Cylindern på min SS motor är uppborrad till PX-diameter (ca 65mm) och jag har en PX-kolv till den, vilket var ett vanligt bonntrim på 60-talet enligt de som var med när det begav sig.
Detta ska ge ca 207cc om jag inte minns mig fel.
Jag kommer ihåg när vi diskuterade det här för många år sedan, och någon (Jens?) nämnde att en port i kolven borde svetsas igen för optimal prestanda.
Motorn gick aldrig speciellt bra, antagligen för att jag aldrig hittade någon som kunde svetsa kolven och körde med den bolt on.
Jag har nu hittat en person som kan utföra detta men är osäker på vilken port som ska svetsas.
PX-kolven har en spolport som matchar SS-cylinderns spolportar på ena sidan, men den är mindre än portarna i cylindern.
Spolportarna på motstående sida har ingen matchande port i kolven, bör en port tas upp på motstående sida?
Inloppsporten matchar kolvens, men är större.
Vidare har kolven en tredje port vid cylinderns avgasport (kolvens är mindre). Jag misstänker dock att när kolven är i övre läget att den då till fullo har passerat cylinderns avgasport - kan det vara så och är det denna port som bör läggas igen?
Slutligen, borde samtliga portar i kolven dremmlas upp till samma bredd som de i cylindern, eller är det OK att de är ca 50% smalare?
Tackar för all input på förhand