Äntligen är min Strega färdig!
Då ger vattenpumpen upp, snopet då motorn endast gått 30 mil.
Min fråga är: Kan man byta axeln till pumpen (det verkar som om den gått av..) utan att dela motorn?
Har aldrig skruvat med en dylik motor tidigare, och har inte lyckats hitta några bra bilder.
En följdfråga blir: Var kan man få tag på en bra elektrisk pump?
/Micke
Vattenpump Runner 180
Re: Vattenpump Runner 180
Det går men jag har både lyckats och misslyckats, du måste även vara säker på att inte pumphjulet lossnat från den ingjutna mässningsmuttern vilket jag är ganska säker på att det gjort i ditt fall. Skulle dock axeln vara av vilket jag aldrig sett eller hört talas om så måste du dela motorn ändå eftersom du inte kommer ha något att hålla i för att lossa den kvarvarande biten som sitter i pumphjulet. Mellan blockhalvorna finns det väldigt lite utrymme för pumphjulet och för att knacka ur axeln måste du skruva loss så mycket det går och sen knacka på mässningsmuttern, sen lite till osv. Tänk även på att hjulet är vänstergängat så du inte börjar med att dra sönder något. Senaste gången satt lagerna hårt i motorhalvan och knackade jag loss hjulet från muttern och då återstod bara att dela motorhalvorna för att kunna byta pumphjul, tråkigt och jobbigt men så är det.

Drg 200
Tph 173
"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
Tph 173
Tack för svar.
Det verkar mysko, vad jag kan se så sitter muttern kvar på impellern.
Man "känner" svagt med hylsan att axeln vill ta med impellern när man roterar veven.
Har provar att skruva fast den motsols utan resultat.
Vet inte dimensionerna på axeln, men det är kanske rimligare att anta att det är den gängade delen som gått av, det kan väl inte vara mycket grövre än m5?
Provade lite hastigt med en elpump från Biltema, utan att veta säkert så verkar inte impellern bromsa flödet nämvärt.
Vågar man köra med elpump och ha impellern kvar i pumphuset?
Micke
Det verkar mysko, vad jag kan se så sitter muttern kvar på impellern.
Man "känner" svagt med hylsan att axeln vill ta med impellern när man roterar veven.
Har provar att skruva fast den motsols utan resultat.
Vet inte dimensionerna på axeln, men det är kanske rimligare att anta att det är den gängade delen som gått av, det kan väl inte vara mycket grövre än m5?
Provade lite hastigt med en elpump från Biltema, utan att veta säkert så verkar inte impellern bromsa flödet nämvärt.
Vågar man köra med elpump och ha impellern kvar i pumphuset?
Micke
Många har kört med elpump och det har funkat, dock så tror jag att de flesta har tagit bort pumphjulet men om det inte verkar broms så lär det nog vara lugnt. Bra knep kan vara en tempmätare så man vet om den funkar men det har ju Gilera Runner 

Drg 200
Tph 173
Tph 173