Under helgens övningar har jag två gånger drabbats av värmenyp. I båda fallen har jag varit beredd, då jag redan märkt av en tydligt minskad effekt och därför varit beredd på i stort sett vad som helst. Första gången stannade motorn till, men hoppade igång när jag växlade ned för att stanna. Andra gången följde jag de tips jag fått, frikopplade bums, stannade och lät motorn svalna innan jag körde vidare.
En god kamrat och välrenommerad scootermek förklarade att det är sådant man får räkna med när man kör gammelscooter och tipsade om att öka på oljemängden något.
Finns det något annat jag kan prova, eller några slitdelar jag bör se över?
En annan fundering är vilken skada dessa stopp kan innebära för motorn.
Jag är inte mycket för att reparera sådant som fungerar, men handlar det om att stämma i bäcken så är det ju en helt annan femma.
Skall jag stanna så fort jag känner att effekten tryter, eller kan jag pressa på till dess att det nyper innan jag stannar.
Hur undviker jag varmnyp? Touring -63
Hur undviker jag varmnyp? Touring -63
"Kom arbetslust och träng dig på, här skall du motstånd finna!" / Solan Gundersen, Flåklypa 1975
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
Re: Hur undviker jag varmnyp? Touring -63
Men inte ska man väl räkna med värmenyp? Visst om den är nyrenoverad med ny kolv osv men inte en inkörd motor. Blanda i mer olja som första tips som sagt men inte ska den nypa i vanliga fall om inte något är knas eller helt nytt.
Husqvarna mod 27 -50, Triumph T100-69, Honda VF400F -84, Crescent Compakt -70tal, Saab 96 2t-65, Citroen C8 2,2
Re: Hur undviker jag varmnyp? Touring -63
Nej, är hojen korrekt inställd så ska man absolut inte räkna med värmenyp. En Touring i gott orginalskick kan man köra fullt i evigheter utan att den nyper.
Är tändningen korrekt inställd?
Drar motorn tjuvluft?
Är förgasaren korrekt inställd?
Är kolvringsspelet OK?
Är kolvspelet OK?
Är cylindern blanksliten?
Är kylningen OK, dvs inget skit i kylflänsarna och fläkten är oskadad.
Som sagt, är allt OK och rätt oljeblandning finns så skall den aldrig nypa.
/G
Är tändningen korrekt inställd?
Drar motorn tjuvluft?
Är förgasaren korrekt inställd?
Är kolvringsspelet OK?
Är kolvspelet OK?
Är cylindern blanksliten?
Är kylningen OK, dvs inget skit i kylflänsarna och fläkten är oskadad.
Som sagt, är allt OK och rätt oljeblandning finns så skall den aldrig nypa.
/G
Fredde wrote:Men inte ska man väl räkna med värmenyp? Visst om den är nyrenoverad med ny kolv osv men inte en inkörd motor. Blanda i mer olja som första tips som sagt men inte ska den nypa i vanliga fall om inte något är knas eller helt nytt.
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Re: Hur undviker jag varmnyp? Touring -63
Tack för den utförliga checklistan.
Nu har jag ju lite att kontrollera när det drar ihop sig för fredagsmys i garaget.
Det enda jag kan komma på så här på direkten är att jag saknar två gummidetaljer på "burken" till förgasaren. Dels en liten rackare som skall sitta i hålet bakom tomgångsskruven och så en den där bensinslangen går in. Jag får väl börja med dem och en kontroll av kolv och kolvringar.
Nu har jag ju lite att kontrollera när det drar ihop sig för fredagsmys i garaget.
Det enda jag kan komma på så här på direkten är att jag saknar två gummidetaljer på "burken" till förgasaren. Dels en liten rackare som skall sitta i hålet bakom tomgångsskruven och så en den där bensinslangen går in. Jag får väl börja med dem och en kontroll av kolv och kolvringar.
"Kom arbetslust och träng dig på, här skall du motstånd finna!" / Solan Gundersen, Flåklypa 1975
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
Re: Hur undviker jag varmnyp? Touring -63
Vanligaste felen är tjuvluft och blanksliten cylinder (oljan kan inte fästa ordentligt på cylinderväggen). Är motorn ordentligt skitig så kan bristande kylning ställa till det också.
Kolla stiftet. Det ska vara chokladbrunt. Är det blekgrått eller vitt så kan du nästan utgå ifrån att det är tjuvluft eller felinställd fg.
Kolla stiftet. Det ska vara chokladbrunt. Är det blekgrått eller vitt så kan du nästan utgå ifrån att det är tjuvluft eller felinställd fg.
BooDaa wrote:Tack för den utförliga checklistan.
Nu har jag ju lite att kontrollera när det drar ihop sig för fredagsmys i garaget.
Det enda jag kan komma på så här på direkten är att jag saknar två gummidetaljer på "burken" till förgasaren. Dels en liten rackare som skall sitta i hålet bakom tomgångsskruven och så en den där bensinslangen går in. Jag får väl börja med dem och en kontroll av kolv och kolvringar.
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Re: Hur undviker jag varmnyp? Touring -63
Stiftet ser, så vitt jag kan avgöra, helt ok ut.
Vad innebär korrekt kolvringsspel?
Behöver man något specialverktyg för att byta dem, vad är rätt metodik och är det samma typ av kolvringar på Touring 57 och 63?
Mig veteligen så är båda vesporna otrimmade och vid tillfälle köpte jag hem ringar till gammelvespan som jag aldrig bytte, då jag fick större bekymmer med den.
Vad innebär korrekt kolvringsspel?
Behöver man något specialverktyg för att byta dem, vad är rätt metodik och är det samma typ av kolvringar på Touring 57 och 63?
Mig veteligen så är båda vesporna otrimmade och vid tillfälle köpte jag hem ringar till gammelvespan som jag aldrig bytte, då jag fick större bekymmer med den.
"Kom arbetslust och träng dig på, här skall du motstånd finna!" / Solan Gundersen, Flåklypa 1975
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
Re: Hur undviker jag varmnyp? Touring -63
Korrekt kolvringsspel innebär att gapet på kolvringen är varken för stort eller för litet. Man mäter det genom att, med kolvskörtet, försiktigt trycka ner kolvringen i loppet ovanför spolportarna och sedan med bladmått kontrollera gapet. Det skall ligga någonstans mellan 0.15-0.3 mm. Är det för stort får du problem med dålig kompression = svagare motor, är det för litet löper du risk att ringen nyper fast i cylindern eller avgasporten när den buktar ut.
Tror inte att det är samma ringar på T 57 och T 63. Det var en helt annan motortyp 57 med en mycket mer ålderdomlig design.
Ser stiftet OK ut, så bör man tittat på sånt som inte har med förbränningstemperaturen att göra. Vad kör du med för tvåtaktsolja, och vilken blandningsprocent? Har du kontrollerat att inte någon monterat en överdimensionskolv? Är veven rak och fin? Är du helt hundra på att den nyper i cylindern?
Tror inte att det är samma ringar på T 57 och T 63. Det var en helt annan motortyp 57 med en mycket mer ålderdomlig design.
Ser stiftet OK ut, så bör man tittat på sånt som inte har med förbränningstemperaturen att göra. Vad kör du med för tvåtaktsolja, och vilken blandningsprocent? Har du kontrollerat att inte någon monterat en överdimensionskolv? Är veven rak och fin? Är du helt hundra på att den nyper i cylindern?
BooDaa wrote:Stiftet ser, så vitt jag kan avgöra, helt ok ut.
Vad innebär korrekt kolvringsspel?
Behöver man något specialverktyg för att byta dem, vad är rätt metodik och är det samma typ av kolvringar på Touring 57 och 63?
Mig veteligen så är båda vesporna otrimmade och vid tillfälle köpte jag hem ringar till gammelvespan som jag aldrig bytte, då jag fick större bekymmer med den.
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================