/H
For å følge opp denne posten: Her kommer frustrasjon fra en nordmann i Sverige. Kjöpte en Vespa tidligere i november. Scootern var skattad och besiktigad, men når vi skrev ägarbytepapirer satte vi kryss for avställning. Fikk papirer från Vägverket etter noen dager, om att fordonet var avställt och registert i mitt navn. Så kom det en melding fra noe som heter Trafikförsäkringsföreningen och ett giro på 915 kroner, for fyra dagars trafikförsäkring! Trafikförsäkringsföreningen sier i mail: "Enligt uppgift i vägtrafikregistrat blev du 071101 ägare till fordonet, vidare finns uppgift om att fordonet blev avställt 071105. Det innebär att fordonet varit trafikförsäkringspliktigt 071101-071104. Vi har därför påfört trafikförsäkringsavgift om 228,93 kr per dag under den tiden."topps wrote:Så trött man blir. Efter att en tidigare gång inte varit observant när jag köpt ett scooterobjekt, dvs nått som inte var körbart och man i sin vlidaste fantasi trode skulle vara påställt, där man fick betala massa pengar till Trafikskadeföreningen var jag extra noga denna gång. Fyllde i ägarbytspappret och passade samtidig på att ställa av fordonet, skrapade till och med av skattemärket för att få fram kontroll siffran så allt skulle vara rätt. Mycket förvånad dök det igår upp en inbetalning på 440kr till trafikförsäkringsföreningen - det visar sig att det är så IDIOTISKT att Vägverket gör ägarbytet enligt det datum som står på lappen, men när det gäller avställningen blir det från den dagen dom knappar in anmälan - SUCK!
/H
preditor wrote:For å følge opp denne posten: Her kommer frustrasjon fra en nordmann i Sverige. Kjöpte en Vespa tidligere i november. Scootern var skattad och besiktigad, men når vi skrev ägarbytepapirer satte vi kryss for avställning. Fikk papirer från Vägverket etter noen dager, om att fordonet var avställt och registert i mitt navn. Så kom det en melding fra noe som heter Trafikförsäkringsföreningen och ett giro på 915 kroner, for fyra dagars trafikförsäkring! Trafikförsäkringsföreningen sier i mail: "Enligt uppgift i vägtrafikregistrat blev du 071101 ägare till fordonet, vidare finns uppgift om att fordonet blev avställt 071105. Det innebär att fordonet varit trafikförsäkringspliktigt 071101-071104. Vi har därför påfört trafikförsäkringsavgift om 228,93 kr per dag under den tiden."topps wrote:Så trött man blir. Efter att en tidigare gång inte varit observant när jag köpt ett scooterobjekt, dvs nått som inte var körbart och man i sin vlidaste fantasi trode skulle vara påställt, där man fick betala massa pengar till Trafikskadeföreningen var jag extra noga denna gång. Fyllde i ägarbytspappret och passade samtidig på att ställa av fordonet, skrapade till och med av skattemärket för att få fram kontroll siffran så allt skulle vara rätt. Mycket förvånad dök det igår upp en inbetalning på 440kr till trafikförsäkringsföreningen - det visar sig att det är så IDIOTISKT att Vägverket gör ägarbytet enligt det datum som står på lappen, men när det gäller avställningen blir det från den dagen dom knappar in anmälan - SUCK!
/H
Trafikförsäkringsföreningen mener at jeg skulle försäkrat fordonet i fyra dager, for den tiden Vägverket bruker på å registerer ägarbytet och avställning. Helförsäkring for samme scooter kostar ca. 700 per år, men Trafikförsäkringsföreningen tar 228,93 per dag for trafikförsäkring – dvs. at dom går ut från en årsförsäkring på 83 559 kronor!