Nybörjarfrågor

Har du en fråga som inte riktigt passar in någonstans? Posta den här!
Post Reply
timeconsumer
Drömmare
Drömmare

Nybörjarfrågor

Post by timeconsumer »

Efter att ha lusläst en massa trådar här och på andra scooterforum är jag dödligt sugen på en Vespa eller möjligen en LML. :D Jag har kört mopeder tidigare, men aldrig behövt sätta mig in i detaljerna tidigare, så tänkte skjuta iväg några nybörjarfrågor i detta, mitt första inlägg.

Min första fråga är om jag ska börja med en 50cc eller om det är värt att investera i A1-körkort direkt? Känner inte att prisglappet mellan 50cc och 125cc är särskilt stort mellan moderna Vespamodeller, och då kanske det är bättre att ta ut svängarna ordentligt. Jag planerar att skjutsa folk då och då, och det vore guld att inte begränsas av vilka leder man får åka på. Dessutom vore det bra med lite motorkraft för att inte bli hatad av alla bilister. :roll:

Jag undrar även om skillnaden mellan tvåtakt och fyrtakt. Vespa verkar mestadels ha tvåtaktare till försäljning i 50cc-kategorin, men jag skräms lite av lukten, bullret och att behöva blanda olja i bensinen själv. Fyrtakt känns mer pålitligt i det avseendet, men de är väl svagare? Därför funderar jag på om man inte ska satsa på 125cc för att både få fyrtakt och snabbare prestanda? Eller har jag missat något som gör det värt att överväga tvåtakt?

Har kollat in LX och S-modellerna, men de är så dyra i 50cc-utförande att en LML Star med högre kubik känns mer attraktivt. Har ni några råd som kan hjälpa mig att välja rätt?
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Re: Nybörjarfrågor

Post by vespaco »

Det där med att blanda olja i bensinen är inte något större problem. Och dessutom så har väl de nya 2taktarna separat oljetank så man behöver inte blanda något själv? Bara se till att det alltid finns olja i oljetanken. Satsar man på bra olja så doftar det dessutom och luktar inte! :wink:

Med alla trimpipor i var och varannan knut och mopeder som skriker i falsett så är nog en 2taktares låga oljud mera en njutning.

Den största frågan torde väl ändå vara att skall det vara manuellt växelbyte eller variator? Vill du inte växla så blir det väl automatiskt 4takt. Och vill du växla så blir det ganska så säkert 2takt. Så där ungefär.
Vespoholic
Entusiast
Entusiast

Post by Vespoholic »

En 50-kubikare går väl lika mycket.. 50 alltså. Köp större först. Sen kan du köpa en 50-kubikare som andra vespa!

Tvåtaktare. Plåt. Begripliga grejer. Inte billiga men blir inte billigare heller.

*tycker*

//Johan
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Om du skall använda scootern till att åka till ICA eller ner till den lokala korvmojen, kanske ta en kortare tur på en idyllisk landsbyggd eller med passagerare till en närliggande strand, så är moppescootern ett bra val.

Men om du vill åka till andra städer, kanske t.o.m. andra länder, och ha full glädje av en scooter, är det en 125:a eller större du skall välja.

Du skrev att du kört moppe tidigare, tror du att det har blivit roligare att köra moppe nu, med fler bilar o hårdare trafik?
:mrgreen:
timeconsumer
Drömmare
Drömmare

Post by timeconsumer »

fritte wrote:Du skrev att du kört moppe tidigare, tror du att det har blivit roligare att köra moppe nu, med fler bilar o hårdare trafik? :mrgreen:
I nuläget stångas jag dagligen med 700 000 andra resenärer nere i tunnelbanan på väg till jobbet, så vad som helst för att komma bort från katakomberna! :wink:

Jag tror att jag blivit lite klokare nu. Var inne hos Harley Davidson-butiken (som säljer Vespor) på Sveavägen och hörde mig för. Biträdet tyckte att jag skulle satsa på körkort för tung MC direkt om jag ändå funderade på något snabbare än EU-moppen, så jag får fler valmöjligheter i framtiden. Dock inget konstigt uttalande från en MC-knutte. 8) Är det stor prisskillnad/svårighetsgrad på A1 och vanligt A-körkort?
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Enda skälet att ta lätt MC-kort är väl att man är för ung för att få ett riktigt?? :roll:
il dude
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by il dude »

Okay, nu har jag en fråga här - jag är ju helt klart nybörjare på Vespa (mekeriet) och kan därför med glädje konstatera att jag härom dagen faktiskt lyckades
byta lameller på ögonstenen. Självklart var det inte alls så enkelt som alla sagt, det tillstötte en hel del kniviga problem. MEN - nu hjar jag en fråga här; det är möjligt
att det låter knäppt - men jag kan faktiskt inte räkna ut vad det här beror på. ALLTSÅ:

Det har att göra med kopplingsjusteringen som är ett kapitel för sig. Vespan går okay nu, den startar fint, växeln går in utan att smälla, motor låter fint osv....

MEN - om jag startar motorn, drar in kopplingshandtaget, ställer mig upp utan att belasta Vespan och gasar - ja, då står den still vilket indikerar att allt är ok, det
kopplar ur. Så långt är allt lätt att förstå.

Om jag sedan stänger AV motorn, kopplar ur och kickar försiktigt.....då borde ju kicken bara sjunka ner då det är urkopplat? Nu sker inte detta. Vespan "hackar"
framåt vilket den inte borde göra om jag har kopplat ur?

Rekommenbdationerna var att jag skulle ha ett 2 mms spel i kopplingshandtaget. Jag justerade till 2 mm EXAKT men kunde då ej starta pga att det var såpass
urkopplat att kompet försvann. Slackade - och där startade den perfekt igen. Jag undrar då följande:

Det där med millimeter hit o dit i handtaget..... det är väl armen det handlar om, det är väl spelet DÄR som är det viktiga? Det känns ungefär som om att... om den går
ok, kopplar ur ok osv... ja då får det väl vara hur det vill med handtaget. Går det bra - så är det bra? Kan det inte vara så enkelt? Det enkla är ju det svåra i och för sig.

Tacksam för kommentarer o vägledning här.

Anders.
Endast Dina egna erfarenheter är kunskaper -allt annat är information.
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

il dude wrote:Okay, nu har jag en fråga här - jag är ju helt klart nybörjare på Vespa (mekeriet) och kan därför med glädje konstatera att jag härom dagen faktiskt lyckades
byta lameller på ögonstenen. Självklart var det inte alls så enkelt som alla sagt, det tillstötte en hel del kniviga problem. MEN - nu hjar jag en fråga här; det är möjligt
att det låter knäppt - men jag kan faktiskt inte räkna ut vad det här beror på. ALLTSÅ:

Det har att göra med kopplingsjusteringen som är ett kapitel för sig. Vespan går okay nu, den startar fint, växeln går in utan att smälla, motor låter fint osv....

MEN - om jag startar motorn, drar in kopplingshandtaget, ställer mig upp utan att belasta Vespan och gasar - ja, då står den still vilket indikerar att allt är ok, det
kopplar ur. Så långt är allt lätt att förstå.

Om jag sedan stänger AV motorn, kopplar ur och kickar försiktigt.....då borde ju kicken bara sjunka ner då det är urkopplat? Nu sker inte detta. Vespan "hackar"
framåt vilket den inte borde göra om jag har kopplat ur? Låter som en växel var i...

Rekommenbdationerna var att jag skulle ha ett 2 mms spel i kopplingshandtaget. Jag justerade till 2 mm EXAKT men kunde då ej starta pga att det var såpass
urkopplat att kompet försvann. Slackade - och där startade den perfekt igen. Jag undrar då följande:

Det där med millimeter hit o dit i handtaget..... det är väl armen det handlar om, det är väl spelet DÄR som är det viktiga? Det känns ungefär som om att... om den går
ok, kopplar ur ok osv... ja då får det väl vara hur det vill med handtaget. Går det bra - så är det bra? Kan det inte vara så enkelt? Det enkla är ju det svåra i och för sig.

Visst, det viktiga är ju att den kopplar ur riktigt men även att den kopplar i. Jag brukar dra in kopplingen och har foten på kicken, när handtaget är indraget drygt till hälften ska foten "ramla" ner, då är det OK.

Anders.
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

gick ner i garaget o mätte, vid 40% indraget handtag kopplade den ur. :mrgreen:
il dude
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by il dude »

Verkligen hyggligt att svara, än hyggligare att gå ner i garaget för att kolla. Ja jag får väl sätta mig och tänka på döden några timmar - sedan får jag väl åka in till
Göteborg igen och gå en rond med det gåtfulla fordonet.
Tack, Fritte! Verkligen snällt. Tack!

Anders.
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Tack!
il dude
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by il dude »

jag är tillbaka.... "Frittes test" utfördes, och kicken släppte ung. vid 40% indragning. Så - det var ju skönt att ha forumkunskapen i bakhuvudet.

Nu kommer nästa nivå....motorn skall renoveras, men med mina lamellerfarenheter låter jag ett proffs göra det. Tråkigt att man inte hinner se och lära av
renoveringsprocessen, men det blir i alla fall gjort; det finns ju så mycket att lära ändå.

En anledning till motorrenoveringen är denna: en dag kollade jag denna video på You Tube:
http://www.youtube.com/watch?v=BnD6O4H1zCU" onclick="window.open(this.href);return false;

På något vis tycktes mig dessa killar väldigt sympatiska o trevliga. Då jag ett flertal gånger sett videon (och andra de lagt upp) insåg hur fullt möjligt det skulle
vara att toura i Europa med just Vespa. De platser de besöker har jag själv sett på mina många mc-resor...men på VESPA? Jag blev väldigt intresserad av att
prova detta koncept.

Efter lite tankeverksamhet o sök hit o dit fick jag kontakt med Giuseppe (han med den röda Vespan) och tanken är väl att jag skall försöka ta mig till Italien
via Toscana och deras hemstad Arezzo - besöker säkerligen även Vespaklubben där. Finns sedan ork drar jag från Italien till Provence och hem via Massif Central,
Vercors, Langrés, Nancy och så via Tykland hem. Detta är planer och man vet aldrig, men som sagt - trevlig kontakt har vi...och renoveringen av Vespan är ju
ett litet steg i riktning mot resan.

To be continued......
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Ett gäng scootervänner är nere i Toscana just precis nu. De har en blogg som kan ge dig inspiration, du finner den här http://scooteritoscana.wordpress.com/
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
il dude
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by il dude »

mycket inspirerande, kanske kan man få en del tips från dessa scooterister då de åter är i fosterlandet. Tack för det.

Idag plockas motorn ur o rengörs. Det känns bra att det händer något, men vad jag saknar ett vettigt garage, en
verkstad för allt man samlat på sig under detta Liv.
Post Reply