Hur pass sliten kan den vara.
Cylinder byte.....
Cylinder byte.....
Hej hur vet man när det är dax att byta cylindern.
Hur pass sliten kan den vara.

Hur pass sliten kan den vara.
Re: Cylinder byte.....
Det beror på det. Vanligtvis är det inte cylindern som slits i någon större omfattning, utan kolvringarna. Iallfall om man kört med bra olja i tillräcklig mängd. Men med det sagt, gamla cylindrar från sextiotalet kan vara ordentligt slitna.
En bra metod att mäta cylinderslitaget är att använda nya, fräscha kolvringar. Kolvringsspelet skall ligga någonstans mellan 0.17 - 0.3 mm, och kan man inte få till det med standardringar, bör man borra cylindern till nästa överdimension. Det finns sätt att mäta kolvspelet, men jag tycker ovanstående metod fungerar bättre. Borrning kan man ju endast ge sig på med stålfoder, så har du en aluminiumcylinder med Nicasil, så blir det till att byta cylinder. Tror knappast man kan räkna hem att borra om/omplätera en sån.
Proceduren för att mäta kolvringsspelet:
1) Tag loss kolvring/arna från kolv.
2) Pressa försiktigt ned kolvringen i cylindern. Var noga med att öppningen inte hamnar i någon av portarna i cylindern.
3) Använd kolvens undersida för att trycka ner kolvringen rakt i cylindern en bit ovanför eller jäms med spolportarna.
4) Mät kolvringsspelet (gapet) med bladmått
En bra metod att mäta cylinderslitaget är att använda nya, fräscha kolvringar. Kolvringsspelet skall ligga någonstans mellan 0.17 - 0.3 mm, och kan man inte få till det med standardringar, bör man borra cylindern till nästa överdimension. Det finns sätt att mäta kolvspelet, men jag tycker ovanstående metod fungerar bättre. Borrning kan man ju endast ge sig på med stålfoder, så har du en aluminiumcylinder med Nicasil, så blir det till att byta cylinder. Tror knappast man kan räkna hem att borra om/omplätera en sån.
Proceduren för att mäta kolvringsspelet:
1) Tag loss kolvring/arna från kolv.
2) Pressa försiktigt ned kolvringen i cylindern. Var noga med att öppningen inte hamnar i någon av portarna i cylindern.
3) Använd kolvens undersida för att trycka ner kolvringen rakt i cylindern en bit ovanför eller jäms med spolportarna.
4) Mät kolvringsspelet (gapet) med bladmått
spaxe wrote:Hej hur vet man när det är dax att byta cylindern.
Hur pass sliten kan den vara.
![]()
![]()
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Re: Cylinder byte.....
Jag har slitage från gamla trasiga kolvrings bitar som har
gjort repor längs cylinder väggen, funderar på att bara slipa
och köpa ny kolv och ringar.
Vad tror du om det.
Reporna är inte djupa men många.
Annars får jag mäta upp kolven i cylindern.
gjort repor längs cylinder väggen, funderar på att bara slipa
och köpa ny kolv och ringar.
Vad tror du om det.
Reporna är inte djupa men många.
Annars får jag mäta upp kolven i cylindern.
Re: Cylinder byte.....
Låter som omborrning plus ny överdimensionskolv, om det är en järncylinder. Är det Nicasil så blir det till att byta
/jens
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Re: Cylinder byte.....
Låt hona cylindern, köp nya ringar och ev. ny kolv om den tagit mycket stryk när kolvringen gick åt skogen.
spaxe wrote:Jag har slitage från gamla trasiga kolvrings bitar som har
gjort repor längs cylinder väggen, funderar på att bara slipa
och köpa ny kolv och ringar.
Vad tror du om det.
Reporna är inte djupa men många.
Annars får jag mäta upp kolven i cylindern.
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Re: Cylinder byte.....
Jag har ett problem med att hitta rätt kolv
Den gamla kolven på bilden har måtten( 50 x 71mm )
Den nya kolven som jag köpte är till PV PK 125 och ska
passa( 55,5 x och kortare än den gamla).
Så min gamla kolv och cylinder är inte samma till PV PK 125.
Vet någon hur jag kan hitta rätt kolv tex hos SIP.
Jag har en PV 125 1967 nouevo tror jag den heter.

By null at 2012-06-15
Den gamla kolven på bilden har måtten( 50 x 71mm )
Den nya kolven som jag köpte är till PV PK 125 och ska
passa( 55,5 x och kortare än den gamla).
Så min gamla kolv och cylinder är inte samma till PV PK 125.
Vet någon hur jag kan hitta rätt kolv tex hos SIP.
Jag har en PV 125 1967 nouevo tror jag den heter.

By null at 2012-06-15
Re: Cylinder byte.....
Om måtten stämmer har någon bytt cylinder. Vet inte vad det kan vara, 100 cc? Eller någon trimcylinder, men kolven ser inte särskilt "trimmig" ut.
Köp ett kit med cylinder, topp och kolv i stället.
Ja, VMA1 brukar kallas nuova i italien.
Köp ett kit med cylinder, topp och kolv i stället.
Ja, VMA1 brukar kallas nuova i italien.
Re: Cylinder byte.....
Hej
Lite frågor igen.
Hur vet du att det är trimm och kanske 100cc..
Kan man räkna ut vilken cylinger och kolv det är jag har.
Hur gör jag då om det går, eller vet du någon annan som
jag kan vända mej till..
Skulle vilja slippa köpa nytt men det kanske är det ända alternativet.
Historien är att motorn har nypt ev skurit men kolven har kvar sina kolv ringar
och har lite repor men ok enligt mej.
Cylindern har åxå fått lite repor men känns inte som om det skulle vara nått
problem att slipa med lite sandpapper.
Om kolven har nypt en gång men ringarna är hela och sitter kvar och veven går runt
Kan man då använda kolven igen eller är den slut för att den har nypt eller blivit skadad
en gång...
Lite frågor igen.
Hur vet du att det är trimm och kanske 100cc..
Kan man räkna ut vilken cylinger och kolv det är jag har.
Hur gör jag då om det går, eller vet du någon annan som
jag kan vända mej till..
Skulle vilja slippa köpa nytt men det kanske är det ända alternativet.
Historien är att motorn har nypt ev skurit men kolven har kvar sina kolv ringar
och har lite repor men ok enligt mej.
Cylindern har åxå fått lite repor men känns inte som om det skulle vara nått
problem att slipa med lite sandpapper.
Om kolven har nypt en gång men ringarna är hela och sitter kvar och veven går runt
Kan man då använda kolven igen eller är den slut för att den har nypt eller blivit skadad
en gång...
Re: Cylinder byte.....
Cylinderns volym räknar du lätt ut:
PI = 3.142
Cylinderns Radie = R
Slaglängd = S
Volym (V) = PI * (R*R) * S
En VMA1 har följande mått:
R = 55 / 2 = 27.5
S = 51
V = PI * (27.5 *27.5) * 51
V = 121 cc
Minskar du sen borrningen till 50 mm får du (givet att slaget är detsamma):
R = 50 / 2 = 25
S = 51
V = PI * (25 *25) * 51
V = 100 cc
Vet du exakt vilken Vespamodell du har? Det låter snarare som att du har en moped med 100cc's cylinder. Alternativet är att du har en V9B1M-motor (Vespa 100), men det vette fasiken om den ens togs in i Sverige. Cylindern kanske passar rakt av på VMA1-motorn iofs...mystiskt.
PI = 3.142
Cylinderns Radie = R
Slaglängd = S
Volym (V) = PI * (R*R) * S
En VMA1 har följande mått:
R = 55 / 2 = 27.5
S = 51
V = PI * (27.5 *27.5) * 51
V = 121 cc
Minskar du sen borrningen till 50 mm får du (givet att slaget är detsamma):
R = 50 / 2 = 25
S = 51
V = PI * (25 *25) * 51
V = 100 cc
Vet du exakt vilken Vespamodell du har? Det låter snarare som att du har en moped med 100cc's cylinder. Alternativet är att du har en V9B1M-motor (Vespa 100), men det vette fasiken om den ens togs in i Sverige. Cylindern kanske passar rakt av på VMA1-motorn iofs...mystiskt.
spaxe wrote:Hej
Lite frågor igen.
Hur vet du att det är trimm och kanske 100cc..
Kan man räkna ut vilken cylinger och kolv det är jag har.
Hur gör jag då om det går, eller vet du någon annan som
jag kan vända mej till..
Skulle vilja slippa köpa nytt men det kanske är det ända alternativet.
Historien är att motorn har nypt ev skurit men kolven har kvar sina kolv ringar
och har lite repor men ok enligt mej.
Cylindern har åxå fått lite repor men känns inte som om det skulle vara nått
problem att slipa med lite sandpapper.
Om kolven har nypt en gång men ringarna är hela och sitter kvar och veven går runt
Kan man då använda kolven igen eller är den slut för att den har nypt eller blivit skadad
en gång...
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Re: Cylinder byte.....
Det är en smallframe och enligt scooterhelp är motorn en 125cc 1965(VMA1M 07233)
Och ramen en VMA(M)(N)- (D)017347 och jag kan inte hitta det på scooterhelp.
Om jag söker på VMA1T-017347 så kommer den från 1967.
Hur kan jag ta reda på slag längden om jag bara har cylindern,eller måste jag klyva motorn
och mäta veven....
Den totala längden på cylinder som är urtagen är 1100mm x 55mm och om jag har räknat rätt
så ligger kubikcentimetern på ca 104cc.
En liten varför fråga,Varför finns det ingen information tex på SIP om längden på kolvar bara
radien och antal kolvringar.
Kan man inte räkna ut kapacitet eller annan info på en kolvs styrka/kraft med längd radie.
Om jag skulle köpa ett nytt cylinder kitt hur är det med veven då måste inte den åxå bytas ev.

Och ramen en VMA(M)(N)- (D)017347 och jag kan inte hitta det på scooterhelp.
Om jag söker på VMA1T-017347 så kommer den från 1967.
Hur kan jag ta reda på slag längden om jag bara har cylindern,eller måste jag klyva motorn
och mäta veven....
Den totala längden på cylinder som är urtagen är 1100mm x 55mm och om jag har räknat rätt
så ligger kubikcentimetern på ca 104cc.
En liten varför fråga,Varför finns det ingen information tex på SIP om längden på kolvar bara
radien och antal kolvringar.
Kan man inte räkna ut kapacitet eller annan info på en kolvs styrka/kraft med längd radie.
Om jag skulle köpa ett nytt cylinder kitt hur är det med veven då måste inte den åxå bytas ev.
Re: Cylinder byte.....
Låter skumt...är det en VMA1T ska detta vara stämplat i ramen. Är den reggad? Isåfall som vilken modell exakt?
Slaglängden är alltid 51 mm på alla smallframemotorer på 100 cc och över, om vi snackar orginal alltså. Numera finns det trimcylindrar på över 170 cc och de kör helt andra slaglängder med specialvevar. Och - du mäter inte slaglängden på veven, du måste mäta hur mycket veven förflyttar kolven i cylindern mellan nedre och övre dödpunkt. Den totala längden på cylindern är inte av intresse vid uträkning av cylindervolymen. Endast radien och vevens slaglängd är aktuella. Det finns matematiska formler för att räkna ut slaglängden mha vevstakslängd, vinklar, kolvmått etc, men det blir för komplicerat för att ta här. Mät i cylindern så ser du direkt vad du har, dra upp kolven till övre dödpunkt, gör ett märke på cylinderväggen med en spritpenna, dra ner kolven till nedre dödpunkt och markera även där. Ta av cylindern och mät sträckan mellan markeringarna. Där har du slaglängden.
Det som förmodligen hänt din motor under åren som gått, är att den fått antingen en 100 cc cylinder monterad, det kan vara en cylinder från Piaggio eller från någon annan tillverkare eller att någon fodrat om den med ett 100 cc cylinderfoder och sedan fixat en passande kolv. Förmodligen har detta gjorts för att man inte hittat någon verkstad eller resevdelar. Det är inte ovanligt att man stöter på såna 'bonnmek', speciellt inte ute på landsbygden. Själv köpte jag för evigheter sedan en Yamaha YZ80 som var så uppborrad att någon monterat en Suzukikolv i den, tog ett tag att hitta rätt där kan jag säga...
Längden på kolven är ointressant så länge den är avpassad till portningen på den cylinder den är tänkt att monteras i, och inte slår i veven vid nedre dödpunkt. Du har köpt en kolv för VMA1M, och den passar alldeles säkert i en sådan cylinder, men alltså inte i den cylinder du har. Köp en ny orginalcylinder till VMA1T (glöm inte topplock) och montera det så kommer allt förmodligen passa alldeles utmärkt, givet att du har ett slag på 51 mm.
Slaglängden är alltid 51 mm på alla smallframemotorer på 100 cc och över, om vi snackar orginal alltså. Numera finns det trimcylindrar på över 170 cc och de kör helt andra slaglängder med specialvevar. Och - du mäter inte slaglängden på veven, du måste mäta hur mycket veven förflyttar kolven i cylindern mellan nedre och övre dödpunkt. Den totala längden på cylindern är inte av intresse vid uträkning av cylindervolymen. Endast radien och vevens slaglängd är aktuella. Det finns matematiska formler för att räkna ut slaglängden mha vevstakslängd, vinklar, kolvmått etc, men det blir för komplicerat för att ta här. Mät i cylindern så ser du direkt vad du har, dra upp kolven till övre dödpunkt, gör ett märke på cylinderväggen med en spritpenna, dra ner kolven till nedre dödpunkt och markera även där. Ta av cylindern och mät sträckan mellan markeringarna. Där har du slaglängden.
Det som förmodligen hänt din motor under åren som gått, är att den fått antingen en 100 cc cylinder monterad, det kan vara en cylinder från Piaggio eller från någon annan tillverkare eller att någon fodrat om den med ett 100 cc cylinderfoder och sedan fixat en passande kolv. Förmodligen har detta gjorts för att man inte hittat någon verkstad eller resevdelar. Det är inte ovanligt att man stöter på såna 'bonnmek', speciellt inte ute på landsbygden. Själv köpte jag för evigheter sedan en Yamaha YZ80 som var så uppborrad att någon monterat en Suzukikolv i den, tog ett tag att hitta rätt där kan jag säga...
Längden på kolven är ointressant så länge den är avpassad till portningen på den cylinder den är tänkt att monteras i, och inte slår i veven vid nedre dödpunkt. Du har köpt en kolv för VMA1M, och den passar alldeles säkert i en sådan cylinder, men alltså inte i den cylinder du har. Köp en ny orginalcylinder till VMA1T (glöm inte topplock) och montera det så kommer allt förmodligen passa alldeles utmärkt, givet att du har ett slag på 51 mm.
spaxe wrote:Det är en smallframe och enligt scooterhelp är motorn en 125cc 1965(VMA1M 07233)
Och ramen en VMA(M)(N)- (D)017347 och jag kan inte hitta det på scooterhelp.
Om jag söker på VMA1T-017347 så kommer den från 1967.
Hur kan jag ta reda på slag längden om jag bara har cylindern,eller måste jag klyva motorn
och mäta veven....
Den totala längden på cylinder som är urtagen är 1100mm x 55mm och om jag har räknat rätt
så ligger kubikcentimetern på ca 104cc.
En liten varför fråga,Varför finns det ingen information tex på SIP om längden på kolvar bara
radien och antal kolvringar.
Kan man inte räkna ut kapacitet eller annan info på en kolvs styrka/kraft med längd radie.
Om jag skulle köpa ett nytt cylinder kitt hur är det med veven då måste inte den åxå bytas ev.
![]()
![]()
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
-
patrikgrann
- Lärling

- Posts: 583
- Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
- Location: Öglunda, Axvall, Skara
- Contact:
Re: Cylinder byte.....
Om du har en VMA1T så ska du ha ett slag på 51mm samma som PV, Primavera-cylindern är samma som till Nueva och ska passa rakt på.
Re: Cylinder byte.....
Om du ska få vettiga svar och undvika total förvirring så får du nog vara lite noggrannare...
"""""Den gamla kolven på bilden har måtten( 50 x 71mm )""""""
http://www.scooterhelp.com/motors/VMA1M.125.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Borrning 55 mm.
Beroende på hur mycket du vill borra upp cylindern:
http://www.sip-scootershop.com/en/produ ... v_11130810" onclick="window.open(this.href);return false;
Kolv på 55.2 mm
http://www.sip-scootershop.com/en/produ ... v_11130830" onclick="window.open(this.href);return false;
Kolv på 55.6 mm
Sökte på: Vespa Piston VMA
Du verkar ha köpt den här:
http://www.sip-scootershop.com/en/produ ... +_75020100" onclick="window.open(this.href);return false;
5 minuters surfande...
Varsågod.
"""""Den gamla kolven på bilden har måtten( 50 x 71mm )""""""
http://www.scooterhelp.com/motors/VMA1M.125.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Borrning 55 mm.
Beroende på hur mycket du vill borra upp cylindern:
http://www.sip-scootershop.com/en/produ ... v_11130810" onclick="window.open(this.href);return false;
Kolv på 55.2 mm
http://www.sip-scootershop.com/en/produ ... v_11130830" onclick="window.open(this.href);return false;
Kolv på 55.6 mm
Sökte på: Vespa Piston VMA
Du verkar ha köpt den här:
http://www.sip-scootershop.com/en/produ ... +_75020100" onclick="window.open(this.href);return false;
5 minuters surfande...
Varsågod.
Re: Cylinder byte.....
Jag har nu slipat lite och sandpapprat på kolv och cylinder och fått i gång den.
Det känns som om det är lite dåligt comp men jag har just köpt den och vet inte
hur den kändes innan.
Gas på draget är lite efter och kommer stötvis.
Det känns konstigt att den funkar trots repor och slitna kolvringar.
Hur stor är chansen att jag får ett ev värme nyp som den förra egaren hade.
Har inte bytt munstycken eller ändrat luften.
Det blir nog en ny cylinder och kolv.
Tack alla för råd och hjälp jag kommer nog att höra av mej fram över
måste klyva motorn och byta kickstarts kugghjulet bla.

Det känns som om det är lite dåligt comp men jag har just köpt den och vet inte
hur den kändes innan.
Gas på draget är lite efter och kommer stötvis.
Det känns konstigt att den funkar trots repor och slitna kolvringar.
Hur stor är chansen att jag får ett ev värme nyp som den förra egaren hade.
Har inte bytt munstycken eller ändrat luften.
Det blir nog en ny cylinder och kolv.
Tack alla för råd och hjälp jag kommer nog att höra av mej fram över
måste klyva motorn och byta kickstarts kugghjulet bla.
Re: Cylinder byte.....
Värmenyp är ofta ett problem som kommer från felinställd tändning eller felbestyckad förgasare. Kolla tändstiftet så ser du hur fögasaren är bestyckad. Stoppa i ett nytt tändstift, kör den stund med fullgas, stanna och kolla färgen på isolatorn, den ska vara lite brun i färgen. Är den ljusbrun-vit har Du för litet huvudmunstycke och då riskerar Du värmenyp. Denna sida från ett moppeforum är ganska så bra http://www.moppenet.nu/showthread.php/1 ... A4ndstift!.
När det gäller tändningen så sök på forumet ("tändinställning").
Visst är kåpan över cylindern på plats? Om inte så får den dålig kylning=värmenyp.
När det gäller tändningen så sök på forumet ("tändinställning").
Visst är kåpan över cylindern på plats? Om inte så får den dålig kylning=värmenyp.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
Re: Cylinder byte.....
Hej
Jag vet inte om jag någonsin haft den fula svarta plast kåpan på någon
vespa,men det stämmer säker att den hjälper till mej kylningen.
Tack för goda råd det med tändstiftet ska jag prova.

Jag vet inte om jag någonsin haft den fula svarta plast kåpan på någon
vespa,men det stämmer säker att den hjälper till mej kylningen.
Tack för goda råd det med tändstiftet ska jag prova.


