Mitt eksostemp meter viser mye for lite, så jeg har åpenbart gjort noe galt ved montering. Har aldri vært særlig høyere enn 400grader, samtidig har det vært så varmt at kolv og tennstift har smeltet.
Noen som vet hva jeg har gjort galt eller har noe tips?
Motoren det er snakk om er en RB 25
//Stian
Eksostemp meter
Eksostemp meter
- Attachments
-
- eksos2.JPG (98.77 KiB) Viewed 4596 times
-
- eksos.JPG (90.56 KiB) Viewed 4596 times
-
- bilde.JPG (112.2 KiB) Viewed 4596 times
-
- Entusiast
Re: Eksostemp meter
Skall givaren inte sitta längre in i röret,alltså mer mot centrum? Den får ju väldigt lite kontakt med avgaserna där i kanten.
//Johan
//Johan

Sensorn borde vara i mitten av röret på 120-150 mm´s avstånd från kolven. Då kan tabellen fungera ditåt.
Stage6 EGT mätaren har sålts med lång och kort sensor. Vid 450 har det smultit kolvar med korta sensorn då 650 har varit gräns med långa sensorn.
Avståndet från kolven har säkert också inverkan på tempen. Kanske färskgasen kyler sensorn mera då den ligger närmare porten än om den skulle vara tex 150mm från kolven.
EGT värden är ju jättebra att ha som hjälpmedel att kunna läsa av luftläckage osv. Men alla motorer är ju olika så man kna nog inte säga en specifik temperatur då det skär.
Precis, alla företag jag varit i kontakt med är väldigt noga med att påpeka att givarens spets skall vara precis i mitten på röret för bäst resultat. Och - givaren sitter för nära kolven misstänker jag. Runt 15 cm från kolvsidan är ungefär vad alla återförsäljare har sagt till mig.
Mvh
G
Mvh
G
Vespoholic wrote:Skall givaren inte sitta längre in i röret,alltså mer mot centrum? Den får ju väldigt lite kontakt med avgaserna där i kanten.
//Johan
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
Sensoren er eksakt 100mm fra kolven, det var det målet jeg fikk for meg var det riktige etter å ha lest diverse forum etc.
Jeg vet hvilken temperaturområder jeg bør ligge i osv, problemet er at mitt instrument aldri har vist temperaturer i nærheten av de som er reelle. Det er jo ingen mulighet til å få sensoren i midten av røret med den sensoren som fulgte med. Men hvis det fins en lang sensor vil jo det forklare mye... Isåfall nok en ubrukelig kostbar del fra Lambretta teile....
Takk for innspill!
Jeg vet hvilken temperaturområder jeg bør ligge i osv, problemet er at mitt instrument aldri har vist temperaturer i nærheten av de som er reelle. Det er jo ingen mulighet til å få sensoren i midten av røret med den sensoren som fulgte med. Men hvis det fins en lang sensor vil jo det forklare mye... Isåfall nok en ubrukelig kostbar del fra Lambretta teile....
Takk for innspill!