Sadel Vespa Popolino
Sadel Vespa Popolino
Har kommit över en Popolino -65 i ett skapligt skick men sadeln ser väldigt trist ut och tänkte försöka få tag på en ny. Problemet är att dynans låsning är en stålplatta med ett uppstickande låsbleck och två pinnar istället för den traditionella pinnen som brukar sitta längst bak och låsa sadeln.
Någon som vet var hittar man en sadel med den låsningen?
Någon som vet var hittar man en sadel med den låsningen?
- Attachments
-
- IMG_1471.JPG (42.97 KiB) Viewed 5069 times
-
- IMG_1473.JPG (39.51 KiB) Viewed 5069 times
-
- IMG_1472.JPG (33.36 KiB) Viewed 5069 times
Re: Sadel Vespa Popolino
Varför inte ta bort den befintliga låsningen och sätta dit en traditionell?
Precis vad jag också tänkte!reVintage wrote:Varför inte ta bort den befintliga låsningen och sätta dit en traditionell?
Den sadeln och tillhörande fäste du har är orginal för just din modell VNS och bara för den.
Den är tillverkad enbart för Svenska marknaden för att i popolinons fall vara lättare i jakten på den magiska gränsen 75 kg.
Om du köper en "vanlig" sadel med tillhörande knopp så inser du snabbt att din VNS saknar det bakre hålet för densamma!
Ingenting som inte går att åtgärda med en borrmaskin och ett välslipat borr.
Hoppas inte jag stavade fel eller brukade mig av icke korrekta uttryck som ej faller folk på forumet i smaken.
Den är tillverkad enbart för Svenska marknaden för att i popolinons fall vara lättare i jakten på den magiska gränsen 75 kg.
Om du köper en "vanlig" sadel med tillhörande knopp så inser du snabbt att din VNS saknar det bakre hålet för densamma!
Ingenting som inte går att åtgärda med en borrmaskin och ett välslipat borr.
Hoppas inte jag stavade fel eller brukade mig av icke korrekta uttryck som ej faller folk på forumet i smaken.
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
Om det är orginalfäste så är det kanske en bättre idé att klä och stoppa om den gamla sadeln? Törs man fråga varför den gamla är trist? Slutsliten/sönder? Hopplös att sitta i? Eller skall den hellre se sportig ut? Man ser inte skicket riktigt på bilden.
Håller med dig Ola. Borra ett nytt hål om det saknas. De fem övriga hålen sitter ju på rätt plats på Popolinon. Har noga granskat ditt inlägg och jag tror du klarade dig denna gång
.
Tänkte nu språksynda och säga att Nybson skulle "skippa limpan" till förmån för sadel och pakethållare för att få utseendet av den internationella VNB versionen. Färgen är ju inte alltför långt ifrån heller. Identisk?

Tänkte nu språksynda och säga att Nybson skulle "skippa limpan" till förmån för sadel och pakethållare för att få utseendet av den internationella VNB versionen. Färgen är ju inte alltför långt ifrån heller. Identisk?
Mycket roande att "originaltroende" vespaco funderade på att byta ut den fina och ovanliga sadeln mot en eftermarknads av fel modell!
(OT: Tack för besöket och för den delikata ** för övrigt!)
Den speciella limpsadelns stoppning består enbart av skumgummi som efter ungefär 50 år hinner med att bli ganska så dålig, både satt och eftersatt.
Givetvis ska du låta stoppa om den/ fixa till den. Orginalsadlar till VNS i fint skick är mycket ovanligt.
En annan anledning till att du inte ska byta är att du inte får detta rent lagtekniskt då VNS är reggad för 0 passagerare.
Det är därför som sadeln är så kort.
Du kan få nedslag på bilprovningen med skjutssadel.

(OT: Tack för besöket och för den delikata ** för övrigt!)
Den speciella limpsadelns stoppning består enbart av skumgummi som efter ungefär 50 år hinner med att bli ganska så dålig, både satt och eftersatt.
Givetvis ska du låta stoppa om den/ fixa till den. Orginalsadlar till VNS i fint skick är mycket ovanligt.
En annan anledning till att du inte ska byta är att du inte får detta rent lagtekniskt då VNS är reggad för 0 passagerare.
Det är därför som sadeln är så kort.
Du kan få nedslag på bilprovningen med skjutssadel.
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
Om man byter till sadel måste man naturligtvis hoppa det som tyskarna kallar "brötchen" som sitter på pakethållaren på bilden. Detta för att, som Ola nämner, inte bryta mot lagen.
Tack för alla snabba svar, har misstänkt att sadelmodellem har med den "Svenska anpassningen" att göra. Sadeln är rejält nersutten så kanske en renovering av originalsadeln är att föredra. Fast jag kan inte påstå att modellen på sadeln är särskilt snygg…
- Attachments
-
- IMG_1185.jpg (40.73 KiB) Viewed 5038 times
Min kära Ola! Om det var jag som hade sadeln hade jag givetvis inte bytt ut någonting. Men var det inte så att "ägaren gör som han/hon vill med sin egendom"?
Jag röstar givetvis för att behålla orginalet. Och om uti det fallet att det tar tid att fixa stoppningen, så skulle jag skaffa en snygg singelsadel som en temporär lösning!
Jag röstar givetvis för att behålla orginalet. Och om uti det fallet att det tar tid att fixa stoppningen, så skulle jag skaffa en snygg singelsadel som en temporär lösning!

-
- Entusiast
Jag kör singelsadel på min popolino. Gött med fjädringen =)

Snyggt! Och så ryms det förstås bättre med bagage där bak. En skön temporär lösning tills man någon gång får orginalsadeln i skick! 

Trevligt ställejohansjogren wrote:Jag kör singelsadel på min popolino. Gött med fjädringen =)

/Johan