vad har ni gjort för att förbättra väghållningen?
-
- Nybörjare
vad har ni gjort för att förbättra väghållningen?
ja, som rubriken lyder, vad har ni gjort för att förbättra väghållningen på era vespor?
jag skulle vilja ge mig in i kurvorna med mer glädje än rädsla, har bytt stötdämpare fram och bak.
men det går kanske att byta något mer, förstärkt fjäder fram? bussningar? jag har en vespa Gtr.
jag skulle vilja ge mig in i kurvorna med mer glädje än rädsla, har bytt stötdämpare fram och bak.
men det går kanske att byta något mer, förstärkt fjäder fram? bussningar? jag har en vespa Gtr.
-
- Lärling
Re: vad har ni gjort för att förbättra väghållningen?
du listar själv en del bra saker, men något som jag tycker det är stor skillnad på så är det vad du har för däck.
Jag är själv väldigt nöjd med schwalbes weatherman. Det blev en helt annan scooter när jag bytte.
/ Tomas
Jag är själv väldigt nöjd med schwalbes weatherman. Det blev en helt annan scooter när jag bytte.
/ Tomas
Vespa
Touring -57
GS150 -58
GS150 -60
GS160 -63
Rally200
PX200
GTS300 -16
Lambretta
TV175 -61
LD125 -54
Svalan scooter -54 2st
Touring -57
GS150 -58
GS150 -60
GS160 -63
Rally200
PX200
GTS300 -16
Lambretta
TV175 -61
LD125 -54
Svalan scooter -54 2st
Det klassiska för att få bra väghållning är:
* kolla igenom så du inte har några glapp i fram eller bakvagn. Om så, åtgärda.
* kolla och ev byt stötdämpare (har du redan gjort)
* sist men inte minst, investera i riktigt bra kvalitetsdäck. Undvik lågprisfabrikat som Sawa, Cheng Shin etc. Kända fabrikat som Michelin, Continental och Schwalbe är så väldigt mycket bättre. Jag kör Michelin S1 på min trimmade Lambretta 200 och whitewall Continental på min glidar-Vespa, båda kan rekommenderas.
/jens
* kolla igenom så du inte har några glapp i fram eller bakvagn. Om så, åtgärda.
* kolla och ev byt stötdämpare (har du redan gjort)
* sist men inte minst, investera i riktigt bra kvalitetsdäck. Undvik lågprisfabrikat som Sawa, Cheng Shin etc. Kända fabrikat som Michelin, Continental och Schwalbe är så väldigt mycket bättre. Jag kör Michelin S1 på min trimmade Lambretta 200 och whitewall Continental på min glidar-Vespa, båda kan rekommenderas.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
-
- Nybörjare
okej, tack för tipsen, jag kör på michelin s83 det är ju ok däck.
men går det byta tex bussningen i svingen? och vart hittar man det?. jag tycker det känns som den "knäar" lite i bakänden speciellt när man skutsar.
lite glapp är bakhjulet men kanske 1-2mm.
men går det byta tex bussningen i svingen? och vart hittar man det?. jag tycker det känns som den "knäar" lite i bakänden speciellt när man skutsar.
lite glapp är bakhjulet men kanske 1-2mm.
-
- Dekaltrimmare
Det som är av betydelse är föraren, kunna hantera fordonet, lite avrostning på våren. Ballanskörning i låg fart.
Centralstödet skall var väl upphäng ej gå i backen vid sväng. Kunna lägga fordonet i en skarp kurva utan att skava av fotplattan eller centralstödet.
Säker bromsning i olika hastigheter, Förarens förmåga är av stor vikt. Många belister tror att vespan är en eumoppe med en fart på ca 50km/tim.
Visa hänsyn i trafiken, uppträda som en väl kunnig MC förare.
Oscar.
PS) det blir dock som vanligt, vi MC-förare får ha stort tålamod gentemot andra traffikanter, de varken ser eller hör.
Centralstödet skall var väl upphäng ej gå i backen vid sväng. Kunna lägga fordonet i en skarp kurva utan att skava av fotplattan eller centralstödet.
Säker bromsning i olika hastigheter, Förarens förmåga är av stor vikt. Många belister tror att vespan är en eumoppe med en fart på ca 50km/tim.
Visa hänsyn i trafiken, uppträda som en väl kunnig MC förare.

Oscar.
PS) det blir dock som vanligt, vi MC-förare får ha stort tålamod gentemot andra traffikanter, de varken ser eller hör.

Vespa GL/Touring 1963
Vespa GL/Touring 1965
Zündapp sport 1965
Triumph Bonneville 1971
Vespa GL/Touring 1965
Zündapp sport 1965
Triumph Bonneville 1971
Det som alla glömmer: Byt motorbultens bussningar, sitter i svingen på motorn. Svårt, men de brukar vara ordentligt slitna. Då spelar det ingen roll vilka däck, stötdämpare etc du har. Gången blir mysko ändå.
Christianpetersson wrote:ja, som rubriken lyder, vad har ni gjort för att förbättra väghållningen på era vespor?
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
-
- Nybörjare
okej, ja det låter som något att byta, vart köper man dom bussningarna? är det 2 stycken? går det pressa ur dom, eller vilket sätt är bäst?
Det brukar finnas på välsorterade scooterbutiker, t ex scooter-center Köln eller SIP Scootershop.
Tror man är tvungen att både dra och pressa ur dem, en kompis gjorde det på ett antal motorer och han lät tillverka någon form av specialdorn för att få till det. Tydligen var det svåraste att få i de nya. Det är två stycken, en på varje sida.
Tror man är tvungen att både dra och pressa ur dem, en kompis gjorde det på ett antal motorer och han lät tillverka någon form av specialdorn för att få till det. Tydligen var det svåraste att få i de nya. Det är två stycken, en på varje sida.
Christianpetersson wrote:okej, ja det låter som något att byta, vart köper man dom bussningarna? är det 2 stycken? går det pressa ur dom, eller vilket sätt är bäst?
Jag bytte mina nu i helgen (PX200E -93) och det var ganska så odramatiskt.
Dom gamla måste slås/dras ut, dom går inte att pressa igenom
Testade faktiskt!
Det är alltså 2 st som "möts" på mitten, lägg upp motorn så den inte vickar.
Ta en 6 mm rundstång och sätt in i borrmaskinen, pressa in den mellan gummit och röret/motorvaggen (kan behövas en vanlig 5 mm borr, borra ett hål i gummit, tryck sedan in rundstången).
När man sen kör 6 mm rindstången i borrmaskinen så snurrar den runt hela bussningen och får den att släppa från röret/motorvaggen.
Går inte detta som tänkt så borra flera hål i gummideln c:a 5 mm så går det lättare.
Ta en huggmejsel eller kraftig skruvmejsel och stick in mellan rören och knacka sedan med en lämplig hammare, då borde den bearbetade sidan lossna och glida ut. Gör sedan samma på den andra sidan.
Observera det ska finnas en bricka som passar i motorvaggan/röret (en på varje sida), den ska hindra att bussningen åker in för långt.
Att sätta in dom nya var jätte enkelt. Rengör röret i motorvaggan, inga gummirester ska vara kvar. Smörj röret med massor av glidmedal (samma typ som man använder vid montering av däck) och kleta även in dom nya gummibussningarna. Sen är det bara att trycka in dom med tummen så dom fastnar, ta en hammare och slår in dom (ta en 32mm hylsnyckelhylsa, sätt den mot gummit och slå på den. Då slipper ni skada mittröret i dom nya bussningarna.).
Använd INTE olja till att smörja gummit, det förstör gummit. Har Du ingen monteringspasta för bildäck så kan även såpa användas, fungerar men inte lika bra.
Nya finns bl.a. på SIP http://www.sip-scootershop.com/en/main/ ... r=17472400.
Dom gamla måste slås/dras ut, dom går inte att pressa igenom

Det är alltså 2 st som "möts" på mitten, lägg upp motorn så den inte vickar.
Ta en 6 mm rundstång och sätt in i borrmaskinen, pressa in den mellan gummit och röret/motorvaggen (kan behövas en vanlig 5 mm borr, borra ett hål i gummit, tryck sedan in rundstången).
När man sen kör 6 mm rindstången i borrmaskinen så snurrar den runt hela bussningen och får den att släppa från röret/motorvaggen.
Går inte detta som tänkt så borra flera hål i gummideln c:a 5 mm så går det lättare.
Ta en huggmejsel eller kraftig skruvmejsel och stick in mellan rören och knacka sedan med en lämplig hammare, då borde den bearbetade sidan lossna och glida ut. Gör sedan samma på den andra sidan.
Observera det ska finnas en bricka som passar i motorvaggan/röret (en på varje sida), den ska hindra att bussningen åker in för långt.
Att sätta in dom nya var jätte enkelt. Rengör röret i motorvaggan, inga gummirester ska vara kvar. Smörj röret med massor av glidmedal (samma typ som man använder vid montering av däck) och kleta även in dom nya gummibussningarna. Sen är det bara att trycka in dom med tummen så dom fastnar, ta en hammare och slår in dom (ta en 32mm hylsnyckelhylsa, sätt den mot gummit och slå på den. Då slipper ni skada mittröret i dom nya bussningarna.).
Använd INTE olja till att smörja gummit, det förstör gummit. Har Du ingen monteringspasta för bildäck så kan även såpa användas, fungerar men inte lika bra.
Nya finns bl.a. på SIP http://www.sip-scootershop.com/en/main/ ... r=17472400.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
Bra guide!
Hur var känslan efter? Känner du skillnad?
Hur var känslan efter? Känner du skillnad?
-
- Nybörjare
tack för svaret! det ska jag byta så fort jag hinner.
Hej!
Ja nu kan man svara på om det blev något bättre väghållning efter byte av bussningarna.
Har kört c:a 8 mil och redan märkt en del positiva saker.
- Den är betydligt mer stabil vid körning på spårig väg
.
- Vid inbromsning och kraftig undanmanöver så gör den vad jag har bestämt inte som den själv vill
.
Sen vet jag inte om det bara är gummibussningarna som gör den stabilare, jag har även konvererat till SIP lättmetallfälgar för slanglösa däck. Dessa fälgar är stabilare än plåtfälgarna, för att det skulle bli ännu mer stabilt så lade jag på ett par Michelin S83 Reinforced. Dom däcken är samma som vanliga S83 men är lite extraförstärka, lastindex är 59 (245 kg) i ställer för 51 (195 kg). Däcken hittade jag på SIP men finns nog på närmare håll om man letar lite.
Tänkte att det skulle sitta fint med lite bättre däck om man ska åka långt med mycket packning.
Ja nu kan man svara på om det blev något bättre väghållning efter byte av bussningarna.
Har kört c:a 8 mil och redan märkt en del positiva saker.
- Den är betydligt mer stabil vid körning på spårig väg

- Vid inbromsning och kraftig undanmanöver så gör den vad jag har bestämt inte som den själv vill

Sen vet jag inte om det bara är gummibussningarna som gör den stabilare, jag har även konvererat till SIP lättmetallfälgar för slanglösa däck. Dessa fälgar är stabilare än plåtfälgarna, för att det skulle bli ännu mer stabilt så lade jag på ett par Michelin S83 Reinforced. Dom däcken är samma som vanliga S83 men är lite extraförstärka, lastindex är 59 (245 kg) i ställer för 51 (195 kg). Däcken hittade jag på SIP men finns nog på närmare håll om man letar lite.
Tänkte att det skulle sitta fint med lite bättre däck om man ska åka långt med mycket packning.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
-
- Nybörjare
hej, nu har jag bytt bussningarna och provkört en del. och det är väldigt stor skillnad, nu är vespan stabil och säker i kurvorna!
tack för tipsen!!
tack för tipsen!!