Vespa PK50 -85 Eu-intyg
Vespa PK50 -85 Eu-intyg
Har direktimporterat en Vespa PK50 ...går nu inte igenom regbesiktningen för Piaggio inte tagit ut EU intyg för en Vespa modell 1985 då lagen om typintyg kom först 1999! Trasportstyrelsen sa naturligtvis inte något om detta när de fick in originalpappren utan meddelade bara att den ska registreringsbesiktas! Har någon annan råkat ut för detta och hur kommer man eventuellt runt problemet? Vespan gick så att säga helt tekniskt igenom besiktningen.
Re: Vespa PK50 -85 Eu-intyg
Lär inte gå att gå runt lagligt tyvärr. Du äger inte en moped utan en körkortspliktig lätt motorcykel. Vespa PK50 har aldrig sålts i Sverige, vare sig som moped eller på annat sätt, varav följer att Piaggio nog är väldigt ointresserade av att hjälpa dig.
Dock, det går runt en och annan PK50 här i Sverige ändå, körda av mindre laglydiga medborgare som inte brytt sig om att diskutera med Transportstyrelsen ...
/jens
Dock, det går runt en och annan PK50 här i Sverige ändå, körda av mindre laglydiga medborgare som inte brytt sig om att diskutera med Transportstyrelsen ...
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Re: Vespa PK50 -85 Eu-intyg
PK50 har vare sig CoC-intyg (EU-moped) eller VoV (gamla mopedtypningen, vilket den inte har eftersom den aldrig såldes här), och kan således ALDRIG registreras in i Sverige på annat sätt än som lätt motorcykel.
Det finns ingen väg runt det. Du kan ju såklart köra den ändå, men råkar du ut för olycka blir det inte roligt alls. Då åker du dit på olovlig körning, framförande av obesiktigat fordon, framförande av oregistrerat fordon samt att du saknar trafikförsäkring.
Det finns ingen väg runt det. Du kan ju såklart köra den ändå, men råkar du ut för olycka blir det inte roligt alls. Då åker du dit på olovlig körning, framförande av obesiktigat fordon, framförande av oregistrerat fordon samt att du saknar trafikförsäkring.
Matteo wrote:Har direktimporterat en Vespa PK50 ...går nu inte igenom regbesiktningen för Piaggio inte tagit ut EU intyg för en Vespa modell 1985 då lagen om typintyg kom först 1999! Trasportstyrelsen sa naturligtvis inte något om detta när de fick in originalpappren utan meddelade bara att den ska registreringsbesiktas! Har någon annan råkat ut för detta och hur kommer man eventuellt runt problemet? Vespan gick så att säga helt tekniskt igenom besiktningen.
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Re: Vespa PK50 -85 Eu-intyg
Vill du ha den som moped eller som MC? Det verkar inte gå som moped men om du går med på MC-registrering så kan du ju piffa upp den med litet mera fjong (eller trimma den, som det så fint heter) eftersom den är en MC utan att få dåligt samvete.
Re: Vespa PK50 -85 Eu-intyg
Fast vi frågade på Bilprovningen om vi kunde få den besiktigad som lätt motorcykel om vi trimmade den och de sa nej, med hänvisning till att den inte är byggd som lätt motorcykel. Tanken var att använda den som eu-moppe högst 45km. Vem sa något om fri rörlighet in EU? Jag vill ju inte köra olagligt!vespaco wrote:Vill du ha den som moped eller som MC? Det verkar inte gå som moped men om du går med på MC-registrering så kan du ju piffa upp den med litet mera fjong (eller trimma den, som det så fint heter) eftersom den är en MC utan att få dåligt samvete.
Re: Vespa PK50 -85 Eu-intyg
Man undrar hur de kan veta att den inte är byggd för det om de inte har typppapper... Kanske inte nämna om att den skall trimmas litet, utan bara regga in den som lätt mc. Är det faktiskt olagligt att piffa upp den inom lätt mc -klass om man har den reggad som lätt mc? Bara se till att bromsar och sådant säkert hänger med högre fart.
Re: Vespa PK50 -85 Eu-intyg
håller med. Just nu känns det som om vi jagar vår egen svans lite grann. ska försöka ta ett varv med transportstyrelsen då vespan helt klart varit registrerad i annat eu-land utan problem - och man kan ju tycka att de skulle slagit stopp när de fick in originalhandlingarna i så fall.vespaco wrote:Man undrar hur de kan veta att den inte är byggd för det om de inte har typppapper... Kanske inte nämna om att den skall trimmas litet, utan bara regga in den som lätt mc. Är det faktiskt olagligt att piffa upp den inom lätt mc -klass om man har den reggad som lätt mc? Bara se till att bromsar och sådant säkert hänger med högre fart.
Re: Vespa PK50 -85 Eu-intyg
Dessutom så har de fel! Vespa PK fanns med motorer upp till 125 cc. I princip en helt identisk hoj, ev med någon skillnad på bromsarna.Matteo wrote:Fast vi frågade på Bilprovningen om vi kunde få den besiktigad som lätt motorcykel om vi trimmade den och de sa nej, med hänvisning till att den inte är byggd som lätt motorcykel. Tanken var att använda den som eu-moppe högst 45km. Vem sa något om fri rörlighet in EU? Jag vill ju inte köra olagligt!vespaco wrote:Vill du ha den som moped eller som MC? Det verkar inte gå som moped men om du går med på MC-registrering så kan du ju piffa upp den med litet mera fjong (eller trimma den, som det så fint heter) eftersom den är en MC utan att få dåligt samvete.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst