Tändkurva Varitronic/Vespatronic vs. Readspeed

För alla sorters trimfrågor, vare sig det gäller racing eller gatulegala maskiner.
Post Reply
reVintage
Lärling
Lärling

Tändkurva Varitronic/Vespatronic vs. Readspeed

Post by reVintage »

Readspeed i England har tagit fram en prisbillig(ca 1000:-) CDI-enhet med justerbar variabel tändkurva. Det är ingen "hängapåbox", iställlet ersätter den befintlig CDI/tändspole. Jag har valt den kurva som rekommenderas för min P200E+oportadP210.

Jag har gjort en grafisk representation i Excel för att jämföra med Varitronics kurva.

Några kommentarer för och emot? Vi kan lämna Varitronics övriga egenskaper därhän och enbart koncentrera oss på kurvan.

Image
Mike Tropic
Lärling
Lärling

Re: Tändkurva Varitronic/Vespatronic vs. Readspeed

Post by Mike Tropic »

Spännande!
Kurvan ser ut att gilla en pipa som kickar in sent, kanske inte optimalt för Polini'n(allt går att dra till sin spets ;)), men det kommer garanterat ge bättre rivstarter!
Är det kurvan du tänkt köra med dvs 16 grader? Du kan nog ställa bak tändningen lite till. Sträva efter så sen tändning som möjligt, soppa, komp och val av pipa spelar in också
Jag kör t.ex med 25 grader vid ~1300rpm på Vespatronic

Att det är så skarp kurva i början är ju inte så optimalt egentligen, men i praktiken kanske det inte märks så mycket, redan på 2000rpm så har den ju backat 5 grader

Bara det håller, Vari/Vespatronic & Parmakit är ju väl beprövade grejjer
[url=http://mondostyle.se]MONDO SS[/url]
reVintage
Lärling
Lärling

Re: Tändkurva Varitronic/Vespatronic vs. Readspeed

Post by reVintage »

det kommer garanterat ge bättre rivstarter
:lol: :lol:

Min tanke var nog framförallt att förbättra bränsleförbrukningen vid lågvarv/belastning. Kan tänka mig att det av Polini rekommederade 19grader statiskt inte är helt optimalt.

Om vi lämnar kurvorna ovan, hur bör en fiktiv optimal kurva se ut? Kanslke en linjärt fallande kurva som AddonV och M-Tech är helt OK.
Post Reply