Detaljfrågor om min SS 180 inför restaureringen

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
primmy73
Entusiast
Entusiast

Re: Detaljfrågor om min SS 180 inför restaureringen

Post by primmy73 »

victor wrote:Ollis mail är lite otydligt - svarar han att han inte har bättre ringar för en px-kolv eller att han vare sig har det eller modifierade kolvar?

Jag har nämligen hört på annat håll att Grand Sport ska ha dessa kolvar, men de har för närvarande semesterstängt...

Hur som helst, svetsning är ju inte någon stor grej, och det kommer inte gå på så mycket. Om någon har en skuren standard PX-kolv att donera skulle det i o f sig hjälpa :)

Om du kan tänka dig att modifiera en kolv för att få bättre ringar så tillverkar ju Mahle PX-kolvar med extra tunna, moderna, ringar...

Vh Victor

Olli säger att han hörde sig för om det skulle finnas intresse för en SS kolv på större diameter men att det inte verkade finnas så han slopa iden.
Det finns inte att köpa enbart bättre ringar till std px kolv, men Olli har en GS kolv till PX som däremot kommer med bra ringar som tål redigt med stryk. Sån har jag till mitt bygge.

Har du inte kvar gamla stammen? Man borde se ganska tydligt var den slitits och så.

-n
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

primmy73 wrote:
Det finns inte att köpa enbart bättre ringar till std px kolv, men Olli har en GS kolv till PX som däremot kommer med bra ringar som tål redigt med stryk. Sån har jag till mitt bygge.
Så du litar inte på original PX-ringarna..? Någon speciell orsak som man borde oroa sig för eller har du ett monsterbygge på gång?

Har du inte kvar gamla stammen? Man borde se ganska tydligt var den slitits och så.
Jodå, och allt (logiskt sett) säger mig att själva förgreningen ska upp ovanför lagerbanan för att förgrenas inne i styret mot lampkontakten till, men ska det inte vara så vill jag undvika att dra sönder stammen medelst tokvåld...
primmy73
Entusiast
Entusiast

Post by primmy73 »

Px originalkolven fungerar riktigt bra.
Jag körde förra sommaren med px200 cylinder med 65% avgasbredd, då med originalkolv. Det var inga problem.

Jag tänkte lite mysporta cylindern och bredda avgasporten på samma gång, GS ringarna håller bättre än original.
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

primmy73 wrote:Px originalkolven fungerar riktigt bra.
Jag körde förra sommaren med px200 cylinder med 65% avgasbredd, då med originalkolv. Det var inga problem.

Jag tänkte lite mysporta cylindern och bredda avgasporten på samma gång, GS ringarna håller bättre än original.
Kom ihåg att rapportera ingrepp och resultat :)

Själv vill jag helst inte fila i originalcylindern även om den är uppborrad men jag utgår från att viss matchning av kolven måste till för att det ska fungera optimalt...

Du har inte en SS-kolv liggande man skulle kunna få stjäla en del mått från?
primmy73
Entusiast
Entusiast

Post by primmy73 »

Den är hemma och jag är för tillfället på Bahamas. Om du inte får några mått före 25.5 så kan jag nog hjälpa dig.
Men bästa sättet skulle nog vara att göra en portmap på cylindern och använda den som hjälp med kolven.
Du vill att de lägre "hålen" i cylinderloppet träffar rätt med hålena på sidorna av kolven då kolven kommer ner och vända.
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

primmy73 wrote:Den är hemma och jag är för tillfället på Bahamas. Om du inte får några mått före 25.5 så kan jag nog hjälpa dig.
Men bästa sättet skulle nog vara att göra en portmap på cylindern och använda den som hjälp med kolven.
Du vill att de lägre "hålen" i cylinderloppet träffar rätt med hålena på sidorna av kolven då kolven kommer ner och vända.
Jo, mappningen av cylindern är ju inget större problem, och jag utgår från att bredden på portarna i kolven ska matcha bredden i cylinderloppet. Frågan är snarare portarnas höjd, då detta ju påverkar durationer och dylikt vilket jag inte är någon expert på att räkna ut...

Och portarna i PX kolven ser ut att vara lägre än de i originalkolven...

Finns det några genvägar för att klura ut höjden på dem..?

Ha en trevlig semester så länge :)
Captain Slow
Lärling
Lärling

Post by Captain Slow »

Jag såg en liten annons i senaste Scootering från ett företag som heter Kegra Scooter parts.
Där står GS160/SS180 200 cc conversions, Call for details.
Dom kanske kan hjälpa dig med lite detaljer.

Jag var själv sugen på att ge mig på detta på min SS, men jag måste säga att den mesta info jag fick fram var ganska negativ. Det är tydligen inte helt lätt att få dem att gå bra och vara tillförlitliga.

Så det skall bli riktigt kul att följa hur det går för er. Jag har en extra cylinder liggande som är enligt uppgift 64,8mm (tycker själv det är marigt att mäta exakt) så får ni det att funka bra så skall jag nog också testa.

Hur gör man förresten med topplock. Funkar standard eller måste det göras om?

/Tomas
Vespa
Touring -57
GS150 -58
GS150 -60
GS160 -63
Rally200
PX200
GTS300 -16
Lambretta
TV175 -61
LD125 -54
Svalan scooter -54 2st
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

1. Kegra är en scooterfirma som funnits i många många år nu och som nog kan betraktas som mycket seriösa.

2. Jag gjorde alltså en 180 --> 200-konvertering av min Super Sport c:a 1968 men blev måttligt nöjd. Effektökningen av enbart de extra kubiken var marginell och borraren hade varit för snål med spelet så den var väldigt pigg på att nypa :cry: Efter ett tag bytte jag tillbaka till 180 kubik ...
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Ska kolla med Kegra men eftersom jag har en PX kolv liggande och svetsning av den extra porten inte kostar så mycket är nog detta den bästa lösningen för tillfället.

När jag gjorde konverteringen någon gång 2003-5 så gick min tokdåligt.

Eller rättare sagt, den gick som tusan när den väl gick, men var väldigt svårstartad och helt omöjlig att bestycka.

Inte så konstigt med tanke på att en extra port i kolven sabbar kolvstyrningen...

Sen sprang jag på en PX200-motor i nyskick med elstart och separatoljeblandning som jag huttade in istället för att mixtra med SS-motorn.

Vad gäller topplock kör du met ett dylikt för PX istället. Alternativt fräser om ditt SS-dito...

/.v
Captain Slow wrote:Jag såg en liten annons i senaste Scootering från ett företag som heter Kegra Scooter parts.
Där står GS160/SS180 200 cc conversions, Call for details.
Dom kanske kan hjälpa dig med lite detaljer.

Jag var själv sugen på att ge mig på detta på min SS, men jag måste säga att den mesta info jag fick fram var ganska negativ. Det är tydligen inte helt lätt att få dem att gå bra och vara tillförlitliga.

Så det skall bli riktigt kul att följa hur det går för er. Jag har en extra cylinder liggande som är enligt uppgift 64,8mm (tycker själv det är marigt att mäta exakt) så får ni det att funka bra så skall jag nog också testa.

Hur gör man förresten med topplock. Funkar standard eller måste det göras om?

/Tomas
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

jencla wrote:1. Kegra är en scooterfirma som funnits i många många år nu och som nog kan betraktas som mycket seriösa.

2. Jag gjorde alltså en 180 --> 200-konvertering av min Super Sport c:a 1968 men blev måttligt nöjd. Effektökningen av enbart de extra kubiken var marginell och borraren hade varit för snål med spelet så den var väldigt pigg på att nypa :cry: Efter ett tag bytte jag tillbaka till 180 kubik ...
/jens
Jag tror effektökningen visar sig mer i vridmoment än i hästkrafter, även om den borde reultera i någon hästkraft.

Bara vetskapen dock om att du har en 200:a borde ju ge en rejäl placeboeffektökning ska väl tilläggas :D
primmy73
Entusiast
Entusiast

Post by primmy73 »

http://www.vespaio.net/Vespa180SS%20-%20VSC1T.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Här är en sida med bilder på en Scauri moddad SS cylinder. Kolla extra fingerportarna i loppet.
Har en extra GS/SS motor så jag tänker köra all in med borrad förgasare, spolportar i blocket, vespatronic osv.

Vad jag har förstått så är original utväxlingen kort och behöver förlängas om man trimmar litet. Tänkte prova få dit ett 4.0x10, men om inte det passar så blir det att modda en px utväxling som i Scauri bilderna. Läste också nånstans att GS160 löskuggarna som har olika antal kuggar passar rakt av i SS lådan. Detta ger ju en möjlighet till close range låda med lång utväxling.

Pinnbultsmönstret skiljer lite från SS till PX, så man måste borra upp ett hål i PX topplocket om man använder det. Jag har skickat mitt SS lock till gravedigger i Tyskland.

Här lite mera inspirerande bilder, dessa av Curare.

http://www.curareracing.com/71501/51601.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Jag har också sett varierande rapporter om dessa motorer. Vissa säger att de gick jättebra och andra har haft problem med värme. Jag borrade min till 11/100 spel och hoppas på att det är tillräckligt glest. Har för mig att det rekommenderades nåt i den stilen för gjutjärns Polini 208 också, som är känd för att nypa lätt i std. utförande.

Man får väl se. I alla fall så är det roligt med lite udda trimprojekt och inte alltid malossi/polini funderingar.
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

är du säker på bultmönstret i PX topplocket?

Jag blev för ett par år sedan rekommenderad att använda det rakt av, vilket jag gjorde, och har inte haft några problem med det, fast det kan ju i o f sig bero på att inte kolven når tillräckligt långt upp för att skapa ett problem, medans prestandamässigt det ju inte är optimalt med ett ocentrerat topplock.

Ska ta en titt på det när jag passerar i garaget nästa gång.
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

primmy73 wrote: Jag har också sett varierande rapporter om dessa motorer. Vissa säger att de gick jättebra och andra har haft problem med värme. Jag borrade min till 11/100 spel och hoppas på att det är tillräckligt glest. Har för mig att det rekommenderades nåt i den stilen för gjutjärns Polini 208 också, som är känd för att nypa lätt i std. utförande.

Man får väl se. I alla fall så är det roligt med lite udda trimprojekt och inte alltid malossi/polini funderingar.
Fast SS180 är ju nyp- och problembenägen redan i standardutförande, så det kanske kan bidra till de negativa rapporterna..?

Original har den 26°±1° timing.

Ofta talas det om att modern bensin behöver lite advancement, bör man sikta på 21°±1 om kompressionen ligger kring original (7.7:1)?
primmy73
Entusiast
Entusiast

Post by primmy73 »

Har inte själv provat PX toppen så kan inte säga säkert. Läste det på GSF har jag för mig.

Har också för mig att de tidiga SS kom med ett mindre munstycke 116?, och att de senare kom med 120. Det här tillsammans med litet cylinder/kolv spel leder ju nog till nyp.

Angånde gnista så är det ju att testa sig för, spikar det så är det för tidigt.
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

victor wrote:Summering av en del oklarheter jag skulle behöva ha er input på...
  1. Frontsköldslister - Piaggio eller Cuppini?
  2. Cylinderfläktkåpa - Ska den vara matt eller blank svart?
  3. Fjädern från SIP nedan - sitter sådan original i styret på SS?
Image[
Hittade resterna av fjädern under ett par lager fett:

Image
Untitled by wheredowegonowbutnowhere, on Flickr

Efter rengöring och inandning av ohälsosamma mängder thinner:

Image

Tittade aldrig på hur styret ser ut inuti när jag var över i garaget tidigare, men ska fjädern fästas i styret med en skruv (m t p att det är ett hål genom den)?
reVintage
Lärling
Lärling

Post by reVintage »

Använd Würth Brake Cleaner istf thinner. Säkerligen minst lika farligt men mer lätthanterligt :wink: .
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

reVintage wrote:Använd Würth Brake Cleaner istf thinner. Säkerligen minst lika farligt men mer lätthanterligt :wink: .
Jag slutrengjorde med bromsrengöring innan jag gave dem ett tunt lager zinkprimer ;)
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

primmy73 wrote:Har inte själv provat PX toppen så kan inte säga säkert. Läste det på GSF har jag för mig.
Kollade när jag var nere i garaget - ett av pinnbulthålen är aningen off pattern, någon enstaka mm. Eftersom det är ganska så mycket spelutrymme i hålen såväl i topplocket som i cylindern är det inga problem att montera topplocket eftersom pinnbultarna flexar tillräckligt mycket.

Dock, ska det vara perfekt får man säkert fräsa/borra/pyssla en hel del...
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

2 snabba frågor:

Enligt the parts book är det här rätt montering av växelvajerhållaren inne i styret, men den satt tidigare upp och ner. Så... ska den vara monterad så här eller roterad 180°?

Image

Vidare, den här gashandtagsfjärdern/clips - min gamla var sönder, den ska monteras så här enligt sprängskiss men den är såväl för lång samt har hålet för bromshandtagsbulten ocentrerat. Innan jag borrar om hålet - är det så här den ska sitta, och vad har den egentligen för funktion?

Image
Day 3: Throttle spring by wheredowegonowbutnowhere, on Flickr

Vh Vic
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Ska det förresten sitta någon gummidetalj i hålet i karossen där växelvajrarna löper genom, eller ska de endast löpa genom plasttuben?

Vh Victor
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Hållaren sitter rätt, men fjädern upp och ned.
/P
victor wrote:2 snabba frågor:

Enligt the parts book är det här rätt montering av växelvajerhållaren inne i styret, men den satt tidigare upp och ner. Så... ska den vara monterad så här eller roterad 180°?

Image

Vidare, den här gashandtagsfjärdern/clips - min gamla var sönder, den ska monteras så här enligt sprängskiss men den är såväl för lång samt har hålet för bromshandtagsbulten ocentrerat. Innan jag borrar om hålet - är det så här den ska sitta, och vad har den egentligen för funktion?

Image
Day 3: Throttle spring by wheredowegonowbutnowhere, on Flickr

Vh Vic
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

[quote="Paka"]Hållaren sitter rätt, men fjädern upp och ned.
/P

Tack Paka,

Hurrade fjädern då den hade dålig passform och inte verkar fylla ngn funktion... ;)
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Fortsatte med småpyssel idag då jag saknar delar för att pussla ihop framgaffeln:

Image
Day 3: Modified the clutch handle by wheredowegonowbutnowhere, on Flickr

Image
Day 3: Threading the fender crest by wheredowegonowbutnowhere, on Flickr

Image
Day 3: Restoring tool box screws by wheredowegonowbutnowhere, on Flickr

Vid det här laget var jag rätt trött på att inte göra några synliga framsteg så nu gav jag mig på att göra något jag lite bävat för:

Image
Day 3: Keeping the spirit up by wheredowegonowbutnowhere, on Flickr

Dagens enda egentliga fråga, vad ska det vara för gänga i godset för skruven som håller tändkabeln, och vad för slags skruv (jag utgår från att nedanstående inte är original):

Image
Day 3: What thread? by wheredowegonowbutnowhere, on Flickr
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

M6, spårskruv, samma som till fläktkåpan.
Post Reply