low cost cylinder kit ebay

För alla sorters trimfrågor, vare sig det gäller racing eller gatulegala maskiner.
Post Reply
2stroker
Drömmare
Drömmare

low cost cylinder kit ebay

Post by 2stroker »

Hej,kollat lite på Imola och Mugello men tycker att det är ganska dyrt för en hoj som man kanske kör 50-100 mil om året (om ens det)
Hittade en 200cc kit (förmodligen Indisk??) på ebay för otroligt billiga 124 engelska pund och hemma har man ju detta kittet för ca 140 pund!

Är det bara skrot eller kommer man att kunna använda grejerna?

Återigen är jag inte ute för att köra långt utan bara finköra lite när solen lyser.Original Lammyn går fint men är ju som sagt ganska trött med dagens mått mätt.Vill ha lite mer acceleration och bottenvrid men nuvarande topphastigheten 80km/h räcker egentligen ganska gott.

Jag inser att man oftast får vad man betalar för men ex Imola ÄR ju faktiskt overkill för en gammal Lambretta...och dyr!

Jag vill kanske hellre sätta pengarna på väghållning,bromsar osv....

Lite objektiva synpunkter mottages tacksamt :roll:
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Re: low cost cylinder kit ebay

Post by jencla »

Kan vara bra, kan vara skrot. Inte minst intressant är vad du får med för kolv. Jag körde en period med en indisk cylinder som jag köpte från välrenommerade MB Developments i England. De tar den indiska cylindern, kollar toleranser, jämnar ut grader i portarna, byter till en kolv av bättre kvalité och då blir det bra. Dock var det kittet alltför nypbenäget för fin smak så jag bytte till Mugello som inte nypt på 10 år :D

Men du måste du tänka på att köpa rätt cylinderkit till din motor. Lambretta-motorerna (serie 1 - DL, med liggande cylinder) finns med två vevhus, ett för motorer upp till 175 cc och ett något annorlunda för 200 cc. Har du en 150-kubikare, som toppfarten antyder, kan du INTE montera ett cylinderkit från en Lambretta 200.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
2stroker
Drömmare
Drömmare

Post by 2stroker »

Japp,har nog insett att dom billigaste måste jobbas på ganska mycket innan dom funkar,inte precis bolt on
grejer! Får nog ta mig en funderare på vad jag vill (och när),sommaren är ju runt hörnet och kanske inte läge att
lyfta ut motorn just nu ;)

Japp,det är en Li 150 årsmodell 1960 som jag har.
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

2stroker wrote:Japp,det är en Li 150 årsmodell 1960 som jag har.
Då passar inte en cylinder till en Lambretta 200 :(
/jens
2stroker
Drömmare
Drömmare

Post by 2stroker »

Japp,jag har kommit fram till det också :)

By the way....kollade lite på MB developments hemsida och angående trimmning av befintlig cylinder står det så här:

Tuning to the original cylinder is not really recommended because much work is involved for very little improvement (Except 150 Series 2, these are OK).

Det är ju en 150 serie 2 jag har så då kanske det kan ge en del att porta upp cylindern samt kanske att plana toppen??! Det var ju så man gjorde med sin gamla moppe från 60 talet ;)

Frågan är kanske HUR mycket man kan trimma befintligt? Är det mödan värt?
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Det är ingen som trimmar på det viset längre. För mycket jobb och trimkitten är för bra och för (relativt) billiga. Dessutom måste du ha rejält med kunskap för att få portiderna rätt.
/jens
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Det är inte svårt att få ut mer effekt ur en orginalcylinder, snarare är det så att nästan vad man än gör med den så innebär det en förbättring effektmässigt. Så lågt trimmade är dom tyvärr.

Men med det sagt: Det GÅR, ganska enkelt, att paja dom om man inte vet vad man håller på med. Köp hellre ett kit, det sparar du både tid och frustration på.

2stroker wrote:Japp,jag har kommit fram till det också :)

By the way....kollade lite på MB developments hemsida och angående trimmning av befintlig cylinder står det så här:

Tuning to the original cylinder is not really recommended because much work is involved for very little improvement (Except 150 Series 2, these are OK).

Det är ju en 150 serie 2 jag har så då kanske det kan ge en del att porta upp cylindern samt kanske att plana toppen??! Det var ju så man gjorde med sin gamla moppe från 60 talet ;)

Frågan är kanske HUR mycket man kan trimma befintligt? Är det mödan värt?
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
2stroker
Drömmare
Drömmare

Post by 2stroker »

Handlade en Yamaha XS 400 -84 i helgen för 3000:- spänn :)
Kanske det billigaste trimmet någonsin? 45 hästar ;)

Kommer därför behålla Lammyn original och när det kliar i gashanden så kan jag ju alltid
ta ut Japsen och gasa lite :twisted:

ciao!
Post Reply