Är det shimsningen mellan växlarna det är fel på eller växelkorset (ganska nytt) när växlarna vill hoppa ur vid gaspådrag?
Är ju smått irriterande då man inte kan gasa ordentligt.
Hoppande växlar
Re: Hoppande växlar
Hej Hur är det med växel wirena, är dom hårt spännda.
Hur hårt eller lätt går det att växla.
Har du bara bytt växel korset eller bytte du fjädrar och kulor åxå.

Hur hårt eller lätt går det att växla.
Har du bara bytt växel korset eller bytte du fjädrar och kulor åxå.

Humm, bra fråga angående fjädrar och kulor. Bytte växelkors i mitten av 90 talet, efter cylinderhaveri har den stått still till förra året.
Det går lätt att växla och att få in växlarna när man kör. Friläget kan vara lite knixigt innan man lärt sig hur det ska kännas. Kopplingen däremot är jobbig att ställa in tycker jag. Men det beror nog på verktygsbrist, man skulle ju ha en sån där vajersträckare som det pratas så fint om.
Har fått en uppsättning nya vajrar och höljen till både växlar och koppling som är lite för långa, kan kanske var det som ställer till det. Jag har inte kortat dem, utan istället petat in överskottet i ramkanalen där de inte syns och är i vägen.
Det går lätt att växla och att få in växlarna när man kör. Friläget kan vara lite knixigt innan man lärt sig hur det ska kännas. Kopplingen däremot är jobbig att ställa in tycker jag. Men det beror nog på verktygsbrist, man skulle ju ha en sån där vajersträckare som det pratas så fint om.
Har fått en uppsättning nya vajrar och höljen till både växlar och koppling som är lite för långa, kan kanske var det som ställer till det. Jag har inte kortat dem, utan istället petat in överskottet i ramkanalen där de inte syns och är i vägen.
Som första försök skulle jag släppa efter på kopplingen,om den är för hårt spännd kan det kännas
som att man glider förbi växlarna och friläge.
För hårdt spännd kopplings wire blir hård i handtaget åxå.
Hur är det med kopplings korgen har du bytt lameller och fjäder där med.

som att man glider förbi växlarna och friläge.
För hårdt spännd kopplings wire blir hård i handtaget åxå.
Hur är det med kopplings korgen har du bytt lameller och fjäder där med.

-
- Dekaltrimmare
Har du sänkt locket för tajt, så nipplarna går mot skyddslocket. Syns på lockets undersida, många repor, lätta på locket.
Oscar.

Oscar.
Vespa GL/Touring 1963
Vespa GL/Touring 1965
Zündapp sport 1965
Triumph Bonneville 1971
Vespa GL/Touring 1965
Zündapp sport 1965
Triumph Bonneville 1971
Nix, har inte satt på locket, just för att kunna justera enkelt lite då och då om det skulle behövas nu inledningsvis. Och ja, nya lameller typ 1995 och ny hårdare fjäder i kopplingskorgen sitter på plats.