stor tank och reservhjul osv..
Intressant läsning i Olas artikel också! Undrar vad min väger nuförtiden =) Stor tank och reservhjul osv..
Du kommer säkert att lyckas - Vespister är ett kreativt och trevligt släkte!
Erling
Erling
-
- Entusiast
Hej igen!
Jag har funderat ganska mycket på detta nu. =) Känner mig lite obekväm med projektet men det ska väl kanske gå att styra upp om jag bara försöker. Har bytt koppling på en motorcykel en gång och det funka ju. Detta känns bara lite större..
Har gjort en liten inköpslista. Någon som kan bekräfta att delarna bör passa? Har läst mig fram till att kicken som satt orginal hade splines hela vägen och att den ej går att få tag på längre. Och att den som passar t ex rally och gs160 ska passa. Därför plockade jag ihop denna listan. Saknas nåt?

Jag har denna sprängskissen, det ska vara rätt motor tror jag. Men jag blir inte klok på hur långt in i motorn detta är. Antar att cylindern måste av. Måste svänghjulet av? Isf ska man ha någon sorts avdragare?

Mycket tacksam för svar!
Jag har funderat ganska mycket på detta nu. =) Känner mig lite obekväm med projektet men det ska väl kanske gå att styra upp om jag bara försöker. Har bytt koppling på en motorcykel en gång och det funka ju. Detta känns bara lite större..
Har gjort en liten inköpslista. Någon som kan bekräfta att delarna bör passa? Har läst mig fram till att kicken som satt orginal hade splines hela vägen och att den ej går att få tag på längre. Och att den som passar t ex rally och gs160 ska passa. Därför plockade jag ihop denna listan. Saknas nåt?
Jag har denna sprängskissen, det ska vara rätt motor tror jag. Men jag blir inte klok på hur långt in i motorn detta är. Antar att cylindern måste av. Måste svänghjulet av? Isf ska man ha någon sorts avdragare?

Mycket tacksam för svar!
-
- Dekaltrimmare
Hej. Pakningar och ett kickstopp, vore att rekommendera.
Hade jag varit du, och motoren redan är delad, hade jag nog bytt resterande av lager, ramlager, bussningar, packninar, kolv och kolvringar. En total motorrenovering, ja menar när du ändå är skitig varför inte fixa hela motoren. Ett förslag när du byter lager, lägg dem i frysen när de kommer hem, är de sedan lättare att lägga i motorn.
HA NU EN TREVLIG VÅR !!
SÅ SYNS VI PÅ VÄGEN I SOMMAR!!!
Oscar
Hade jag varit du, och motoren redan är delad, hade jag nog bytt resterande av lager, ramlager, bussningar, packninar, kolv och kolvringar. En total motorrenovering, ja menar när du ändå är skitig varför inte fixa hela motoren. Ett förslag när du byter lager, lägg dem i frysen när de kommer hem, är de sedan lättare att lägga i motorn.
HA NU EN TREVLIG VÅR !!
SÅ SYNS VI PÅ VÄGEN I SOMMAR!!!
Oscar

Vespa GL/Touring 1963
Vespa GL/Touring 1965
Zündapp sport 1965
Triumph Bonneville 1971
Vespa GL/Touring 1965
Zündapp sport 1965
Triumph Bonneville 1971
-
- Entusiast
Och då lägger jag till packningar och kickstopp på inköpslistan.
Dom andra delarna du nämner, kommer jag ändå behöva ta loss dom? Annars gör jag det nog hellre senare. Vill inte skruva isär mer än som behövs. Då gör jag hellre resten om några år.
Dom andra delarna du nämner, kommer jag ändå behöva ta loss dom? Annars gör jag det nog hellre senare. Vill inte skruva isär mer än som behövs. Då gör jag hellre resten om några år.
Aloha,
I början av mitt mekande så kunde jag ibland finna mig själv tvekande inför att ta mig an ett större arbete än tidigare. Tills jag kom på att man ska tänka på att det är vanliga fabriksarbetare som satt ihop motorn en gång i tiden! Det är lätt att få för sig att man måste vara ingenjör för att kunna skruva lite på en Vespa eller motorcykel men så är inte fallet menar jag.
Däremot kan man som nybörjare ha väldigt stor hjälp av att ta all skriven information till sig och begrunda den. Annars blir det lätt att man står där och bänder isär blockhalvor med skruvmejsel och andra nybörjarmisstag. Det här forumet är dessutom knökfullt med kompetens!
Mitt råd är förresten det motsatta än Kostmedvetens. Om Vespan fungerat tillfredsställande i övrigt så nöj dig med att öppna motorn, byt ut bara det som du planerat att byta och låt resten vara. Du kan ju snurra lite på delarna och kolla så att inget verkar jätteglappt eller att något lager raspar men annars låt det vara som det är. Har inte skruvat Poplino men kanske ska man passa på att byta växelkors? Någon därute vet garanterat!
Enligt min mening finns det ingen anledning att helrenovera något som fungerar.
Och just det två viktiga saker till innan du sätter igång:
1. Ta massvis med bilder på hur det ser innan du skruvar loss en del.
2. Lägg allt i burkar och påsar tydligt uppmärkta.
Det är lätt att få hybris och tro att man ska komma ihåg men det gör man inte. Om man inte är en Savant.
(3. riktiga verktyg är också viktigt använd bara blocknycklar och spärrskaft -inte skiftnyckel)
Lycka till!
/simon
I början av mitt mekande så kunde jag ibland finna mig själv tvekande inför att ta mig an ett större arbete än tidigare. Tills jag kom på att man ska tänka på att det är vanliga fabriksarbetare som satt ihop motorn en gång i tiden! Det är lätt att få för sig att man måste vara ingenjör för att kunna skruva lite på en Vespa eller motorcykel men så är inte fallet menar jag.
Däremot kan man som nybörjare ha väldigt stor hjälp av att ta all skriven information till sig och begrunda den. Annars blir det lätt att man står där och bänder isär blockhalvor med skruvmejsel och andra nybörjarmisstag. Det här forumet är dessutom knökfullt med kompetens!
Mitt råd är förresten det motsatta än Kostmedvetens. Om Vespan fungerat tillfredsställande i övrigt så nöj dig med att öppna motorn, byt ut bara det som du planerat att byta och låt resten vara. Du kan ju snurra lite på delarna och kolla så att inget verkar jätteglappt eller att något lager raspar men annars låt det vara som det är. Har inte skruvat Poplino men kanske ska man passa på att byta växelkors? Någon därute vet garanterat!
Enligt min mening finns det ingen anledning att helrenovera något som fungerar.
Och just det två viktiga saker till innan du sätter igång:
1. Ta massvis med bilder på hur det ser innan du skruvar loss en del.
2. Lägg allt i burkar och påsar tydligt uppmärkta.
Det är lätt att få hybris och tro att man ska komma ihåg men det gör man inte. Om man inte är en Savant.
(3. riktiga verktyg är också viktigt använd bara blocknycklar och spärrskaft -inte skiftnyckel)
Lycka till!
/simon
http://www.flickr.com/photos/bohuslan/sets/
-
- Entusiast
Stort tack
självförtroendet börjar komma lite nu.
Har bokat en besiktning nu så att jag får två år på mig att fixa istället för de veckor jag har kvar just nu =P
Lite pinsamt att springa igång den på besiktningen men det gjorde jag sist..

Har bokat en besiktning nu så att jag får två år på mig att fixa istället för de veckor jag har kvar just nu =P
Lite pinsamt att springa igång den på besiktningen men det gjorde jag sist..
-
- Entusiast
Jag har en fin kamaza hylsnyckelsats och bachos blocknycklar. Vad mer kan behövas verktygsmässigt? Ser mest ut som bult/mutter på skissen. Måste svänghjulet av tror ni? För isf får jag väl köpa avdragaren.
Ja, du måste ta bort svänghjulet, men avdragaren "ingår" så att säga. Det ska sitta en låsring utanför muttern och den drar av svänghjulet. Mutterknackare fungerar bra, annars behöver du ha en svänghjulshållare.
Du håller väl till i Göteborg? Jag kan skicka kickaxel och fjäder med nån av dem som kommer till Örebro nästa helg om du vill. Det är alldeles för få som mekar med Popolino.
/P
Du håller väl till i Göteborg? Jag kan skicka kickaxel och fjäder med nån av dem som kommer till Örebro nästa helg om du vill. Det är alldeles för få som mekar med Popolino.
/P
Då skulle jag vilja påstå att du är synnerligen välutrustad! Angående svänghjulshållaren så tycker jag att man aldrig ska försitta ett tillfälle att införskaffa specialverktyg. Ju dyrare och mer begränsat användningsområde desto bättre!johansjogren wrote:Jag har en fin kamaza hylsnyckelsats och bachos blocknycklar. Vad mer kan behövas verktygsmässigt? Ser mest ut som bult/mutter på skissen. Måste svänghjulet av tror ni? För isf får jag väl köpa avdragaren.
/simon
http://www.flickr.com/photos/bohuslan/sets/
-
- Entusiast
Har ingen mutterknackare så en hållare kanske är bra att skaffa då. En axel och fjäder hade ju vart fint men hur är det med kvalitén på den gamla modellen? Är det inte bättre att sätta dit den nya? Eller är det så att den gamla är lika bra? För isf har jag ju gärna vespan original.Paka wrote:Ja, du måste ta bort svänghjulet, men avdragaren "ingår" så att säga. Det ska sitta en låsring utanför muttern och den drar av svänghjulet. Mutterknackare fungerar bra, annars behöver du ha en svänghjulshållare.
/P
Jag har en anställning på jula (som jag visserligen är ledig från för studier) här i Göteborg. Det finns gott om verktyg hemmasssimon wrote:Då skulle jag vilja påstå att du är synnerligen välutrustad! Angående svänghjulshållaren så tycker jag att man aldrig ska försitta ett tillfälle att införskaffa specialverktyg. Ju dyrare och mer begränsat användningsområde desto bättre!johansjogren wrote:Jag har en fin kamaza hylsnyckelsats och bachos blocknycklar. Vad mer kan behövas verktygsmässigt? Ser mest ut som bult/mutter på skissen. Måste svänghjulet av tror ni? För isf får jag väl köpa avdragaren.
/simon

Hade jag haft lite mer plats hade jag nog köpt på mig kompressor och så med men jag bor i lägenhet så det är väl inte läge än. Men en svänghjulshållare ska nog få plats.
-
- Entusiast
Packningssatsen kan jag ju förstå behovet av och den är ganska billig så det är ju lugnt men behöver man oljetätningarna? Eller räcker det med o-ringen till kicken? 15kr eller 400kr =)
O-ring

http://www.sip-scootershop.com/en/produ ... r_67210000" onclick="window.open(this.href);return false;
Oljetätningar

http://www.sip-scootershop.com/en/produ ... +_91093000" onclick="window.open(this.href);return false;
O-ring

http://www.sip-scootershop.com/en/produ ... r_67210000" onclick="window.open(this.href);return false;
Oljetätningar

http://www.sip-scootershop.com/en/produ ... +_91093000" onclick="window.open(this.href);return false;
De har ju ändrat konstruktionen av nån anledning så det är säkert bättre med fler splines. Annars är kvaliteten (på material och finish) troligen sämre nu än under tidigt 60-tal. Men de nya grejorna kostar ju inget så köp dem, vetja.
Om du har väldigt lite mekvana skulle jag rekommendera att du gör så lite som möjligt. Byt bara kickaxeln, gummistoppen, o-ringen och eventuellt packningen mellan blocken. Märk upp tändplattans läge innan du lossar den så slipper du ställa tändningen sedan.
Om du har väldigt lite mekvana skulle jag rekommendera att du gör så lite som möjligt. Byt bara kickaxeln, gummistoppen, o-ringen och eventuellt packningen mellan blocken. Märk upp tändplattans läge innan du lossar den så slipper du ställa tändningen sedan.
-
- Entusiast
Tack för tipset om tändplattan
kunde blivit jobbigt. Motorn går som en klocka i övrigt. Har aldrig vart några problem innan. Och jag har en del mekvana men ingen från motorer.. Därav min nervositet
jag har besiktning om tre veckor sen så

jag har besiktning om tre veckor sen så

-
- Entusiast

Besiktigad med bravur. Inga problem där inte.
Då är det bara att beställa delar då så har jag två år på mig.
Såhär ser min shoppinglista ut nu. Någon som kan bekräfta att det ser rätt ut? Skulle vara skönt om man lyckades beställa rätt från början =)

Som vanligt mycket tacksam för all hjälp!
-
- Entusiast
Kanske denna är bättre förresten? Och 150 spänn billigare.

-
- Entusiast
Börjar bli lite osäker på kickaxeln som jag valt här.. Den står ju som VNB4-6 inte VNB3. Är det samma? Snälla någon bekräfta?
Kollade SIPs sidor med sökning vnb och kickstart och hittade en kick med följande beskrivning:
Kickstart Lever for Vespa
125 VNA/VNB1-3T/150 VBA/VBB1T
/VGLA/B,
completely geared
incl. rubber and screw
Det är väl den du borde ha? Bilden såg rätt lika ut men bilderna är ju inte alltid den rätta (vilket de påminner om).
Kickstart Lever for Vespa
125 VNA/VNB1-3T/150 VBA/VBB1T
/VGLA/B,
completely geared
incl. rubber and screw
Det är väl den du borde ha? Bilden såg rätt lika ut men bilderna är ju inte alltid den rätta (vilket de påminner om).
-
- Entusiast
Jo det är det jag lurar på också.. Den har ju samma splines som den som sitter på. Men den är mycket dyrare och jag har för mig jag har läst någonstans att den nya ska passa. Ska googla runt lite mer. Men tack för ditt svar!
Jaja jag började skruva isär ikväll och kom så långt som att ta bort kåpan runt fläkten. Där var dåliga gängor på nästan alla hål så jag kunde plocka ur skruven utan att skruva =)
Har lekt med helicoils ikväll alltså. Ska ta och lägga en beställning nu när lönen kommer in.

Jaja jag började skruva isär ikväll och kom så långt som att ta bort kåpan runt fläkten. Där var dåliga gängor på nästan alla hål så jag kunde plocka ur skruven utan att skruva =)
Har lekt med helicoils ikväll alltså. Ska ta och lägga en beställning nu när lönen kommer in.

Helicoil eller motsvarande är verkligt toppen! De nya gängorna blir dessutom bättre än de gamla!
-
- Entusiast
Ja riktigt bra faktiskt! Passade på att sätta i fräscha skruvar med. Sånt fix gillar jag 

-
- Entusiast
Ja bättre sent än aldrig! Idag har jag beställt alla grejer och börjat skruva isär vespan. Har fått slita med trasiga skruvar och fastrostade skruva i ett par timmar men nu är fläkten av iaf.
Nästa steg är svänghjulet men jag blev lite fundersam på det Paka skrev om tändnigen. Vad är det man ska märka upp? Är det dess förhållande mot svänghjulet?
Nästa steg är svänghjulet men jag blev lite fundersam på det Paka skrev om tändnigen. Vad är det man ska märka upp? Är det dess förhållande mot svänghjulet?
-
- Entusiast
https://www.dropbox.com/s/hijjbpgeny9ei ... 1%2001.png" onclick="window.open(this.href);return false;
Och en bild är väl alltid kul!
Och en bild är väl alltid kul!