Primavera -69a

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Sallberg
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 34
Joined: Fri 24 Feb 2012, 12:39
Location: G:OTEBORG

Primavera -69a

Post by Sallberg »

Tjena alla goa!

Jag har tagit beslutet att sparka liv i familjens primavera från 69 och min far har bestämt för sig att när han ställde in den i garaget i mitten av 70talet så tryckte den ut kompression i förgasaren lr dylikt.
Vad kan detta bero på?
Kommer även byta ut det som går i förgasaren och köra en Ultraljudstvätt på resten av förgasaren.

Skall försöka fixa till den så jag kan regga in den igen till sommaren.
Har försökt att söka mig till svaret här men inte lyckats.
/Johan
Sallberg
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 34
Joined: Fri 24 Feb 2012, 12:39
Location: G:OTEBORG

Re: Primavera -69a

Post by Sallberg »

Sallberg wrote:Tjena alla goa!

Jag har tagit beslutet att sparka liv i familjens primavera från 69 och min far har bestämt för sig att när han ställde in den i garaget i mitten av 70talet så tryckte den ut kompression i förgasaren lr dylikt.
Vad kan detta bero på?
Kommer även byta ut det som går i förgasaren och köra en Ultraljudstvätt på resten av förgasaren.

Skall försöka fixa till den så jag kan regga in den igen till sommaren.
Har försökt att söka mig till svaret här men inte lyckats.
Har det någon skillnad hur kolven sitter? Lr är den liksidig?
/Johan
Woodstock

Re: Primavera -69a

Post by Woodstock »

Sallberg wrote:Har det någon skillnad hur kolven sitter? Lr är den liksidig?
Halloj!

På ovansidan av kolven finns där en instansad pil som ska peka mot avgassidan och dessutom har kolven ett fönster på ena sidan som ska vara vänd mot insugsidan.

Mvh

/ Fredrik
Sallberg
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 34
Joined: Fri 24 Feb 2012, 12:39
Location: G:OTEBORG

Re: Primavera -69a

Post by Sallberg »

Tack för tipset. skall kolla detta i veckan.
/Johan
Sallberg
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 34
Joined: Fri 24 Feb 2012, 12:39
Location: G:OTEBORG

Re: Primavera -69a

Post by Sallberg »

Image
Börjat ledmodda bakljuset lite. Positionsljuset och skylltbelysningen är klar. Väntar bara på att dioderna till bromsljuste skall dimpa ner i lådan. :wink:
/Johan
Sallberg
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 34
Joined: Fri 24 Feb 2012, 12:39
Location: G:OTEBORG

Re: Primavera -69a

Post by Sallberg »

Lite bilder med ström i. Lite svårt att få det bra på kort.
Image
Image
Vad tror ni om det?
/Johan
Sallberg
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 34
Joined: Fri 24 Feb 2012, 12:39
Location: G:OTEBORG

Re: Primavera -69a

Post by Sallberg »

Då jag nu har börjat smårenovera den gamle så funderar jag även på att byta varjarna och hittade dessa?
Ebay

Är det någon som testat dessa eller skall man ha några andra som är bättre?
/Johan
Sallberg
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 34
Joined: Fri 24 Feb 2012, 12:39
Location: G:OTEBORG

Re: Primavera -69a

Post by Sallberg »

Tack för alla go komentarer... Ni är för vänliga. 8)
Jag köper å testar för ingen kommer ihåg en fegis...
/Johan
crispin
Lärling
Lärling
Posts: 700
Joined: Thu 16 Sep 2004, 19:38
Location: Stockholm

Re: Primavera -69a

Post by crispin »

Kan du inte göra något mönster av lysdioderna, typ piaggiologgan?

Teflonkablar brukar vara bra, det är bara att köpa och testa.
C
Medlem i Svenska Scooterklubben.
aryan
Lärling
Lärling
Posts: 696
Joined: Tue 19 Jun 2007, 13:23
Location: Örby, Stockholm
Contact:

Re: Primavera -69a

Post by aryan »

Sallberg wrote:Image
Vad tror ni om det?
Fint! Jag gillar LED, det går sällan sönder och det blir mer el kvar till strålkastaren. Jag ser 2 eller 4? IKEA batterier på bilden, ska de lampan gå på 6V AC eller DC när det är klart?

Valde du att göra så här i stället för att använda en eller två färdiga ledlampor för att få bättre spridning och nummerskyltsbelysning?
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Sallberg
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 34
Joined: Fri 24 Feb 2012, 12:39
Location: G:OTEBORG

Re: Primavera -69a

Post by Sallberg »

Tackar. Led är sjukt kul å labba med. Har ni koll på hur många volt som den ger på fullgas?
Jag kommer köra med det vespan ger mig ;) å kommer även att ha spänningsregulartor på 6v så att dom inte får för mycket kräm dioderna.
Använder 4 till skylltbelysningen och har även ändrat om lite på dioderna.
Har funderat lite på loggan. Men blir detta bra så kanske jag gör om det lite igen.
/Johan
reVintage
Lärling
Lärling
Posts: 541
Joined: Sat 19 Nov 2011, 12:42

Re: Primavera -69a

Post by reVintage »

Har din Primavera batteri och likriktare? Med AC-regulator kan du gå på 6V nominellt. Om inte så måste du komplettera med diod och glättningskondensator i bakljuset.
Sallberg
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 34
Joined: Fri 24 Feb 2012, 12:39
Location: G:OTEBORG

Re: Primavera -69a

Post by Sallberg »

reVintage wrote:Har din Primavera batteri och likriktare? Med AC-regulator kan du gå på 6V nominellt. Om inte så måste du komplettera med diod och glättningskondensator i bakljuset.
Hum. Nä det finns inget batteri på denna gamla goding.
Då va det lite mer än jag trodde. Men går ju att lösa på ett lr annat sätt ju. Måste ju ha lite mer info bara.
Friskt kopplat hälften brunnet 8)
/Johan
reVintage
Lärling
Lärling
Posts: 541
Joined: Sat 19 Nov 2011, 12:42

Re: Primavera -69a

Post by reVintage »

Dioden och ellyten som du ska löda in på ditt Veroboard kostar inte mer än en tia och tar ingen plats. Du bör nog kolla hur stabil växelspänning är också.
vespaco
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1511
Joined: Thu 02 Mar 2006, 19:05
Location: Finland

Re: Primavera -69a

Post by vespaco »

Vespornas elsystem är en härlig blandning av förvåning och förvirring. Så de flesta har låtit det vara, för att bespara sig bekymmer. Led är definitivt den ljusa framtiden, frågan är hur jobbigt det är att få elsystemet piffat med led att fungera pålitligt i historisk miljö typ Italiensk design.

Önskar jag kunde fixa egna led-lampsystem. Har en hel del (andra) projekt som kunde ha nytta av led...
reVintage
Lärling
Lärling
Posts: 541
Joined: Sat 19 Nov 2011, 12:42

Re: Primavera -69a

Post by reVintage »

Kör halvågslikriktning med en 1N4001 och en 1000uF ellyt på Veroboardet. Om du har bromsljus så gör du likadant med det.
aryan
Lärling
Lärling
Posts: 696
Joined: Tue 19 Jun 2007, 13:23
Location: Örby, Stockholm
Contact:

Re: Primavera -69a

Post by aryan »

Condensatorns värde i uF är inte så kritiskt när den är (för) liten börjar diodens ljus pulsera på tomgång men det kan vara lite charmigt, med större kapacitet det lyse konstant även på tomgång.

Det som är viktigt är att kondensatorn tål en hög spänning, det kan bli mycket mer än vad man kan tro och har man för lite så exploderar kondensatorn. Dioderna ska också skyddas mot för hög spänning/ström med motstånd.
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Sallberg
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 34
Joined: Fri 24 Feb 2012, 12:39
Location: G:OTEBORG

Re: Primavera -69a

Post by Sallberg »

Oj tack för alla fina svar. Känns som om det borde gå å lösa men betydligt mer invecklat än jag tänkte från början. Men prio 1 är att få den körbar och inreggad igen och efter det så kan mer tid läggas på led!
Vespan står ju inte hemma så det blir ju lite sporadiskt skruvande :(
Men bättre än inget.
/Johan
reVintage
Lärling
Lärling
Posts: 541
Joined: Sat 19 Nov 2011, 12:42

Re: Primavera -69a

Post by reVintage »

Tror jag tidigare nämnde att du måste kolla spänningarna med korrekt last. Dels vid tomgång och dels vid maxvarv. Du kan då räkna fram seriemotstånd som inte ger för stor ström genom LEDarna vid maxvarv. Om skillnaden är mkt stor, vilket Aryan indikerar, så kan du komplettera med en enkel zener-stabb på kretskortet.

Idén med LED är kul men om du inte vill krångla till det så får du antingen köra batterier eller gå tillbaka till gamla hederliga glödlampor för någon femma styck :wink: .
Sallberg
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 34
Joined: Fri 24 Feb 2012, 12:39
Location: G:OTEBORG

Re: Primavera -69a

Post by Sallberg »

Nu är vespan ganska nära till att bli klar om inte ett nytt bakslag kom idag. Tanken började läcka i botten så min fråga är om det finns någon här i Göteborgsomdet som sitter inne på en sådär special tanknyckel för utlåning/uthyrning lr om någon vill ha ett litet extrajobb så fixar vi det.
Skall jag byta packningen lr hela kranen? Vad tycker ni?
/Johan
Sallberg
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 34
Joined: Fri 24 Feb 2012, 12:39
Location: G:OTEBORG

Re: Primavera -69a

Post by Sallberg »

Är det någon som har koll på storleken på muttern i tanken?
/Johan
reVintage
Lärling
Lärling
Posts: 541
Joined: Sat 19 Nov 2011, 12:42

Re: Primavera -69a

Post by reVintage »

32
Sallberg
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 34
Joined: Fri 24 Feb 2012, 12:39
Location: G:OTEBORG

Re: Primavera -69a

Post by Sallberg »

reVintage wrote:32
Tackar för snabbt svar.
/Johan
Sallberg
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 34
Joined: Fri 24 Feb 2012, 12:39
Location: G:OTEBORG

Re: Primavera -69a

Post by Sallberg »

Vad gör man inte för att få tiden att gå på jobbet.
Image
2012 vs. 1974 typ
Nytt gummi å lite ny färg på fälgarna samt nya fräscha muttrar :)
/Johan
Sallberg
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 34
Joined: Fri 24 Feb 2012, 12:39
Location: G:OTEBORG

Re: Primavera -69a

Post by Sallberg »

Märkte idag när jag skruvade med vespan att bromsljustet lyser hela tiden. Kan det va bromskontakten som kärvar?
Har även ett lite mer jobbigare nöt att knäcka. Den startar lätt och går fint på tomgång några min med lite lättare gasningar men helt plötsligt så tvär dör den utan förvarning. Gjorde även detta under körning. Tips?
/Johan
Post Reply