Om man förutsätter att det är kallare/torrare luft på morgonen och varmare/fuktigare luft senare på dagen/kvällen, så har det med lufttemperatur och luftfuktighet att göra.
När motorn går i svalare luft så magras blandningen ut (högre densitet på luften = mer syre), och när det är varmt så blir blandningen rikare (lägre densitet på luften = mindre syre).
Den relativa luftfuktigheten spelar också in. Mindre luftfuktighet = magrare blandning, mer luftfuktighet = fetare blandning.
Höjd över havet är en annan faktor, fast den lär nog inte spela in i just det här fallet. Men: Låg höjd = magrare blandning, hög höjd = fetare blandning. (Fixat till detta, stod fel.)
Så av detta kan man utläsa följande: En hoj som justeras att gå perfekt på toppen av Mt Everest en varm fuktig eftermiddag, kommer att gå som skit nere på rivieran en kall torr morgon.
Det gäller alltså att hitta en bestyckning som bäst passar den miljö där man -oftast- kör. Så din bestyckning är förmodligen för fet för att den ska gå bra under dagtid. Prova att gå ner lite i huvudmunstycke och se om det hjälper.
Mvh
Guran
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Ferrari</i>
<br />:?:
Kan någon förklara detta för mig, det låter hur konstigt som hälst, men vespa (nyrenoverad) går perfekt på morgonen på vägen till jobbet, sedan när jag skall åka hem senare under dagen/kvällen så går den mycket sämre. Det känns som att den bluddrar/ varvar utan effekt. Kan det bero på att jag det lutar uppåt ganska mjukt hela vägen till jobbet och nerför på hemvägen ?? Det är ungefär 4km-5km till jobbet. Tacksam för svar på denna märkliga fråga. Och vad finns det för lösning på problemet.
Ferrari röd Vespa 50s -74
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">