Rätt klädd eller rätt kläder...

Här handlar det mest om kläder. allt från rätta kostymen till vilka handskar som håller regnet ute.
Post Reply
Edward
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Rätt klädd eller rätt kläder...

Post by Edward »

hoppas att det går att kombinera.

Dagligdags så åker jag Vespa med helt vanliga kläder (jeans, Kostym, jacka för dagen). Helt klart bekvämt och i den stil jag trivs med.
Det känns dock inte helt bra alla gånger.. Enda gången jag haft skyddskläder (lånade) på mig var när jag åkte till Skokloster på Prima maggio från Västerås. Fast det kändes som att jag var klädd för varvtidskapning på Gelleråsen och det gillar jag inte. Jag gillar inte heller att åka oskyddad.

Jag är ute efter kläder i min stil som skyddar. Kostym med fullskydd vore ju ett alternativ :D , men då det kan bli trubbel att finna så kan jag ju klart kompromissa.

Nån mer än jag som har samma "problem"?

Hittat lite som jag skulle kunna tänka mig;

Jacka
http://www.tucanourbano.it/App_Images/p ... 37_big.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.dainese.com/eu_en/motorbike/ ... =42&cat=12" onclick="window.open(this.href);return false;
Byxa
http://www.tucanourbano.it/App_Images/p ... 18_big.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Har någon av er liknande gears? Ute efter lite tips. Har haft ögonen öppna efter liknande kläder när jag vart på mässor och liknande utan att finna något alls i den stilen..

Om någon har något tips på vart man kan finna denna typ av scooter-kläder skulle jag vara tacksam.
Jag åker ner till Rom nästa vecka och har i och för sig mailat Tucano Urbano för en återförsäljarlista, men någon kanske har ett tips för Rom med?

Hälsningar

Edward
Vespa GTS 300
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Re: Rätt klädd eller rätt kläder...

Post by jencla »

Håller med dig. När man sett vänner som gått i backen helt utan skyddskläder inser man att det inte är så smart att åka helt oskyddad.

Själv kör jag med jacka och byxor från brittiska Armadillo Scooterwear http://armadilloscooterwear.com/categories/view/men. Helt ok men Tucano Urbano och Dainese är säkert bra alternativ.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
JBL
Entusiast
Entusiast

Post by JBL »

Jag var i Rom för drygt ett år sedan och hittade dessa ställen med Tucano Urbano kavajer. Det är ingen idé att ringa dom innan om du inte pratar italiano. Engelska funkar tyvärr inte.

AUTORIC. TERENZIO A .
VIA TRIPOLI, 146
00199 ROMA
06/86214444

GUSMAN MOTO SRL
VIA NOMENTANA, 69
00161 ROMA
06/4403905

Om du hittar något så får du gärna återkomma och berätta!
kostmedveten
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by kostmedveten »

Vadå rätt kläder, när försvann träskor, badbyxor och hjälm? :wink:

Mvh Oscar
Vespa GL/Touring 1963
Vespa GL/Touring 1965
Zündapp sport 1965
Triumph Bonneville 1971
klinkhammer
Lärling
Lärling

Post by klinkhammer »

Ja, egentligen är man idiot. Åker själv omkring med hjälm och handskar men i övrigt inga skydd. Man kan tycka att man borde lärt sig -farsan linkade omkring och hade ont resten av livet efter att ha brakat in i en frontlastare i 70 km/h klädd i trenchcoat och keps.
GS150 Corsa
GS 160 -64
Touring -59
"Sist men icke minst - låt Er goda vän VESPAN utföra något. Det tycker den om. Den är byggd för det."
Edward
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Edward »

Hej och tack för länk samt adresser!

Jag återkommer under/efter resan med rapport!
Vespa GTS 300
Edward
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Edward »

Ligger i hotellsängen efter en dag med promenad kors och tvärs över Rom.

Jag var upp till en butik på Viale Angelico 7 som jag fått adress på för att spana in Tucano Urbanos sortiment, men det var lite sparsmakat tyckte jag. Då hade jag i och för sig Dainises butik i närminnet som jag besökte på vägen dit.

Gick tillbaka till Dainises butik (som ligger i närheten av Piazza de popolo) och köpte en G. Delta Dart D-Dry som satt riktigt bra och var skön med fickor på rätt ställen för mig.

http://www.dainese.com/it_it/motorbike/ ... d-dry.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Byxor var det dock sämre med på båda ställena och jag kommer inte ta mig ut till ytterområderna för den sakens skull utan får ordna det på hemmaplan om utbudet har ändrats sedan jag sist kollade runt annars får det bli ett mission inför nästa resa.
Vespa GTS 300
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Skulle precis som gammal Rom-bo tipsa om just Daineses butik vid Piazza del Popolo samt deras D-dry serie.

Har en D-Dry jacka från dem sedan ca 2004 och den är 100% vattentät fortfarande.

Efter att ha spenderat 4.5 timmar i ösregn för att köra hem till Rom från Scooter Rally Isola d'Elba så var jag endast lite fuktig i armvecken...

Vantarna var det dock sämre ställt med, även dem D-Dry. Blöta efter lite drygt 2 timmar i hällregnet...
Edward
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Edward »

Hej Victor!

Ja, jag minns att jag hade läst på forumet innan min resa om just denna butik och nu när jag kom hem så såg jag att du tipsat en annan vespist om just den butiken. Så det tipset hade jag nytta av! Kom just då inte på vilken jacka du tipsade om men jag måste säga att du har mycket bra smak :D

Tack återigen och jag hoppas att fler Rom-resenärer med liknande frågeställning använder sökfunktionen och hittar till denna tråd!
Vespa GTS 300
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Image
055 by wheredowegonowbutnowhere, on Flickr

Det ser ut som om jackan är dyvåt, men den är endast våt i yttre lagret :)

Andra detaljer som är svåra att notera: eluppvärmda handtag och sladd från egeninstallerat cigarettändaruttag till mobiltelefonen som spelar musik inne i hjälmen och ger indikationer via GPSen :D
Edward
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Edward »

Edward wrote: Byxor var det dock sämre med på båda ställena och jag kommer inte ta mig ut till ytterområderna för den sakens skull utan får ordna det på hemmaplan om utbudet har ändrats sedan jag sist kollade runt annars får det bli ett mission inför nästa resa.
Ja, lite sent påtänkt nu kanske. Idag var jag tvungen att lägga vespan på marken för att undvika att köra in i ett släp... En bil som missade väjningsplikten tvingade bil+släp som jag hade framför mig till en tvärnit. Jag lyckades ändå träffa släpet som gjorde ett djupt hack i skölden + diverse andra skador på både mig och Vespan. Det gick inte allt för fort i kollisionstillfället men tillräckligt för att slita upp jeansen med skrapsår och svullnader på benen som följd. Fötterna och högerhanden fick sig en törn det med.Inte en skråma på överkroppen, inte heller jackan fick en skråma(ironiskt nog). Synd att jag inte hittade rätt brallor när jag var på klädjakt. Fåfängan bedrog visheten denna gång..
Vespa GTS 300
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Edward wrote:, inte heller jackan fick en skråma(ironiskt nog). Synd att jag inte hittade rätt brallor när jag var på klädjakt. Fåfängan bedrog visheten denna gång..
Även min jacka har varit med i en olycka eller två men inga skråmor synliga. Undrar om lågprismärket Tucano Urbano är i närheten av samma kvalitet..?
puttepj
Entusiast
Entusiast

Post by puttepj »

Edward wrote:Fåfängan bedrog visheten denna gång..
Tråkigt när det händer och man får väl trösta sig med att det inte gick ännu värre.

Jag hör till dem som har både en tung MC och en plastskoter. Kör aldrig en meter med BMW:n utan fullt ställ och integral.
Men med Innovan fuskar jag och har bara en öppen jet-hjälm och MC-handskar i kombination med vanliga o-skyddade kläder.

Det är helt korkat, det vet jag eftersom man kan gå omkull med scootern i 80 blås och göra sig ordentligt illa, men det ger också en skön känsla att bara kliva på och åka, när det gäller de korta svängarna.

Det är en medveten avvägning jag gör men den här formen av trådar, ger en viss eftertanke, helt klart.

/putte
Honda ANF 125 Innova -08
BMW F 650 GS -10
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Ja, du hade jackan i alla fall. Annars hade du nog ont och märken i överkroppen också. Så gratulera dig för den i alla fall! Kläderna är gjorda för att tåla en hel del.

Det där med stil är ju en kvistig fråga. Man kan ju också tänka som så att på den "gamla, goda" tiden så var ju anoraken mm faktiskt till för att skydda klädseln och kanske litet kroppen också. Idag har man avancerat i skyddbranchen så kanske man kunde tänka att dagens skyddsjacka/byxa är gårdagens anorak som trimmad...

Själv tycker jag att det viktiga är att kläderna sitter/känns bra (vilket redan begränsar utbudet), håller mot regn, ha vettig ventilation, löstagbara värmefoder och därefter utseendet (tar det som ser bäst ut av de kvarstående). Jag vill ju inte att jackan skall se ut som en färgkarusell eller vara helt osynligt svart. Och ha reflexer, för i mörker är alla färger svarta. Byxorna är ok som svarta men skall ha reflexer. Eventuella representationskläder har jag i bagaget och byter till när jag kommer fram.
Edward
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Edward »

Ja, som jag känner mig idag så kan jag bara meddela att jag måste slagit i höger axel.. Dock inte en skråma på jackan som sagt. Jag kom undan med blotta förskräckelsen har jag insett nu. Nu har verkstaden gjort en snabb koll på Vespan och eventuellt går den inte att laga. Det var en rätt ordentlig smäll.. Frågan är om man vågar sig upp i sadeln igen.
Vespa GTS 300
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Då är det bara att masa sig till en läkare eller något och be att de kollar att det inte är något värre. Bara så att du får papper på att du fick ont där också om du skulle behöva försäkringpengar för det också. Försäkrningsbolag är inte speciellt förståelsefulla om man låter en lång tid gå innan man ber om finansiellt understöd.

Var det nya Vespan som gick? Du har två i signaturen. Hoppas du får en ny i stället!

Ja du vågar hoppa upp i sadeln, men ta det lugnt i början, typ snäll trafik. Man är litet traumatisk i början speciellt när man kommer i en liknande situation, men man har ju lärt sig och håller bättre koll. Tror jag. :wink:
Edward
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Edward »

Hej!

Jo, jag var till akuten redan dagen efter då det började kännas ordentligt. Känns lite bättre, men inte helt bra.

Det var den nya som gick åt skogen.. Jag tror nog också att jag kommer upp på sadeln igen och gör som du föreslagit :) Jag saknar verkligen Vespan redan!
Vespa GTS 300
Post Reply