Detaljfrågor om min SS 180 inför restaureringen

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
victor
Mästare
Mästare

Re: Detaljfrågor om min SS 180 inför restaureringen

Post by victor »

Paka wrote:M6, spårskruv, samma som till fläktkåpan.
Tack Paka - då blir det till att köpa på sig M6 helicoil då...

Vet du även svaren på dessa två frågor kanske...

1. I manualen, sida 12, listas 2 olika skruvar för fläktkåpan (8 och 10) - ska det vara någon skillnad på dessa (längd, skalle) eller är de samtliga M6x10?

2. Vidare, vet du om man kan få tag på originalliknande slangklämmor för gummibälgen mellan luftburk och kaross (nr 7 och 8 i samma manual, sida 20)?

Vh Victor
puttepj
Entusiast
Entusiast

Post by puttepj »

victor wrote:Tack Paka - då blir det till att köpa på sig M6 helicoil då...
Tips till dig och andra som ev behöver ersätta den där enda trasiga gängan och inte redan äger en helcoilsats (som få gör).
Biltema har 'Gängreparationssats' för sjukt låga priser (i alla fall i jämförelse). Har inte provat dem, men tittat på dem IRL och det ser helt OK ut.

/putte
Honda ANF 125 Innova -08
BMW F 650 GS -10
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

puttepj wrote:
victor wrote:Tack Paka - då blir det till att köpa på sig M6 helicoil då...
Tips till dig och andra som ev behöver ersätta den där enda trasiga gängan och inte redan äger en helcoilsats (som få gör).
Biltema har 'Gängreparationssats' för sjukt låga priser (i alla fall i jämförelse). Har inte provat dem, men tittat på dem IRL och det ser helt OK ut.

/putte
Good call! Här i London har vi inget Biltema men istället märket Silverline som jag misstänker köper in sina verktyg på samma ställe i Kina som biltema.

Häromveckan köpte jag insatsgängor från dem i fantastisk kvalitet och fin plåtask.

I fredags anlände mina borrar, vacuumpackad plåtask i billig kinaplast, hälften av borren böjda och generellt dålig kvalitet. Varierar m à o precis som Biltema mellan fantastiskt och skräp.

Back on track dock - någon som har svar på ovanstående frågor..?
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

victor wrote:
1. I manualen, sida 12, listas 2 olika skruvar för fläktkåpan (8 och 10) - ska det vara någon skillnad på dessa (längd, skalle) eller är de samtliga M6x10?

2. Vidare, vet du om man kan få tag på originalliknande slangklämmor för gummibälgen mellan luftburk och kaross (nr 7 och 8 i samma manual, sida 20)?

3. Ska det förresten sitta någon gummidetalj i hålet i karossen där växelvajrarna löper genom, eller ska de endast löpa genom plasttuben (nr 25 s. 34)?
Vh Victor
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Orkar inte kolla sprängskisserna, men någon eller några kan vara längre, den som även håller locket över växelväljaren t.ex (den har nog låsbricka också). Ang. slangklämmorna vet jag inte, jag har alldeles för få kvar, möjligtvis Pascoli. Och ja, det ska sitta en ganska fet gummigenomföring där, kan inte artikelnumret. Alla vajrar ska igenom den (växelvajrarna i ett eget plasthölje, som sagt)
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Paka wrote:Orkar inte kolla sprängskisserna, men någon eller några kan vara längre, den som även håller locket över växelväljaren t.ex (den har nog låsbricka också). Ang. slangklämmorna vet jag inte, jag har alldeles för få kvar, möjligtvis Pascoli. Och ja, det ska sitta en ganska fet gummigenomföring där, kan inte artikelnumret. Alla vajrar ska igenom den (växelvajrarna i ett eget plasthölje, som sagt)
Återigen tusen tack Paka - vet inte hur jag skulle kunna klura ut det här utan dina kunskaper :)

Det finns ingen möjlighet att övertala dig att skiljas från ett par slangklämmor..?
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Små framsteg men ändå...

Image
Restored mudguard crest fitted by wheredowegonowbutnowhere, on Flickr
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Hjälp!

Dave har svetsat igen hålet i bilden - någon som vet hur många mm från det yttre hålet det ska sitta, samt om det sitter parallellt eller förskjutet ngt i längsled?

Foto skulle uppskattas :)
Attachments
mobileimage.jpg
mobileimage.jpg (148.04 KiB) Viewed 8776 times
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Antal millimeter från sidan och bakkanten av golvet skulle hjälpa.. :)
Vespoholic
Entusiast
Entusiast

Post by Vespoholic »

Om jag var du skulle jag ta listen jag skall använda och borra efter hålet i den.

Fel men ändå rätt tycker jag. Ofta får man ju borra nya hål i listerna eller modifiera de befintliga.

Jag försökte mäta på min GS. Ca (svårt att mäta exakt när allt sitter på plats) 7o mm från yttersta kant bak och ca 70 mm från tunneln ut. Måttbandet vinkelrätt i förhållande till yttre kanten. Om du förstår hur jag menar. Och detta är som sagt GS som åtminstone skiljer sig från SS i främre ändan.

Borra efter listen du!

Angående shimmet du söker till framswingen. Inga växellådsrenoverare i närheten?

//J
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Tusen tack för hjälpen. Måtten verkar lite stora, borde snarare vara 45mm och 45mm, men som sagt svårt att veta när nya lister har felaktiga hål :D

Är det rätt tänkt att listerna är monterade 100% parallella (och inte i någon slags vinkel i förhållande till varandra som t ex på tunneln på GS 150)?

14x24mm skulle ju kunna fungera, men det viktigaste är tjockleken tror jag. Använder sig växellådsrenoverare av stora mängder shims?

Vh Victor
Vespoholic wrote:Om jag var du skulle jag ta listen jag skall använda och borra efter hålet i den.

Fel men ändå rätt tycker jag. Ofta får man ju borra nya hål i listerna eller modifiera de befintliga.

Jag försökte mäta på min GS. Ca (svårt att mäta exakt när allt sitter på plats) 7o mm från yttersta kant bak och ca 70 mm från tunneln ut. Måttbandet vinkelrätt i förhållande till yttre kanten. Om du förstår hur jag menar. Och detta är som sagt GS som åtminstone skiljer sig från SS i främre ändan.

Borra efter listen du!

Angående shimmet du söker till framswingen. Inga växellådsrenoverare i närheten?

//J
Vespoholic
Entusiast
Entusiast

Post by Vespoholic »

Listerna är parallella i förhållande till ytterkanten på min GS iaf. Ingenting garanterar förstås att det är rätt på min. Och ca 70 från bakkanten, ca 70 från tunneln, kontrollmätte. Huvudsaken det blir snyggt.. Du får väl gå på SS-jakt med måttbandet i högsta hugg.

Shims.. växellådor och förstås motorrenoveringar i allmänhet. Axialspel på "alla" axlar. Besök nån verkstad.
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Själv är bäste dräng :)

Så, om det kan hjälpa någon annan...
Attachments
mobileimage.jpg
mobileimage.jpg (173.49 KiB) Viewed 8672 times
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

reVintage
Lärling
Lärling

Post by reVintage »

Har hört att passformen på listerna generellt kan vara lite si och så. Köpte du original eller OEM? Men det kanske bara finns OEM nuförtiden?
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

reVintage wrote:Har hört att passformen på listerna generellt kan vara lite si och så. Köpte du original eller OEM? Men det kanske bara finns OEM nuförtiden?
Finns inget direkt till SS/GS (möjligen pascoli men då snackar vi €200 istället för €40)...

Sen är ju golv och bensköld reparerade så det kan ju ha ändrat deras form lite lätt från hur de var när de kom ur pressen för 60 år sedan.

Listerna är från Mec Eur via Allstyles, och deras längd och form är nästintill identisk med de gamla. Största problemet var formen på böjen i bakkant då mitt golv inte hade samma perfekta rundning,men efter ha böjt-testat-böjt i ett par timmar så är det millimeteravvikelser vi diskuterar, så jag tror jag är inne på italienska toleranser nu :)
reVintage
Lärling
Lärling

Post by reVintage »

Säkerligen långt bättre en italienska "efter lunch"-toleranser :) .
sssimon
Entusiast
Entusiast

Post by sssimon »

Ja fy fan!
De där listerna stod jag och böjde, bände, drog i och bankade på ett bra tag för att få dem i rätt form och på plats. Mina var nog i lite sämre skick än dina till att börja med också.

Resultatet blev skitfint i ditt fall!

/simon
http://www.flickr.com/photos/bohuslan/sets/
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Fråga: vad ska det sitta för slags gummibussning kring hålet där växel, kopplings och bakbromsvajer löper ut genom karossen?

Beställde 2 olika varianter från Allstyles men båda känns fel...

Vh Vic
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Image
Day 5.5: Complete fork unit by wheredowegonowbutnowhere, on Flickr

Image
Day 5.75: Fitting fender by wheredowegonowbutnowhere, on Flickr

Image

Image

Image
Day 6: Finalising fork by wheredowegonowbutnowhere, on Flickr

Image
Day 6: Finalising fork by wheredowegonowbutnowhere, on Flickr

Sen behöver jag ju den där bussningen där växelkablarna löper ut ur karossen... Vet inte alls hur den ska se ut, är det en generisk typ den här: http://www.halfords.com/webapp/wcs/stor ... yId_255229" onclick="window.open(this.href);return false;
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Snygg blir den, din SS! Detta är alltså den fd ljusblå som du körde Cannonball hos oss med 2006? Kul att få följa dina framsteg. Och lycka till med fortsättningen!
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Eftersom Lambrettan tar så mycket tid i anspråk är den nya taktiken att montera en detalj om dagen på Vespan.

Söndag:

Image
Front drum brake fitted by wheredowegonowbutnowhere, on Flickr

Angående tutan, ska elkontaktera peka uppåt eller nedåt?
Post Reply