Önskar tips på reservhjulshållare till Touring -63

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
BooDaa
Lärling
Lärling

Önskar tips på reservhjulshållare till Touring -63

Post by BooDaa »

Hej, scooterister!
Jag har, som ämnesraden antyder, en Vespa Touring från 1963. Under Östgötasektionens scooterpremiär blev det tydligt att ett reservhjul aldrig är fel att ha med. I vårt fall fick en ädel dam rädda en kollega som åkt hemifrån utan.

Ett alternativ är såklart att minska befintligt utrymme vid benskölden, men jag skulle hellre bevara detta utrymme för mina medellånga ben.
Har någon tips på en hållare som man kan fästas baktill och samsas bra med den traditionella ryggstödsbestyckade bönpallen, utan att skymma baklyset?
"Kom arbetslust och träng dig på, här skall du motstånd finna!" / Solan Gundersen, Flåklypa 1975
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Re: Önskar tips på reservhjulshållare till Touring -63

Post by vespaco »

Jag har en sådan här:
http://www.sip-scootershop.com/pt/produ ... +_25034000
Den har jag tyckt om och kräver ingen borrning i ramen. Det finns en hel del andra också. Den är rätt allmän, tycker mig ha sett den på flera försäljningsplatser.
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Ett alternativ, om du inte vill ha ditt reservhjul monterat på en pakethållare http://scootrs.com/moreinfo.cfm?Product_ID=142
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
BooDaa
Lärling
Lärling

Post by BooDaa »

Tack för era tips.
Det senare var det som föll mig mest i smaken, men det ser ut att bli lite tight med det befintliga ryggstödet.
Jag har det ryggstöd som kan fällas ned över sadeln och har en rem på tvärs genom bygeln.

Har du provat detta själv, Jens, och vet du i sådant fall om det finns någon justeringsmån för hur pass tätt den skall hamna?
"Kom arbetslust och träng dig på, här skall du motstånd finna!" / Solan Gundersen, Flåklypa 1975
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

BooDaa wrote:Har du provat detta själv, Jens, och vet du i sådant fall om det finns någon justeringsmån för hur pass tätt den skall hamna?
Nej, inte provat. Och som du säger, har du ett sådant ryggstöd blir det nog trångt.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
BooDaa
Lärling
Lärling

Post by BooDaa »

Nu är jag nog lösningen på spåret.
I min garagegrannes förråd fanns i stort sett varje paket- och reservhjulshållare sedan femtiotalet representerad.
Till gammeltouring finns en väldigt trevlig hållare med ett kort stag och en platta. Så här ungefär http://www.sip-scootershop.com/en/produ ... m_90955300" onclick="window.open(this.href);return false;
Med lite konvertering borde den kunna fungera bra även med de något nyare fälgarna utan att sitta i vägen för det befintliga ryggstödet.
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
Post Reply