Min Vespa PK 125 Automatica startar inte/sur motor.

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Semper Vesparum
Nybörjare
Nybörjare

Min Vespa PK 125 Automatica startar inte/sur motor.

Post by Semper Vesparum »

Hej,

Är ny på forumet här. Jag har försökt att läsa olika trådar som rör startar ej och liknande men hittade inget som passar.

Jag köpte en Vespa PK 125 Automatica (jag vet svårt med reservdelar mm) för ett par veckor sedan. Det var många år sen som jag körde Vespa och har glömt lite angående bensinkranen, choken osv. Hursomhelst, jag provkörde den och allt var bra, den drog på bra och kändes bra, fint skick, ingen rost och få ägare. Jag tog hem den i bilen, den låg ner kanske några minuter men sen stod den rätt bra tycker, lite lutad åt höger (kick sidan), kom hem gick igång efter några kickar, körde några gånger under runt 3-4 dar. Sen började den bli lite svår och starta, jag hade glömt & stänga av bensinkranen, jag har försökt med att kicka 5-6 gånger med bensinkranen och choken stängd och tändningen av, sen försökte jag starta den igen "normalt" efter många försök kom den igång men dog efter nån sekund, det gick ett par gånger men jag fick aldrig riktigt liv i den. Kollade tändstiftet, var lite svart, köpte nytt & ny tändhatt, kickade ett par gånger innan jag satte i det nya tändstiftet, efter några försök som jag gjort innan så kom den igång men dog igen, det gick så 3 gånger sen gav jag upp och nu sitter jag här och ber om hjälp.
Någon som har förslag, tror fortfarande att den är lite sur.

Vore tacksam för hjälp och för förslag.

Mvh,
M.
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Re: Min Vespa PK 125 Automatica startar inte/sur motor.

Post by fritte »

Den är troligtvis genomblöt...

Stäng soppakran
ta ur tändstiftet o låt det lufttorka
kicka runt motorn med stiftet ur en bra stund tills det inte luktar bensin,
montera det TORRA stiftet.
öppna bensinkran
choka
kicka tills den startar :mrgreen:
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Kan ju lika gärna vara att den inte får någon bensin alls. Lossa slangen vid förgasaren och kolla att det verkligen rinner när du vrider på kranen.
Semper Vesparum
Nybörjare
Nybörjare

Ok, tackar. Ska ta ur tändstiftet och låta den torka ordentligt.

Angående bensinslangen, menar du inuti i förgasaren då eller?

Vet annars någon nån Vespa mekaniker i Malmö?

Gick till Pero vid Caroli & förklarade min situation och han sa att det troligtvis är förgasaren och att det är ju så jobbigt att jobba med gamla Vespor, inte som dom nya kinesiska som tar 1 timme och serva men en gammal Vespa tar 5 gånger längre tid enligt honom, dessutom för att fixa det utan att titta på den skulle ta lätt 2h och kosta ca 2000kr!!! Va fan, billigare att gå till en Mercedes verkstad än att fixa en gammal Vespa, galning. Så om nån annan vet någon säg gärna till om jag inte lyckas själv med det dvs.

Ciao

M.
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Det har sagts några gånger förut men tål att sägas igen.

Pro:
Du äger en tämligen unik Vespa, Piaggios första med automattransmission.

Con:
Den tillverkades i små tal och såldes på få marknader.
Motorn är en helt unik konstruktion, avancerad men liknar inte de vanliga Vespa-motorerna.
Reservdelar var ett problem redan tidigt 90-tal, då jag ägde en. Det har inte blivit bättre :/
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Semper Vesparum
Nybörjare
Nybörjare

Jo, jag vet att den är sällsynt och kan vara svårt med reservdelar. SIP i Tyskland har ändå en hel del tycker jag, men tror inte problemet ligger i att jag behöver några special delar till den, inte än iallafall, den tiden den sorgen. När jag har tittat i förgasaren är den väldigt ren, ser nästan ny ut, gått 1400 mil. Som sagt så gick den bra innan men tror ändå att den är sur alternativt inte får nån bensin, ska försöka kolla under helgen, känner någon för och komma förbi och ta sig en titt är ni välkomna :lol:
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Semper Vesparum wrote:känner någon för och komma förbi och ta sig en titt är ni välkomna :lol:
Då måste du avslöja var i Sverige du bor :wink: Vi som konverserat med dig här finns på många olika ställen i landet.
/jens
Semper Vesparum
Nybörjare
Nybörjare

Naturligtvis, trodde jag skrev det faktiskt, sorry. Jag bor på Rörsjstaden i Malmö.

:roll:

Marco
Semper Vesparum
Nybörjare
Nybörjare

Så, nu har jag bytat tändstift, tändhatt, HT kabel och gjort rent luftfiltret. Kickade som en galning utan tändstift i och var säker på att det inte luktade bensin. Sen sprutade jag i lite start gas och började kicka, den kom igång flera gånger men dog efter några sekunder, ibland när jag gasade så dog den snabbare tycker jag. Får den ingen soppa kanske? Tacksam för förslag. Någon som känner till Malmö Mopedservice, är dom duktiga osv?

Mvh
Marco
Martin O
Lärling
Lärling

Post by Martin O »

Prova att starta utan tanklock. Det kan vara så enkelt att du fått vacuum i tanken.
Fortsätter problemen, så dra iväg ett pm till denna Malmöbo.

Sent from my A100 using Tapatalk
Go classic, not plastic
Semper Vesparum
Nybörjare
Nybörjare

Hej Martin, Det ska jag göra, då får man hoppas att det är så enkelt :)
Annars hör jag gärna av mig till dig igen.

Marco
Semper Vesparum
Nybörjare
Nybörjare

Har gjort lite fler tester och det verkar som den inte får nån bensin! När den startade var det nog bara startgasen som tände.
Någon som vet hur man gör eller vad jag ska kolla efter?

Tacksam för hjälp.

Mvh
Marco
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Har slangen ändrat riktning? Menar att den kanske ligger fel och bensinen inte kommer åt att rinna. Alltför många kurvor på vägen brukar inte bli bra för flödet.

Har du kollat förgasaren? Om flottören kanske fastnat av lutningen?
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Ditt problem är att det nog inte finns någon firma i Sverige som kan och vill meka en PK125 SA, pga den ovanliga motorn. Jag har jobbat hos en av Sveriges bästa scooterfirmor och tom där hade vi knappast åtagit oss att fixa en sådan.

Dock, du borde kunna klara detta själv. Följ helt enkelt bensinens väg från tank genom förgasare till cylinder så borde du finna var det tar stopp.
* Lossa slangen från förgasaren och se om det kommer bensin när du öppnar kranen. Om icke, stopp i tank eller bensinkran.
* Om det kommer fram där, öppna förgasaren och kolla att flottör och flottörnål rör sig och öppnar och stänger som de ska.
* Och kommer bensinen fram där återstår att blåsa ren förgasaren med tryckluft och då borde det funka.

Dock vill jag minnas att PK125 SA har en tidig version av reed-insug och om du kan få tag på reservdelar till det vet i varje fall inte jag :(

Lycka till
/jens
Semper Vesparum
Nybörjare
Nybörjare

Jag har nu kollat bensinslangen till förgasaren och där kommer ingen bensin, ska kolla tanken också då.

Angående flottörnålen, någon som kan förklara hur man kommer åt den och hur det ska se ut/fungera?
Dum fråga, jag antar att man måste ta av förgasaren för att nå den!?

Tack för alla svar, uppskattas verkligen :D

Mvh
Marco
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Här finns sprängskisser. Kan vara bra att ha. Då bör du hitta flottörnålen.
http://www.scooterhelp.com/serial/pk.auto.parts.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Var försiktig med bensinkransvredet om du tänker ta ut tanken. Ha för mig att man fick pilla bort gummiringen i karossen, skjuta en liten fjäder åt sidan och sedan dra vredet rakt ut. En annan lösning än på andra vespor (där också).
Semper Vesparum
Nybörjare
Nybörjare

Jag hörde att det kunde vara något med vakum i bensinslangen, nån som vet om det går att "suga" fram bensinen eller hur man ska gå tillväga?

Mvh
Marco
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Slangen skall vara i riktning neråt, så då skall ingen bubbla kunna fastna om inte någon kurva uppstått. Att få bensin i munnen är inte så skoj... Någon ballongpump som har rätt storlek kanske? Eller någon spruta, modell stor, som hålls tätt i slangöppningen?

Kolla in i bensintanken hur det ser ut i bottnet. Om du ser en massa skräp så är det ganska sannolikt att det har satts i rörelse när Vespan låg på sidan. Som sedan sögs in i kranen när kranen vändes på. Och då kan kranen vara täppt.
Semper Vesparum
Nybörjare
Nybörjare

Igår hade jag äntligen tid att fixa m Vespan. Jag köpte en ordentlig pump, köpte ny bensin, sen började bensinen flöda :D satte fast bensinslangen fort som f*n, drog ut bensinkranen på choken utdragen, 3 kickar senare mullrar den igång :D :D

Tack för all hjälp och vänliga inlägg, har en annan fråga angående plingande/klingande ljud i motorn men startar en ny tråd för det.

Mvh,

Marco
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Skönt att det funkade :D
/jens
Post Reply