PolisVespa

Har du en fråga som inte riktigt passar in någonstans? Posta den här!
Post Reply
Chrocko
Entusiast
Entusiast

PolisVespa

Post by Chrocko »

I början av 70 talet följde jag med en skolkamrat hem efter skolan.
Han ville visa sin nya cykel om jag inte minns fel, väl inne i detta garage stod en Vespa.
Jag hade aldrig sett en vespa förut, så jag blev redan då mycket tagen av vespa´s utseende. Det märkliga med just denna vespa var också att den var "polismålad" och jag minns att jag frågade min kamrat om varför den var målad på detta sätt.
Han svarade då att denna Vespa hade använts av polisen i Stockholm och att hans pappa hade köpt lös den vid något tillfälle då hans pappa bodde och studerade i Stockholm i sin ungdom. Detta borde ha i början på 60 talet.
Eftersom jag ej kan glömma denna "polisvespa" undrar jag om det var så att polisen i Stockholm använde sej av vespa.
Jag har googlat på detta utan svar, så är det någon som vet ??
Tyvär minns jag ej skolkamratens namn, men den goa polisvespan minns jag :lol:
// Christer
Vespa PX200E - Vespa Primavera 1980 - PGO BigMax 50cc - Vespa Touring 150 1958.
Ola Lång
Chefsmontörn

Re: PolisVespa

Post by Ola Lång »

Målade vespor har jag sett i Brügge, men inte i Sverige.
Däremot så vet jag att Polisen, jag tror det var i Göteborg, körde under en tid en "civilmålad" vespa i sina försök att infiltrera modsgängen på 60-talet. Detta var inga renodlade modemods med stenkoll på frisyr och rätta kromet som i snyggfilmerna utan mera som "dom kallar oss mods"-mods. Dvs det drogades friskt. I försök att komma i kontakt med dessa grupper och städa upp bland knarkbuset brukades en Vespa GL-65 har jag för mig. Har också för mig att jag vid ett onyktert tillfälle beskådat denna vespa och sett inventariebrickan från polismyndigheten som satt fastskruvad i handskfacket. Har också för mig att denne vespa idag innehas av en mycket kompetent gymkhanapilot och besiktningsman från GBG. Men jag var som sagt lite smått onykter den där gången. Som vanligt på Run & Race!
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Inte målade, men ändock.
/P
Skärmavbild 2012-04-15 kl. 19.30.05.jpg
Skärmavbild 2012-04-15 kl. 19.30.05.jpg (246.73 KiB) Viewed 4115 times
Och Televerket...
Skärmavbild 2012-04-15 kl. 19.33.20.jpg
Skärmavbild 2012-04-15 kl. 19.33.20.jpg (136.47 KiB) Viewed 4114 times
Chrocko
Entusiast
Entusiast

Post by Chrocko »

Tack för snabbt svar :D
Jag ser med glädje på dessa bilder :D

Mvh Christer
Vespa PX200E - Vespa Primavera 1980 - PGO BigMax 50cc - Vespa Touring 150 1958.
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Ola Lång wrote:I försök att komma i kontakt med dessa grupper och städa upp bland knarkbuset brukades en Vespa GL-65 har jag för mig.
Den Vespan vet jag (som började köra scooter i Göteborg 1964) inget om. Däremot så hade polisen någonstans på Västkusten (Lysekil tror jag) en Sprint i vanlig silverblå färg. Den läste jag om när den köptes, och såg dessutom på Överskottslagret när den var till salu. Polismålade Vespor har jag aldrig sett eller hört talas om. Borde i så fall rimligen varit vita, som dåtidens BMW polis-mc.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Post Reply