Vespa PK50 -85 Eu-intyg

Har du en fråga som inte riktigt passar in någonstans? Posta den här!
Post Reply
Matteo
Drömmare
Drömmare
Posts: 3
Joined: Thu 24 May 2012, 06:54

Vespa PK50 -85 Eu-intyg

Post by Matteo »

Har direktimporterat en Vespa PK50 ...går nu inte igenom regbesiktningen för Piaggio inte tagit ut EU intyg för en Vespa modell 1985 då lagen om typintyg kom först 1999! Trasportstyrelsen sa naturligtvis inte något om detta när de fick in originalpappren utan meddelade bara att den ska registreringsbesiktas! Har någon annan råkat ut för detta och hur kommer man eventuellt runt problemet? Vespan gick så att säga helt tekniskt igenom besiktningen.
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Re: Vespa PK50 -85 Eu-intyg

Post by jencla »

Lär inte gå att gå runt lagligt tyvärr. Du äger inte en moped utan en körkortspliktig lätt motorcykel. Vespa PK50 har aldrig sålts i Sverige, vare sig som moped eller på annat sätt, varav följer att Piaggio nog är väldigt ointresserade av att hjälpa dig.

Dock, det går runt en och annan PK50 här i Sverige ändå, körda av mindre laglydiga medborgare som inte brytt sig om att diskutera med Transportstyrelsen ...
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Re: Vespa PK50 -85 Eu-intyg

Post by Hedge »

PK50 har vare sig CoC-intyg (EU-moped) eller VoV (gamla mopedtypningen, vilket den inte har eftersom den aldrig såldes här), och kan således ALDRIG registreras in i Sverige på annat sätt än som lätt motorcykel.

Det finns ingen väg runt det. Du kan ju såklart köra den ändå, men råkar du ut för olycka blir det inte roligt alls. Då åker du dit på olovlig körning, framförande av obesiktigat fordon, framförande av oregistrerat fordon samt att du saknar trafikförsäkring.
Matteo wrote:Har direktimporterat en Vespa PK50 ...går nu inte igenom regbesiktningen för Piaggio inte tagit ut EU intyg för en Vespa modell 1985 då lagen om typintyg kom först 1999! Trasportstyrelsen sa naturligtvis inte något om detta när de fick in originalpappren utan meddelade bara att den ska registreringsbesiktas! Har någon annan råkat ut för detta och hur kommer man eventuellt runt problemet? Vespan gick så att säga helt tekniskt igenom besiktningen.
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
vespaco
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1511
Joined: Thu 02 Mar 2006, 19:05
Location: Finland

Re: Vespa PK50 -85 Eu-intyg

Post by vespaco »

Vill du ha den som moped eller som MC? Det verkar inte gå som moped men om du går med på MC-registrering så kan du ju piffa upp den med litet mera fjong (eller trimma den, som det så fint heter) eftersom den är en MC utan att få dåligt samvete.
Matteo
Drömmare
Drömmare
Posts: 3
Joined: Thu 24 May 2012, 06:54

Re: Vespa PK50 -85 Eu-intyg

Post by Matteo »

vespaco wrote:Vill du ha den som moped eller som MC? Det verkar inte gå som moped men om du går med på MC-registrering så kan du ju piffa upp den med litet mera fjong (eller trimma den, som det så fint heter) eftersom den är en MC utan att få dåligt samvete.
Fast vi frågade på Bilprovningen om vi kunde få den besiktigad som lätt motorcykel om vi trimmade den och de sa nej, med hänvisning till att den inte är byggd som lätt motorcykel. Tanken var att använda den som eu-moppe högst 45km. Vem sa något om fri rörlighet in EU? Jag vill ju inte köra olagligt!
vespaco
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1511
Joined: Thu 02 Mar 2006, 19:05
Location: Finland

Re: Vespa PK50 -85 Eu-intyg

Post by vespaco »

Man undrar hur de kan veta att den inte är byggd för det om de inte har typppapper... Kanske inte nämna om att den skall trimmas litet, utan bara regga in den som lätt mc. Är det faktiskt olagligt att piffa upp den inom lätt mc -klass om man har den reggad som lätt mc? Bara se till att bromsar och sådant säkert hänger med högre fart.
Matteo
Drömmare
Drömmare
Posts: 3
Joined: Thu 24 May 2012, 06:54

Re: Vespa PK50 -85 Eu-intyg

Post by Matteo »

vespaco wrote:Man undrar hur de kan veta att den inte är byggd för det om de inte har typppapper... Kanske inte nämna om att den skall trimmas litet, utan bara regga in den som lätt mc. Är det faktiskt olagligt att piffa upp den inom lätt mc -klass om man har den reggad som lätt mc? Bara se till att bromsar och sådant säkert hänger med högre fart.
håller med. Just nu känns det som om vi jagar vår egen svans lite grann. ska försöka ta ett varv med transportstyrelsen då vespan helt klart varit registrerad i annat eu-land utan problem - och man kan ju tycka att de skulle slagit stopp när de fick in originalhandlingarna i så fall.
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Re: Vespa PK50 -85 Eu-intyg

Post by jencla »

Matteo wrote:
vespaco wrote:Vill du ha den som moped eller som MC? Det verkar inte gå som moped men om du går med på MC-registrering så kan du ju piffa upp den med litet mera fjong (eller trimma den, som det så fint heter) eftersom den är en MC utan att få dåligt samvete.
Fast vi frågade på Bilprovningen om vi kunde få den besiktigad som lätt motorcykel om vi trimmade den och de sa nej, med hänvisning till att den inte är byggd som lätt motorcykel. Tanken var att använda den som eu-moppe högst 45km. Vem sa något om fri rörlighet in EU? Jag vill ju inte köra olagligt!
Dessutom så har de fel! Vespa PK fanns med motorer upp till 125 cc. I princip en helt identisk hoj, ev med någon skillnad på bromsarna.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Post Reply