Hej,
Jag har funderat på att bygga en liten testrigg, egentligen ett stativ där man kan testköra en motor INNAN man har monterat den på vespan.
Det är ju trist att behöva montera allting bara för att konstatera att det inte fungerar och behöva demontera allt igen.
Problemet är elen, vilka sladdar behöver jag koppla ihop från spole etc. för att få det att fungera?
Finns det något annat problem jag har missat?
MVH
Crispin
Testrigg för motor
Ska räcka med att du kopplar in tändspolen, så kan du antingen bara kolla att det blir gnista, eller dra igång motorn.
Mvh
Guran
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by crispin</i>
<br />Hej,
Jag har funderat på att bygga en liten testrigg, egentligen ett stativ där man kan testköra en motor INNAN man har monterat den på vespan.
Det är ju trist att behöva montera allting bara för att konstatera att det inte fungerar och behöva demontera allt igen.
Problemet är elen, vilka sladdar behöver jag koppla ihop från spole etc. för att få det att fungera?
MVH
Crispin
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Mvh
Guran
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by crispin</i>
<br />Hej,
MVH
Crispin
Tillverkade själv ett motorställ för min Primaveramotor. Det sparade mycket tid.
Primavera motorn är uppbyggd på samma sätt som V50 motorn.
Elen behöver du inte göra något åt. Koppla bara loss sladdarna som kommer från ramen från elkopplingslådan (märk upp dem så att du vet var de satt). Elkopplingslådan sitter monterad på motorn så låt den var kvar. Sladdarna från motorn som går in i elkopplingslådan låter du också sitta kvar.
När du bygger stället tänk på att du ska få plats att kicka motorn.
/J
Primavera motorn är uppbyggd på samma sätt som V50 motorn.
Elen behöver du inte göra något åt. Koppla bara loss sladdarna som kommer från ramen från elkopplingslådan (märk upp dem så att du vet var de satt). Elkopplingslådan sitter monterad på motorn så låt den var kvar. Sladdarna från motorn som går in i elkopplingslådan låter du också sitta kvar.
När du bygger stället tänk på att du ska få plats att kicka motorn.
/J
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">piaggios fina testställ från femtiotalet, ett sånt skulle man ha.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Ja, Crispin, det är bara att spotta i närvarna och börja bygga!

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
jag tror inte den passar, mina motorer har cylinder och förgasare...