Detaljfrågor om min SS 180 inför restaureringen

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
victor
Mästare
Mästare
Posts: 1477
Joined: Fri 20 May 2005, 11:28
Location: London
Contact:

Re: Detaljfrågor om min SS 180 inför restaureringen

Post by victor »

victor wrote:
Paka wrote:Du ska nog inte ha för höga förväntningar på "Piaggio" original. De har absolut inget gemensamt med de lister som monterades när hojen var ny.
Men de är säkert bättre än scootrs... ;)

Frågan är om de är bättre än Cuppini..?
Vad tror du Paka? Eller har någon annan någon idé?

Slänger in en uppdaterad bild från reparationsarbetet:

Image
Tunnel after repair by wheredowegonowbutnowhere, on Flickr

En sista fråga för kvällen - ska det sitta en sån här i Super Sportens styre? Det gjorde det nämligen inte när jag monterade isär den men enligt sprängskiss kan det vara så...

Image
victor
Mästare
Mästare
Posts: 1477
Joined: Fri 20 May 2005, 11:28
Location: London
Contact:

Re: Detaljfrågor om min SS 180 inför restaureringen

Post by victor »

Summering av en del oklarheter jag skulle behöva ha er input på...
  1. Frontsköldslister - Piaggio eller Cuppini?
  2. Cylinderfläktkåpa - Ska den vara matt eller blank svart?
  3. Fjädern från SIP nedan - sitter sådan original i styret på SS?
Image[
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Re: Detaljfrågor om min SS 180 inför restaureringen

Post by Paka »

Piaggio, eller ännu hellre vänta, de ska ju ändå på sist. Leta på eBay medan du sätter ihop den. Det kan ju dyka upp ett par fina originallister, Ulma 044. Hittar du inga kan du köpa Piaggio då.

Matt svart, men den är inte lackad. Kan vara fostfaterad, ungefär samma ytbehandling som den där fjädern har original.

Ja.
victor
Mästare
Mästare
Posts: 1477
Joined: Fri 20 May 2005, 11:28
Location: London
Contact:

Re: Detaljfrågor om min SS 180 inför restaureringen

Post by victor »

Paka wrote:Piaggio, eller ännu hellre vänta, de ska ju ändå på sist. Leta på eBay medan du sätter ihop den. Det kan ju dyka upp ett par fina originallister, Ulma 044. Hittar du inga kan du köpa Piaggio då.

Matt svart, men den är inte lackad. Kan vara fostfaterad, ungefär samma ytbehandling som den där fjädern har original.

Ja.
Jättebra, gör så.

Lackering av motordetaljer och framgaffel samt bromstrummor kommer bli pulverlackning eftersom de är så pass utsatta.

Det är tyvärr inte original men Dave the painter sprayade upp piaggios originalfärg (alluminio metallizzato?) på en provlapp som han gav pulverlackaren, så förhoppningsvis blir inte matchningen långt från original.

Cylinderfläktkåpan får bli mattsvart, eller satin om det är närmre original?

Igen tusen tack Paka - Victor
victor
Mästare
Mästare
Posts: 1477
Joined: Fri 20 May 2005, 11:28
Location: London
Contact:

Re: Detaljfrågor om min SS 180 inför restaureringen

Post by victor »

Jahapp, min legshield beading var av två modeller, 044 på ena sidan, och 202 på andra... Där ser man. Ska undersöka om den går att restaurera...

En snabb fråga - piggarna i framkant på sidokåporna hakar fast i nylonbussningar. Baktill ska det sitta gummislangar på piggarna.

Där hakarna som håller kåporna i framkant går genom karossen - ska där sitta några mindre nylonbussningar el dyl eller går de bara rakt genom plåten original?
reVintage
Lärling
Lärling
Posts: 541
Joined: Sat 19 Nov 2011, 12:42

Re: Detaljfrågor om min SS 180 inför restaureringen

Post by reVintage »

Liten nylonbussning! Har ett par till övers om inte brevpostgången Sverige-England tar för lång tid för dig.
victor
Mästare
Mästare
Posts: 1477
Joined: Fri 20 May 2005, 11:28
Location: London
Contact:

Re: Detaljfrågor om min SS 180 inför restaureringen

Post by victor »

reVintage wrote:Liten nylonbussning! Har ett par till övers om inte brevpostgången Sverige-England tar för lång tid för dig.
Så båda hålen på vardera sida (stora och lilla) ska ha en bussning?

Framgår dåligt av sprängskisserna...

Ska se om jag kan hitta dem hos Allstyles Scooters, annars, hör jag av mig för jag behöver inte dem ännu på någon vecka.

Tusen tack!!!
reVintage
Lärling
Lärling
Posts: 541
Joined: Sat 19 Nov 2011, 12:42

Re: Detaljfrågor om min SS 180 inför restaureringen

Post by reVintage »

Så båda hålen på vardera sida (stora och lilla) ska ha en bussning?
Yep!

OEM Piaggio: 083111
victor
Mästare
Mästare
Posts: 1477
Joined: Fri 20 May 2005, 11:28
Location: London
Contact:

Re: Detaljfrågor om min SS 180 inför restaureringen

Post by victor »

reVintage wrote:
Så båda hålen på vardera sida (stora och lilla) ska ha en bussning?
Yep!

OEM Piaggio: 083111
De ser väldigt mycket ut som de större som sitter i hålen för piggarna från kåporna, fast ser nästan ut att vara gjorda i gummi...

Om du har ett par liggande köper jag gärna loss dem från dig... Ska vi ta kontaktdetaljer och PayPal som PM?

Vh Victor
reVintage
Lärling
Lärling
Posts: 541
Joined: Sat 19 Nov 2011, 12:42

Re: Detaljfrågor om min SS 180 inför restaureringen

Post by reVintage »

Har kollat IRL och jag har nya original som är grå och gjorda i hårdgummi. Också några enklare OEM som är i svart plast. PM:a så löser vi resten den vägen.
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Re: Detaljfrågor om min SS 180 inför restaureringen

Post by jencla »

reVintage talar P200 (med blinkers i bakkåporna och elkontakter i "fäststiften"), victor talar SS180 (väldigt blinkersfri). Om jag minns rätt är det helt olika på dessa Vespor. Men jag är lite osäker, och har ingen SS att kolla på ...
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
reVintage
Lärling
Lärling
Posts: 541
Joined: Sat 19 Nov 2011, 12:42

Re: Detaljfrågor om min SS 180 inför restaureringen

Post by reVintage »

Nja, de mindre hålen med de fjäderbelastade låshakarna, som vi nu talar om, är desamma på P och de äldre Rally/SS180 etc. Den större styrningen har samma dimension men på P/PX sitter det, precis som du säger, en kontakt i änden på bussning resp. styrning.
victor
Mästare
Mästare
Posts: 1477
Joined: Fri 20 May 2005, 11:28
Location: London
Contact:

Re: Detaljfrågor om min SS 180 inför restaureringen

Post by victor »

reVintage wrote:Har kollat IRL och jag har nya original som är grå och gjorda i hårdgummi. Också några enklare OEM som är i svart plast. PM:a så löser vi resten den vägen.
Diametern var perfekt, däremot verkar det som om SS har tjockare gods än vad de är avsedda för då de inte kommer ut på insidan av karossen.

Tjockleken är samma som Vespans plåt plus tjockleken hos plåten som utgör fäste på baksidan och genom vilket hålet går.

Hoppas de inte trillar bort för snabbt ;)
victor
Mästare
Mästare
Posts: 1477
Joined: Fri 20 May 2005, 11:28
Location: London
Contact:

Re: Detaljfrågor om min SS 180 inför restaureringen

Post by victor »

Litte Bilder från garaget:

Image
Day 1: Loom arriving at top of fork tube by wheredowegonowbutnowhere, on Flickr

Image
Day 1: Loom in place by wheredowegonowbutnowhere, on Flickr

Image
Day 1: Loom in place, brake light cables in place by wheredowegonowbutnowhere, on Flickr

Image
Day 1: Loom in place by wheredowegonowbutnowhere, on Flickr

Flytande packning är inte bra att ha under cylindern, den blir väldigt svår att få bort...

Image
Day 1: Using liquid gasket under cylinder is no good by wheredowegonowbutnowhere, on Flickr
victor
Mästare
Mästare
Posts: 1477
Joined: Fri 20 May 2005, 11:28
Location: London
Contact:

Re: Detaljfrågor om min SS 180 inför restaureringen

Post by victor »

Förresten... Hur långt ur behöver kablarna komma från karossen?

Själva Y-förgreningen är lite för stor för att få ur hålet utan för mycket våld - räcker det om de två krympslangade kablarna kommer upp eller behöver även själva förgreningen "synas"?

Image
Day 1: Loom in place by wheredowegonowbutnowhere, on Flickr
victor
Mästare
Mästare
Posts: 1477
Joined: Fri 20 May 2005, 11:28
Location: London
Contact:

Re: Detaljfrågor om min SS 180 inför restaureringen

Post by victor »

Cylindern på min SS motor är uppborrad till PX-diameter (ca 65mm) och jag har en PX-kolv till den, vilket var ett vanligt bonntrim på 60-talet enligt de som var med när det begav sig.

Detta ska ge ca 207cc om jag inte minns mig fel.

Jag kommer ihåg när vi diskuterade det här för många år sedan, och någon (Jens?) nämnde att en port i kolven borde svetsas igen för optimal prestanda.

Motorn gick aldrig speciellt bra, antagligen för att jag aldrig hittade någon som kunde svetsa kolven och körde med den bolt on.

Jag har nu hittat en person som kan utföra detta men är osäker på vilken port som ska svetsas.

PX-kolven har en spolport som matchar SS-cylinderns spolportar på ena sidan, men den är mindre än portarna i cylindern.

Spolportarna på motstående sida har ingen matchande port i kolven, bör en port tas upp på motstående sida?

Inloppsporten matchar kolvens, men är större.

Vidare har kolven en tredje port vid cylinderns avgasport (kolvens är mindre). Jag misstänker dock att när kolven är i övre läget att den då till fullo har passerat cylinderns avgasport - kan det vara så och är det denna port som bör läggas igen?

Slutligen, borde samtliga portar i kolven dremmlas upp till samma bredd som de i cylindern, eller är det OK att de är ca 50% smalare?

Tackar för all input på förhand :)
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Re: Detaljfrågor om min SS 180 inför restaureringen

Post by Paka »

Det är viktigt att alla kablar och vajrar kommer upp på rätt ställe, annars brukar man få ett helvete. Tog du ingen bild på hur det såg ut innan?
Det finns SS-kolvar ända upp till 65mm. Tror inte att de hade PX-kolvar på 60-talet.
http://www.pistonigol.com/scheda_pistone.asp?id=578" onclick="window.open(this.href);return false;
/P
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Re: Detaljfrågor om min SS 180 inför restaureringen

Post by jencla »

victor wrote:Cylindern på min SS motor är uppborrad till PX-diameter (ca 65mm) och jag har en PX-kolv till den, vilket var ett vanligt bonntrim på 60-talet enligt de som var med när det begav sig.

Detta ska ge ca 207cc om jag inte minns mig fel.

Jag kommer ihåg när vi diskuterade det här för många år sedan, och någon (Jens?) nämnde att en port i kolven borde svetsas igen för optimal prestanda.

Motorn gick aldrig speciellt bra, antagligen för att jag aldrig hittade någon som kunde svetsa kolven och körde med den bolt on.

Jag har nu hittat en person som kan utföra detta men är osäker på vilken port som ska svetsas.

PX-kolven har en spolport som matchar SS-cylinderns spolportar på ena sidan, men den är mindre än portarna i cylindern.

Spolportarna på motstående sida har ingen matchande port i kolven, bör en port tas upp på motstående sida?

Inloppsporten matchar kolvens, men är större.

Vidare har kolven en tredje port vid cylinderns avgasport (kolvens är mindre). Jag misstänker dock att när kolven är i övre läget att den då till fullo har passerat cylinderns avgasport - kan det vara så och är det denna port som bör läggas igen?

Slutligen, borde samtliga portar i kolven dremmlas upp till samma bredd som de i cylindern, eller är det OK att de är ca 50% smalare?

Tackar för all input på förhand :)
Nej, vi använde inte PX-kolvar på 60-talet, de fanns inte då. Den första 200-kubiks Vespan var Rally 200E som kom 1973. Däremot fanns det i England specialkolvar att köpa som gav 200 cc när man borrade upp cylindern, en sådan hade jag på min SS 1966.

Där behövde man inte svetsa igen någon port så tyvärr kan jag inte svara på din fråga. Dock vet jag en kille här i Göteborg som hade ett sådant trim, och jag är rätt säker på att 2-taktstrimgurun Niklas Enander vet svaret på din fråga. Han finns inte här på forumet, däremot på Facebook. Förslag, skicka honom ett meddelande där och fråga!
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
victor
Mästare
Mästare
Posts: 1477
Joined: Fri 20 May 2005, 11:28
Location: London
Contact:

Re: Detaljfrågor om min SS 180 inför restaureringen

Post by victor »

Uttryckte mig lite otydligt, klart inte PX fanns på 60-talet - vad jag menade var att man, enligt utsago, använde en ickestandard kolv i en uppborrad cylinder. Ställer mig i skamvrån och hoppas inte någon trodde att jag menade att det var PX-kolvar man använde :P

Hur som helst så måste det enklaste ju vara att följa (som vanligt) Pakas råd och skaffa en större SS-kolv. Den länkade sajten säger att kolven passar "veteranscooter från 65 till 66" (MOTOCICLO-SCOOTER D'EPOCA 1965-1966) och längre ner SS (VSC).

Bör inte vara några problem med min även om den är en -67:a..? Cylinderläjjauten ändrades väl aldrig?

Har dock på känn att deras största variant är mindre än den jag har för närvarande och som cylindern borrades upp för...
victor
Mästare
Mästare
Posts: 1477
Joined: Fri 20 May 2005, 11:28
Location: London
Contact:

Re: Detaljfrågor om min SS 180 inför restaureringen

Post by victor »

Paka wrote:Det är viktigt att alla kablar och vajrar kommer upp på rätt ställe, annars brukar man få ett helvete. Tog du ingen bild på hur det såg ut innan?
Jo, problemet är bara att den gamla kabelhärvan inte längre hade några egentliga krympslangar kvar utan mest bara var, just, en härva kablar... :(

Jag har dock dragit den nya stammen genom samma hål vid lagerbanan (höger), och "bakom" styrlåset (d v s mellan knän och styrlås), som den gamla stammen löpte genom. Låter detta som om det skulle kunna vara korrekt för en person med dina kunskaper?
primmy73
Entusiast
Entusiast
Posts: 247
Joined: Wed 12 Apr 2006, 20:57
Location: Finland

Re: Detaljfrågor om min SS 180 inför restaureringen

Post by primmy73 »

Heissan,
Jag håller själv på med samma konversion som bäst, cylindern färskt borrad för en Grand Sport 66.5 kolv.

Om cylindern är borrad för p200 kolv så har tåget gått med tanke på GOL öd kolv. Standard storleken på 200an är 66.5mm..

GS och SS motorer är kolvstyrda, dvs kolvens nedre kant fungerar som en ventil. Om du inte svetsar hålet i px kolven så kommer insugsdurationen att påverkas.

Det är det avlånga hålet på kolvens baksida som skall svetsas. Pilen pekar mot framsidan.
Jag har en gammal kolv som kommer att fungera som donator av lapp till hålet.

Idealet vore att hålena vid kolvtappen skulle matcha med spolkanalerna i cylindern.


Har för övrigt läst att en välgjord SS208 konverison skulle gå lika bra som en stroker Pinasco.
Jag har också tänkt borra up fuggen och köra sip road blås. Kommer att bli riktigt roligt att se hur den går.


Gå med i yahoo gruppen för kolvstyrda Vespa, bra med information om detta och allt annat gällande SS och GS.

http://autos.groups.yahoo.com/group/vespa-sports/" onclick="window.open(this.href);return false;
victor
Mästare
Mästare
Posts: 1477
Joined: Fri 20 May 2005, 11:28
Location: London
Contact:

Re: Detaljfrågor om min SS 180 inför restaureringen

Post by victor »

primmy73 wrote:Heissan,
Jag håller själv på med samma konversion som bäst, cylindern färskt borrad för en Grand Sport 66.5 kolv.

Om cylindern är borrad för p200 kolv så har tåget gått med tanke på GOL öd kolv. Standard storleken på 200an är 66.5mm..

GS och SS motorer är kolvstyrda, dvs kolvens nedre kant fungerar som en ventil. Om du inte svetsar hålet i px kolven så kommer insugsdurationen att påverkas.

Det är det avlånga hålet på kolvens baksida som skall svetsas. Pilen pekar mot framsidan.
Jag har en gammal kolv som kommer att fungera som donator av lapp till hålet.

Idealet vore att hålena vid kolvtappen skulle matcha med spolkanalerna i cylindern.


Har för övrigt läst att en välgjord SS208 konverison skulle gå lika bra som en stroker Pinasco.
Jag har också tänkt borra up fuggen och köra sip road blås. Kommer att bli riktigt roligt att se hur den går.


Gå med i yahoo gruppen för kolvstyrda Vespa, bra med information om detta och allt annat gällande SS och GS.

http://autos.groups.yahoo.com/group/vespa-sports/" onclick="window.open(this.href);return false;
Studerade just GOL's sidor m t p dimensioner och det ser ut som om måtten kolvbult till topp, och kolvens höjd, är identiska sånär som på ca 0.5 mm.

Grand Sport i Deutschland verkar tillverka dessa kolvar men antagligen är det billigast att svetsa igen avgasporten (är det väl) på PX-kolven.

Förstår jag dig rätt när jag läser in att det bästa är att matcha spolportarna med cylindern?

Görs det bäst genom mått från originalkolv eller genom att mäta i cylinderloppet?

Kan inte vänta på att få ihop scootern igen, det här kommer att bli, som du säger, kul!
primmy73
Entusiast
Entusiast
Posts: 247
Joined: Wed 12 Apr 2006, 20:57
Location: Finland

Re: Detaljfrågor om min SS 180 inför restaureringen

Post by primmy73 »

Har inte lagt dremeln på projektet ännu. Är tyvärr på utlands kommendering och projektet ligger hemma och väntar.

Men att använda originalkolv och naturligtvis cylinder som modell låter ju som en bra ide.

Hålet i kolven är för 3 dje spolporten i PX cylindren, när kolven kommer ner och vända så träffar hålet porten i cylindern och blandningen strömmar in i kanalen och ut på övre sidan av kolven.


Här mailet av Grand Sport om kolvar


Hey Nicklas,

thanks for your mail.

Im about to start on a SS conversion. I understand that people use the P200 piston and that a hole has to be welded in the piston for it to work as piston ported.
My question to you is do you have an piston that wouldnt need welding.
I would also like the piston to have a sgood piston rings as possible, so that I can widen the x port to about 65%. Maybe you have some better rings for the std p200 piston?

I thought a lot about this and ask friends, other dealers, etc. if there is an interest, but evertime there was a „NO, not really“. My problem in this case, I need to take/ caste a complete serie of pistons and if oversizes these ones too…

End of last year I did with MMW a reedvalve manifold to solve or let’s say to give the bigbore friends an option, this is at the moment the only choise.
This manifold is still in test, a customer from Munich is doing this, but for real tests it is still too cold.

Also there are no better rings available for the standard pistons, only my GS PX 200 pistons – they have better rings.

Sorry that I can’t help you.

Cheers Olli
victor
Mästare
Mästare
Posts: 1477
Joined: Fri 20 May 2005, 11:28
Location: London
Contact:

Re: Detaljfrågor om min SS 180 inför restaureringen

Post by victor »

Ollis mail är lite otydligt - svarar han att han inte har bättre ringar för en px-kolv eller att han vare sig har det eller modifierade kolvar?

Jag har nämligen hört på annat håll att Grand Sport ska ha dessa kolvar, men de har för närvarande semesterstängt...

Hur som helst, svetsning är ju inte någon stor grej, och det kommer inte gå på så mycket. Om någon har en skuren standard PX-kolv att donera skulle det i o f sig hjälpa :)

Om du kan tänka dig att modifiera en kolv för att få bättre ringar så tillverkar ju Mahle PX-kolvar med extra tunna, moderna, ringar...

Vh Victor
victor
Mästare
Mästare
Posts: 1477
Joined: Fri 20 May 2005, 11:28
Location: London
Contact:

Re: Detaljfrågor om min SS 180 inför restaureringen

Post by victor »

Just det ja, var det någon som hade någon input på hur mycket av kabelstammen som bör komma upp ovanför lagerbanan, och om dragningen är korrekt?
Post Reply