Polini 177. Dör över tomgång.

För alla sorters trimfrågor, vare sig det gäller racing eller gatulegala maskiner.
Post Reply
Henkebenk
Drömmare
Drömmare

Polini 177. Dör över tomgång.

Post by Henkebenk »

Hej!
Jag har en GTR med Polini 177 bestyckad med 24/24 förgasare. Jag har fått ok tomgång och motorn går i stort sett bra, nästan. Problem uppstår när jag ger gas efter tomgång. Motorn börjar sacka och vill dö strax över tomgång. Oftast kommer man förbi den kritiska passagen och däröver går motorn finfint. Har någon ett eller flera tips vart jag kan börja leta förbättringar. Luftskruv? Munstycken? Tacksam för ideér!

/Henrik
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Re: Polini 177. Dör över tomgång.

Post by Hedge »

Det låter som om du har felbestyckat lågfartsmunstycke, alternativt helt felinställd luftskruv. Kan också vara skit i lågfartsmunstycket, vilket inte är helt ovanligt på SI-förgasarna. Börja med att rengöra lågfartsmunstycket ordentligt med förgasarrengöring och tryckluft och se om det löser sig.

Ger det inget resultat, provar du sedan med luftskruven, jag brukar göra så här:

Skruva in luftskruven helt (man kommer åt den via ett hål baktill på förgasarburken), och skruva sedan ut den 1.5 varv. Då har du på ett ungefär grundinställningen från fabrik. Kolla hur motorn går. Går den bra, så är allt OK, och du behöver inte göra mer.

Om inte provar man med att gradvis skruva in luftskruven ett kvarts varv åt gången, vänta mellan varje justering så att du hör hur det påverkar motorns varv.
Varvar motorn högre och högre fortsätter du att skruva in den ett kvarts varv åt gången tills motorn börjar gå sämre och till sist stanna. Gör en notering om var den varvade som högst.
Kan du skruva in skruven hela vägen in utan att motorn dör, är ditt lågfartsmunstycke för stort.

Prova sedan att istället skruva utåt från grundinställningen. Kan du skruva ut skruven helt och motorn fortsätter att gå är ditt lågfartsmunstycke för litet. Om motorn dör, gör en notering om var den varvade som högst.

Välj sedan den inställning som gav HÖGST motorvarv (under förutsättning att du inte kunde skruva varken hela vägen in eller ut), och justera sedan tomgången så att den är så låg och jämn som möjligt.

Klart.

Henkebenk wrote:Hej!
Jag har en GTR med Polini 177 bestyckad med 24/24 förgasare. Jag har fått ok tomgång och motorn går i stort sett bra, nästan. Problem uppstår när jag ger gas efter tomgång. Motorn börjar sacka och vill dö strax över tomgång. Oftast kommer man förbi den kritiska passagen och däröver går motorn finfint. Har någon ett eller flera tips vart jag kan börja leta förbättringar. Luftskruv? Munstycken? Tacksam för ideér!

/Henrik
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Post Reply