Polini 210 Alu
Re: Polini 210 Alu
Jo, det blir nog en vår fylld av tändinställning och munstycksbyten.
Min tanke med variabelt var snarast om det kunde ge bättre bränsleekonomi då det blir mycket fiskörning i stan.
Har nu kontrollmätt svänghjulet och Polinis 38mm=19grader är inte helt begriplig. Jag får 38mm till ca 22grader.
Min tanke med variabelt var snarast om det kunde ge bättre bränsleekonomi då det blir mycket fiskörning i stan.
Har nu kontrollmätt svänghjulet och Polinis 38mm=19grader är inte helt begriplig. Jag får 38mm till ca 22grader.
Re: Polini 210 Alu
Hemma på lunchen och monterar Polinin. I kitet är det både en topplockspackning och en O-ring medlevererade. Hittar inget på nätet eller i manualen ang. detta. O-ringen är ingen lek att få dit men borde kunna använda vanligt fett för att hålla den på plats.
Re: Polini 210 Alu
Om oringen är tight så kan du lägga den i varmt vatten en stund så blir det bra. Kolla vad du har för squish med oringen, runt 1.5 skulle vara bra. Om du det är tight så släng dit packningen. Att köra både packning och oring för tätningens skull blir lite tårta på tårta.
Re: Polini 210 Alu
Tack för snabbt svar, du är på direkt
!
Dessvärre är inte O-ringen tajt i spåret. Var inne på att lägg några minimala klickar cyanacrylat i spåret. Då jag inte sett något om metallpackning någonstans så är det nog någonting att använda "om inget annat hjälper". WMW-toppen är customtillverkad för P210.

Dessvärre är inte O-ringen tajt i spåret. Var inne på att lägg några minimala klickar cyanacrylat i spåret. Då jag inte sett något om metallpackning någonstans så är det nog någonting att använda "om inget annat hjälper". WMW-toppen är customtillverkad för P210.
Re: Polini 210 Alu
Svar från Alex på SC:
"Hey Lars,
so there's an additional gasket in the set to use the cylinder with the original head.
wich is not recommended in our opinion.
please check the piston clearance without the metal head gasket - just put it "dry" together.
if the clerance is something like 1,4 - 2mm everything is fine. less than 1,4 is to tight. so you have to use the additional head gasket.
You can glue the o-ring into the head with some grease. only a little bit, to stop it fall of during the installtaion.
I hope everything is clear now??
if there are any doubts, please contact me.
cheers!
Alex"
Mao i stort sett samma svar det föregående. Ska mäta ikväll.
"Hey Lars,
so there's an additional gasket in the set to use the cylinder with the original head.
wich is not recommended in our opinion.
please check the piston clearance without the metal head gasket - just put it "dry" together.
if the clerance is something like 1,4 - 2mm everything is fine. less than 1,4 is to tight. so you have to use the additional head gasket.
You can glue the o-ring into the head with some grease. only a little bit, to stop it fall of during the installtaion.
I hope everything is clear now??
if there are any doubts, please contact me.
cheers!
Alex"
Mao i stort sett samma svar det föregående. Ska mäta ikväll.
Re: Polini 210 Alu
Snabbt hem från jobbet
. Squish 1,6mm utan plåtpackning. Minimalt med fett på ett par ställen i spåret löste monteringen.

Re: Polini 210 Alu
jaa, hur går den då?....
Jag har bara 1.2mm squish på min polossi..läste att det är ok med sip road men om man kör riktigt blås så är det bättre at tligga vid 1.5.

Jag har bara 1.2mm squish på min polossi..läste att det är ok med sip road men om man kör riktigt blås så är det bättre at tligga vid 1.5.
Re: Polini 210 Alu
Nu har du bråttom
. Under påsken lär det väl bli lite åka av iaf.

Re: Polini 210 Alu
Inte såg det ut att lajna särskilt bra. Ännu knepigare blir det eftersom jag bara dricker öl på flaskaHa ett par öl tillhands när du sätter på sip road, det behövs en tillklippt alu packning för det ska bli tätt.

Re: Polini 210 Alu
Inget läckage vid ljuddämparen. Slipper köpa burköl.
Markeringarna på statorplattan stämde. 19 grader spot-on med strob.
Ville inte gasa så mycket på provturen. Men det känns att det finns lite att ta av. Hur lugnt måste man ta det de första 50 milen?
Markeringarna på statorplattan stämde. 19 grader spot-on med strob.
Ville inte gasa så mycket på provturen. Men det känns att det finns lite att ta av. Hur lugnt måste man ta det de första 50 milen?
Re: Polini 210 Alu
Finns lite olika åsikter om det där.
Har för mig att i nån Malossi manual för alu/nicasil rekommenderas 30 minuters inkörning (inte belasta, varierande varv osv..)
Gjutjärns cylindrar brukar jag köra in lite grann(en par tankar) så att loppet slits in med ringarna. En alu/nicasil cylinder börjar jag sakta men säkert öka med genast. Har inte haft några problem alls. Efter 5000km hård körning så hade jag ännu honingsmönstret i loppet.
Har för mig att i nån Malossi manual för alu/nicasil rekommenderas 30 minuters inkörning (inte belasta, varierande varv osv..)
Gjutjärns cylindrar brukar jag köra in lite grann(en par tankar) så att loppet slits in med ringarna. En alu/nicasil cylinder börjar jag sakta men säkert öka med genast. Har inte haft några problem alls. Efter 5000km hård körning så hade jag ännu honingsmönstret i loppet.
Re: Polini 210 Alu
Skönt att höra. 50 mil som Polini rekommenderar låter för mig, som kör lite, smått absurt.
Nicasilproffsen säger att man kan åka på direkt efter varmkörning vid uppstart.
Hittade detta examensarbete från LTU iofs gjort på 4-takt Honda MC:
http://pure.ltu.se/portal/files/3448772 ... 427149.pdf
Nicasilproffsen säger att man kan åka på direkt efter varmkörning vid uppstart.
Hittade detta examensarbete från LTU iofs gjort på 4-takt Honda MC:
http://pure.ltu.se/portal/files/3448772 ... 427149.pdf
Polini 210 Alu
Jag körde lugnt i ca 15 mil, eller lugnt, kunde ju inte hålla tillbaka lusten att gasa. Men efter 15 mil så är det fullt järnet. Jag kör ju med tändplattan I. L och det funkar perfekt. Ni verkar ju mätt och pysslat en hel del
Det är gött och känna draget:-)

The Big C/PX 4ever
Re: Polini 210 Alu
Nu blir det burköl! Det är inte alls tätt som jag först trodde.
I övrigt mycke´ fyrtakt i stan!
I övrigt mycke´ fyrtakt i stan!
Polini 210 Alu
Har du bytt lågfarts munstycke? Innan jag gjorde det så puttrade rejält. Jag kör med 125 huvudmunstycke och när den är kall så blir det lite 4 takt men varm är det bara njutfulla toner. Jag ska nog sätta en dubbel öl packning. Körde en enkel först, det låter tätt men det blir kladdigt runt om och det rinner nedför blåser. Inte så snyggt. Men för väl ta en fulöl i källaren i kväll./Lasse
The Big C/PX 4ever
Re: Polini 210 Alu
Har bestyckat enl. rekommendation med 52/140. Vid pådrag inga problem. Men hopplöst att lusa i stan under 40-50. Från 60 går den kanon. Ska finställa luftskruven för att se om det hjälper. Har dock ställt enl. de rekommenationer som finns på bl.a. GSF.
Funderar på variabeltändning som ökar förställningen på låga varv. Helst skulle den ju vara vakumstyrd men sånt existerar ju inte i de här sammanhangen.
Ang. läckage så hörde jag inget men det är som du säger kletigt där.
Funderar på variabeltändning som ökar förställningen på låga varv. Helst skulle den ju vara vakumstyrd men sånt existerar ju inte i de här sammanhangen.
Ang. läckage så hörde jag inget men det är som du säger kletigt där.
Re: Polini 210 Alu
Jaha, då var det dags
Har just installerat en Polini 210 på min PX -93.
Polini:n fick sällskap av en MMV Sport topp, NEWFREN Cosa koppling samt ett SIP road avgassystem.
Har haft de flesta delarna hemma ett längre tag men nu blev det äntligen av att riva motorn. En beställning från tyskland med SIP slangfria fälgar gjode så att jag kom igång. Man kan ju inte sätta på nya fälgar om man inte har "trimmat"
.
Det hela började med att plocka ur motorn, klyva den och ta fram vinkelslip och toppslip.
Vinkelslipen fixade veven. Enligt Polini skulle den öppnas 19 mm, alldeles rakt "bakåt". För att inte sbotera allt så lindade jag in alla lager i veven med tunna remsor av tyg, indränkta med olja. när alla kapningar var klar så tvättade jag alla lager med avfettning och blåste dom rena med tryckluft. Passade i samma veva på att slipa upp insuget i blocket 4 mm, allt enligt anvisningen fån Pollini. Skyddade alla lager med hjälp av maskeringstejp, bytte inte lager eftersom dom nyligt verkade vara bytta, inget glapp eller andra problem. När veven var klar så var det lite portning mot blocket som gällde, det blev en kompromiss
Skulle helst vilja lägga igen alla gamla portar men tiden medgav inte det, svetsa är inga problem men jag har inte tillgång till en BRA fräs för att snygga till det hela. fräste därför upp enligt Pollini och blundade för dom uttag som redan fanns. Blocket var lite tunt på ett ställe (mot svänghjulet) så jag passade på att lägga dit lite material, det gick ganska bra med en TIG. Problemet med en bra fräs innebar att jag handslipade bort allt överskott, ser lite skumt ut. Ja , då var det "bara" att skruva ihop det hela, inte så enkelt som det verkar.
Cosa kopplingen passar INTE utan modifiering av kopplingskåpan. det finns en gjutkant som kopplingen skaver mot, det är bara att ta fram dremeln igen och slipa. När det är klart så kommer nästa lilla "glitch" passformen är INTE perfekt, den kastar lite. Man får det man betalar för....
Allt ihopskruvat så kommer det positiva, f** vad bra den går
Bestyckade förgasaren, en SI24, med huvudmunstycke 128, blandare BE3, 52/140 samt 160 som luftmunstycke. Gjorde det efter tips från denna tråd samt en del från Tyska GSF. Som startvärde fungerar det bra men kan nog ändras eftersom testkörningarna går vidare.
Hade tänkt att detta ska vara en stabil och bra plattform för framtida långfärder, som det ser ut just nu så kan utan att anstränga sig ligga och crusa på 90-100 och det är precis vad jag vill. Jag vill uppskatta att det finns c:a 30-50% mer effekt än tidigare och det bör det ju vara.
Kollade upp en del annat smått och gott, MMV toppen ska ge en kompression på 11:1 och det kanske den ger, det är tungt att kicka den
. Squish:en hamnade på 1,3 så det får man väl acceptera. Vissa klagar ju på att det blir kladdigt vid avgasröret, det är lätt fixat mja lite monteringspasta för avgassystem, finns på bl.a. Biltema.
Jag har som sagt endast kört ett par mil men ser ändå en massa positiva saker om denna cyllinder, hoppas bara att den håller för lite längre turer.
Ljudnivån på ett nytt SIP road system är lite vassare än en orginal men inte värre än att det bara låter "kraftfullt".
Jag är lite konservativ så jag har inte bytt mutter till kopplingen, är det nödvändigt när man switchar till en cosa?
Hur är det med er andra som gjort denna resa, är den problemfri (efter man fått allt att rulla) eller innebär den en massa mek hela tiden? Vad är det som jag har missat, för så här bra har det aldrig gått att uppgradera!?!?!
Inte en enda liten nypning.

Har just installerat en Polini 210 på min PX -93.
Polini:n fick sällskap av en MMV Sport topp, NEWFREN Cosa koppling samt ett SIP road avgassystem.
Har haft de flesta delarna hemma ett längre tag men nu blev det äntligen av att riva motorn. En beställning från tyskland med SIP slangfria fälgar gjode så att jag kom igång. Man kan ju inte sätta på nya fälgar om man inte har "trimmat"

Det hela började med att plocka ur motorn, klyva den och ta fram vinkelslip och toppslip.
Vinkelslipen fixade veven. Enligt Polini skulle den öppnas 19 mm, alldeles rakt "bakåt". För att inte sbotera allt så lindade jag in alla lager i veven med tunna remsor av tyg, indränkta med olja. när alla kapningar var klar så tvättade jag alla lager med avfettning och blåste dom rena med tryckluft. Passade i samma veva på att slipa upp insuget i blocket 4 mm, allt enligt anvisningen fån Pollini. Skyddade alla lager med hjälp av maskeringstejp, bytte inte lager eftersom dom nyligt verkade vara bytta, inget glapp eller andra problem. När veven var klar så var det lite portning mot blocket som gällde, det blev en kompromiss

Skulle helst vilja lägga igen alla gamla portar men tiden medgav inte det, svetsa är inga problem men jag har inte tillgång till en BRA fräs för att snygga till det hela. fräste därför upp enligt Pollini och blundade för dom uttag som redan fanns. Blocket var lite tunt på ett ställe (mot svänghjulet) så jag passade på att lägga dit lite material, det gick ganska bra med en TIG. Problemet med en bra fräs innebar att jag handslipade bort allt överskott, ser lite skumt ut. Ja , då var det "bara" att skruva ihop det hela, inte så enkelt som det verkar.
Cosa kopplingen passar INTE utan modifiering av kopplingskåpan. det finns en gjutkant som kopplingen skaver mot, det är bara att ta fram dremeln igen och slipa. När det är klart så kommer nästa lilla "glitch" passformen är INTE perfekt, den kastar lite. Man får det man betalar för....
Allt ihopskruvat så kommer det positiva, f** vad bra den går



Bestyckade förgasaren, en SI24, med huvudmunstycke 128, blandare BE3, 52/140 samt 160 som luftmunstycke. Gjorde det efter tips från denna tråd samt en del från Tyska GSF. Som startvärde fungerar det bra men kan nog ändras eftersom testkörningarna går vidare.
Hade tänkt att detta ska vara en stabil och bra plattform för framtida långfärder, som det ser ut just nu så kan utan att anstränga sig ligga och crusa på 90-100 och det är precis vad jag vill. Jag vill uppskatta att det finns c:a 30-50% mer effekt än tidigare och det bör det ju vara.
Kollade upp en del annat smått och gott, MMV toppen ska ge en kompression på 11:1 och det kanske den ger, det är tungt att kicka den

Jag har som sagt endast kört ett par mil men ser ändå en massa positiva saker om denna cyllinder, hoppas bara att den håller för lite längre turer.
Ljudnivån på ett nytt SIP road system är lite vassare än en orginal men inte värre än att det bara låter "kraftfullt".
Jag är lite konservativ så jag har inte bytt mutter till kopplingen, är det nödvändigt när man switchar till en cosa?
Hur är det med er andra som gjort denna resa, är den problemfri (efter man fått allt att rulla) eller innebär den en massa mek hela tiden? Vad är det som jag har missat, för så här bra har det aldrig gått att uppgradera!?!?!

//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
Re: Polini 210 Alu
Ååååhh... Jag vill &så ....
Tack för bilderna, det där ser ju bara kul ut! Undrar om inte detta får bli nästa vinterprojekt nere i garaget!
Kör du med Polinis kolv?
Sörjan från avgassystemet, blir den värre med din squish menar du, eller läser jag bara stycket fel?
Hur draget från botten? Samma/bättre/sämre?
Soppaförbrukningen kanske är svår att uppskatta i början, men har du fått någon känsla?
Micke

Tack för bilderna, det där ser ju bara kul ut! Undrar om inte detta får bli nästa vinterprojekt nere i garaget!
Kör du med Polinis kolv?
Sörjan från avgassystemet, blir den värre med din squish menar du, eller läser jag bara stycket fel?
Hur draget från botten? Samma/bättre/sämre?
Soppaförbrukningen kanske är svår att uppskatta i början, men har du fått någon känsla?
Micke
Re: Polini 210 Alu
Hej!
Jag kör med orginalkolven från Polini, den som följde med i kitet. Den har en L-ring längst upp och verkar riktigt bra. Bottendraget är klart bättre än orginalcylinden.
"Sörjan" har inget med squishen att göra, hamnade nog lite tokigt i texten
Det verkar som en del har haft problem med att få avgassystemet tätt mot cylindern, då blir det ganska så mycke olje gegg. Det var det som jag använde monteringpasta för avgassystem till, det blev i alla fall tätt.
Ber att få återkomma angående soppaförbrukningen, den borde i alla fall öka eftersom huvudmunstycket ökade från 118 till 128.
Å andra sidan så kanske man slipper ha fullgas hela tiden så det kanske jämnar ut sig
Jag kör med orginalkolven från Polini, den som följde med i kitet. Den har en L-ring längst upp och verkar riktigt bra. Bottendraget är klart bättre än orginalcylinden.
"Sörjan" har inget med squishen att göra, hamnade nog lite tokigt i texten

Det verkar som en del har haft problem med att få avgassystemet tätt mot cylindern, då blir det ganska så mycke olje gegg. Det var det som jag använde monteringpasta för avgassystem till, det blev i alla fall tätt.
Ber att få återkomma angående soppaförbrukningen, den borde i alla fall öka eftersom huvudmunstycket ökade från 118 till 128.
Å andra sidan så kanske man slipper ha fullgas hela tiden så det kanske jämnar ut sig

//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
Re: Polini 210 Alu
Här i Finland rullar det 3? alupolinin för tillfället. 2 av dessa körs hårt och dagligen. Inga cylinderrelaterade problem har dykit upp ännu.
Jag har en sån här och väntar på att bli monterad. Beställde av en kille på GSF. Om nån vill så kan jag gräva fram kontaktuppgifterna. 15€ styck, reserv viton-ring 1€


Jag har en sån här och väntar på att bli monterad. Beställde av en kille på GSF. Om nån vill så kan jag gräva fram kontaktuppgifterna. 15€ styck, reserv viton-ring 1€


Re: Polini 210 Alu
Jaha då har man kollat bränsleförbrukningen och det var faktiskt överraskande
.
Jag hade tidigare c:a 0,5 l/mil på standardgrejerna, kanske berodde det mest på att man alltid körde med "gasen i botten".
Med den nya Pollinin så sjönk förbrukningen till 0,41 l/mil och då är det mest stadstrafik med 30-40-60-70 och 90 sträckor. Hade för mig att den gamla gärna ville ha mer än halvlitern i stadstrafik.
Har börjat bokföra körsträckor och tankningar så jag återkommer med mer siffror.

Jag hade tidigare c:a 0,5 l/mil på standardgrejerna, kanske berodde det mest på att man alltid körde med "gasen i botten".
Med den nya Pollinin så sjönk förbrukningen till 0,41 l/mil och då är det mest stadstrafik med 30-40-60-70 och 90 sträckor. Hade för mig att den gamla gärna ville ha mer än halvlitern i stadstrafik.
Har börjat bokföra körsträckor och tankningar så jag återkommer med mer siffror.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
Re: Polini 210 Alu
Då har man hunnit med några tankar och konstaterat att bränsleförbrukningen vid blandad körning hamnar på ganska exact 0,4 l/mil och då har jag INTE ekonomikört
.
Har börjat att testa bestyckningen på förgasaren och har då en fråga. Hur i alla värden gör ni för att justera luftskruven (tomgång) på en PX200 med elstart? Någon illvillig italienare har ju placerat en startmotor 8 mm från skruven
.
20 grepp med en 7 mm fast nyckel för att justera ett varv, suck!
Rent allmänt så är detta en vettig trimmning av en PX200, den blir rapp, låter lite mer än tidigare (dovt men kraftfullt), drar mindre med bensin samt är mycket trevlig att köra. Det som återstår nu är att få ordning på bestyckningen, den går kanonbra på lite mer gas men lite för rikt på lågfart. Ge mig en vecka så ska det vara löst
.
Hoppas nu bara att den håller för jag ska åka till Nybro i Augusti med denna maskin.

Har börjat att testa bestyckningen på förgasaren och har då en fråga. Hur i alla värden gör ni för att justera luftskruven (tomgång) på en PX200 med elstart? Någon illvillig italienare har ju placerat en startmotor 8 mm från skruven

20 grepp med en 7 mm fast nyckel för att justera ett varv, suck!
Rent allmänt så är detta en vettig trimmning av en PX200, den blir rapp, låter lite mer än tidigare (dovt men kraftfullt), drar mindre med bensin samt är mycket trevlig att köra. Det som återstår nu är att få ordning på bestyckningen, den går kanonbra på lite mer gas men lite för rikt på lågfart. Ge mig en vecka så ska det vara löst

Hoppas nu bara att den håller för jag ska åka till Nybro i Augusti med denna maskin.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
-
- Lärling
- Posts: 282
- Joined: Sun 02 Aug 2009, 21:02
- Location: Stenungsund
Re: Polini 210 Alu
jag har för mig att scootering tipsade om en liten blocknyckel med spärrfunktion för ett tag sedan.20 grepp med en 7 mm fast nyckel för att justera ett varv, suck!
/ Tomas
Vespa
Touring -57
GS150 -58
GS150 -60
GS160 -63
Rally200
PX200
GTS300 -16
Lambretta
TV175 -61
LD125 -54
Svalan scooter -54 2st
Touring -57
GS150 -58
GS150 -60
GS160 -63
Rally200
PX200
GTS300 -16
Lambretta
TV175 -61
LD125 -54
Svalan scooter -54 2st
Re: Polini 210 Alu
Då blir det ett besök hos Biltema i em.
Tack för tipset.
Tack för tipset.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
Re: Polini 210 Alu
Har tyvärr för mig att deras minsta spärrnyckel är 8mm och justerskruven, ... just det, 7mm.
Har ngn tips på hur man bäst bygger om den till 7mm?
Har ngn tips på hur man bäst bygger om den till 7mm?