Antik strobe-pistol

Har du en fråga som inte riktigt passar in någonstans? Posta den här!
Post Reply
victor
Mästare
Mästare

Antik strobe-pistol

Post by victor »

På väg att köpa en antik strobelampa från Ebay för att bättre kunna ställa in tändningen hos mina antika scootrar.

Eftersom den är lätt annorlunda från vanliga moderna lampor tänkte jag höra med expertisen här om den kan tros fungera.

Istället för att ha en clamp kring tändkabeln och drivas med separat strömkälla kopplas denna in i serie med tändstiftet, och har ingen extern energikälla...

Någon som använt en sådan och om den är hel skulle det kunna fungera med ett 6V-system...?

Vh Victor
gusten
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Re: Antik strobe-pistol

Post by gusten »

Har sett såna som kopplades i serie med tändstiftet. De jag sett utan att koppla till externt batteri har haft drift med ficklamps batterier. Hade en sån jag kopplade utan bygel, den funkade bra.
Ural m72 och BMW R75 i garaget nu i sällskap med en Lambretta li 1958
OlleM
Entusiast
Entusiast

Post by OlleM »

Det du beskriver låter som en sådan som jag själv har. Förutom lite pill vid själva kopplandet vid tändstiftet, så är ljuset svagare i denna typ. Därmed svårare att läsa av utomhus i solen. Exaktheten är det inget fel på.
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Vann auktionen - nu äger jag dessutom en vintage strobepistol, en kompressionsmätare och en spark tune (vad det nu är...) :)

http://www.ebay.co.uk/itm/300683445197? ... 500wt_1171" onclick="window.open(this.href);return false;
puttepj
Entusiast
Entusiast

Post by puttepj »

Den typen av strob har man harvat mycket med förr i tiden.

Ljussvag men det löser man med tip-ex, vita färgen som man använder när man skriver fel på skrivmaskin (de där mekaniska pryttlarna före datorns tid som min 11 åring gör stora ögon över när han ser en....

Duttar du lite tip-ex på tändmärket på svänghjulet räcker ljuset hur bra som helst.

Lycka till /putte
Honda ANF 125 Innova -08
BMW F 650 GS -10
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Testat och funkar :)

Nu återstår bara att testa sparktunern (som kan testa ca 20 olika saker från konding till coil) och kompressionsprylen :
Attachments
mobileimage.jpg
mobileimage.jpg (155.33 KiB) Viewed 4276 times
Post Reply