Hej gott folk - tillbaks efter ett par års frånvaro.
Förra sommaren dog min 80-tals-Primavera mitt under stadskörning. Den ville bara inte varva, och ville knappt gå på tomgång heller.
Drog hem skräpet och så här var läget:
Förgasaren rengjord, inkl alla munstycken o kanaler. Det hjalp inte.
Soppatillförsel OK.
Brytarspetsarna ger synlig gnista, men...svag. Och kanske inte vid varje kolvslag, svårt att avgöra.
Stiftet: samma symptom.
Nytt stift och bytt tändhatt: still the same.
Alla kablar i kabelboxen ser ut att vara OK/ha kontakt.
Kablar till/från tändspolen ser ut att vara OK o ha kontakt.
Av med svänghjulet:
Krysskilen till svänghjulet hel o fin.
Tändplattan har inte flyttat sej (märkena stämmer)
Brytarna ser inte alltför jävligt slitna ut.
Spolar etc ser ut som dom ska.
Torrt o fint i övrigt.
Kompressionsprov gjort (jag minns inte siffrorna, men jag tror mätaren sa > 8kg)
Tyvärr ingen möjlighet att mäta kondensatorn.
Så..är detta ett kondensatorbekymmer? Vad tror panelen?
/R
Är detta ett kondensatorproblem eller?
Är detta ett kondensatorproblem eller?
Hälsningar
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Är detta ett kondensatorproblem eller?
Kondensatorns uppgift är att "släcka" gnistan mellan brytarkontakterna. När du ser en gnista mellan brytarna, då är det antingen mycket blött/dimma eller så är kondingen slut. Så varför inte prova med en ny, kan inte kosta många kronor.
Nej, de kostar inte mycket. Bara att testa. Kondensatorstrul kan yttra sig på många olika sätt, men oftast brukar motorerna dock gå rätt ok en stund innan de blir varma. Jag fick själv byta ut en helt ny efter bara någon mils körning (började gå dåligt på högre varv, men startade hur bra som helst, även varm) Jag hann byta och vrida och vända på en hel del andra saker innan jag slet bort den. Efter lite googling insåg jag att det inte är helt ovanligt att nya kondensatorer är usla.
Slaktade en gammal tändplatta från 60-talet på kondensator och nu har motorn gått utan ett hick i ett par veckor...
Ditt problem kan också vara tändspolen, eller kolvringar, jag tror inte riktigt på kompressionsprov.
/P
Slaktade en gammal tändplatta från 60-talet på kondensator och nu har motorn gått utan ett hick i ett par veckor...
Ditt problem kan också vara tändspolen, eller kolvringar, jag tror inte riktigt på kompressionsprov.
/P
EMscooters har blivit dåliga på att svara på mail...jag är lite osäker om dom brytare resp den konding jag har verkligen är den dom påstår att det ska vara i webshopen. Min konding har 2 kablar fastlödda, och en liten läpp med ett hål för skruven. Dito med brytarna - med eller utan "pinne"? Jaja. Dom svarar väl nångång så man kan beställa.
I mellantiden bör jag såklart dubbelkolla tändkabel, tändhatt, stift, och spänningskabeln till externa spolen. Nåt annat jag glömt?
I mellantiden bör jag såklart dubbelkolla tändkabel, tändhatt, stift, och spänningskabeln till externa spolen. Nåt annat jag glömt?
Hälsningar
/R
/R
Status quo. Bytt stift, konding och brytare, kollat inställningar etc. Dubbelkollat kablar o kabelboxen. T o m försökt mata den externa tändspolen med extern spänning, men nä. Det enda jag får är ett och annat "möhhh"..ett par kolvslag, den vägrar bara gå.
Soppa får den. Så..vad göra nu?
*depp*
Soppa får den. Så..vad göra nu?
*depp*
Hälsningar
/R
/R
Försvann gnistorna i brytarspetserna med nya kondensatorn?
Annars skulle den nya kunna vara lika dålig.
Det skulle öven kunna vara tändspolan som är trasig/ ha dålig invändig isolering så att det blir överslag i den istället för gnistor i tändstiftet.
Annars skulle den nya kunna vara lika dålig.
Det skulle öven kunna vara tändspolan som är trasig/ ha dålig invändig isolering så att det blir överslag i den istället för gnistor i tändstiftet.
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Ja, det där med tändspolen..den ser iofs frisk ut, men..kan den t ex tappa sin jordförbindelse sådär plötsligt? Den sitter ju i ett plåtbleck med ett par rostiga bultar..och man tror ju att den förbindelsen är solid.
Lindningarna borde vara mätbara även om dom är låga och knappt mätbara? Nominella resistanser?
Alternativet är väl att testa med en extern tändspole - och då är frågan om man kan prova med en 12V-spole från en bil. Ja, jag vet att det inte är kosher, men kommer den spänning som kickandet levererar att ö h t kunna generera nån sekundärspänning i en 12V-spole? Känns lite overkill att leta upp en 6V-spole bara för att testa (lär ju behöva bli nyinköp från Biltema i s f)
Kanske finns nån i Malmötrakten som har en frisk Vespaspole att låna ut ett par timmar, bara för att verifiera problemet? Fredrik, kanske - du har ju haft elproblem också, och kanske har grejor i lådorna?
Lindningarna borde vara mätbara även om dom är låga och knappt mätbara? Nominella resistanser?
Alternativet är väl att testa med en extern tändspole - och då är frågan om man kan prova med en 12V-spole från en bil. Ja, jag vet att det inte är kosher, men kommer den spänning som kickandet levererar att ö h t kunna generera nån sekundärspänning i en 12V-spole? Känns lite overkill att leta upp en 6V-spole bara för att testa (lär ju behöva bli nyinköp från Biltema i s f)
Kanske finns nån i Malmötrakten som har en frisk Vespaspole att låna ut ett par timmar, bara för att verifiera problemet? Fredrik, kanske - du har ju haft elproblem också, och kanske har grejor i lådorna?
Hälsningar
/R
/R
-
- Entusiast
Nya tändstift kan vara felaktiga. Pröva för säkerhets skull med ett som bevisligen ger gnista. Då menar jag att du tar ett från en motor som går.
Pröva också med annan bensin än den du har i tanken (om du inte redan gjort det).
Om jag var i din situation skulle jag försöka få tillgång till en fungerande motor och byta delar med.
//Johan
Pröva också med annan bensin än den du har i tanken (om du inte redan gjort det).
Om jag var i din situation skulle jag försöka få tillgång till en fungerande motor och byta delar med.
//Johan
Jag kan tänka mig att rostiga bultar lätt kan skapa dålig jordförbindelse...Bluesman wrote:Ja, det där med tändspolen..den ser iofs frisk ut, men..kan den t ex tappa sin jordförbindelse sådär plötsligt? Den sitter ju i ett plåtbleck med ett par rostiga bultar..och man tror ju att den förbindelsen är solid.
Du kan mäta motstånd i primär och sekundärlindning men du kan inte lika enkelt upptäcka dålig isolering i sekundärlindningen som gör att det blir överslag i spolen isf i tändstiftet. Du kan testa och se om den klarar att ge en kraftig och flera mm lång gnista i luft. Om du bara ser en svag gnista eller en som högst kan bli 1 mm lång tyder det på att spolen (eller något annat) inte är ok. För att motorn ska gå krävs mkt högre spänning för en gnista att hoppa över pga kompressionen av gaserna.Bluesman wrote:Lindningarna borde vara mätbara även om dom är låga och knappt mätbara? Nominella resistanser?
Det kan funka med en biltändspole, ta då en med låg primär motstånd den här http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... ole-53403/" onclick="window.open(this.href);return false; kan fungera.Bluesman wrote:Alternativet är väl att testa med en extern tändspole - och då är frågan om man kan prova med en 12V-spole från en bil. Ja, jag vet att det inte är kosher, men kommer den spänning som kickandet levererar att ö h t kunna generera nån sekundärspänning i en 12V-spole? Känns lite overkill att leta upp en 6V-spole bara för att testa (lär ju behöva bli nyinköp från Biltema i s f)
Som Vespoholic skrev kan även helt nya tändstift ibland vara felaktiga, men då borde det gamla tändstift fortfarande ge en bra synlig gnista.
Etanolkonverterad V50 '67