Köpte ett Vespa bakljus i polerat gjutgods från ScootRS.
1 Felformat på baksidan så att det inte passade på någon Vespa. Fick fila en hel del.
2 Originalpackning passade inte, istället är man hänvisad till en tunn plastlist som nätt och jämnt går att aptera.
3 Det Siem-märkta glaset saknade det vita ner mot skylten, istället var det rött hela vägen.
Gav upp när jag upptäckte 3 och beställde ett dito original Siemglas. Samma ingjutna typnummer som det från thai-pajsarna. Men det passar inte eftersom det är större än glaset som följde med! Ca 2mm diff på båda ledder. Skruvhålen lajnar inte. De helseriösa gossarna har alltså kopierat både glas och metall men bara på ett ungefär.
Gynna inte sådana här skojare!
Skräp från ScootRS
Re: Skräp från ScootRS
Vi har antingen en skvallerkärring med anknytning till ScootRS bland oss eller så har de själva någon i personalen som nödtorftigt kan svenska
.
Fick nyss ett indignerat mail från dessa herrar som refererade till tråden. De hade tydligen fått för sig att jag köpt produkten från dem. Jag beskylls för att ha anklagat dem för stöld
! Att de dessutom översätter "skojare" med "crooks" är väl deras huvudvärk.
Så här skriver de i sin spec: "high-pressure cast duplicate of a SIEM original". Bakljuset är lika eländigt och passar inte ihop med Vespas ramar, SIEMs glas eller gummipackningar för det. Duplicate?? Men det löser jag med min leverantör.

Fick nyss ett indignerat mail från dessa herrar som refererade till tråden. De hade tydligen fått för sig att jag köpt produkten från dem. Jag beskylls för att ha anklagat dem för stöld

Så här skriver de i sin spec: "high-pressure cast duplicate of a SIEM original". Bakljuset är lika eländigt och passar inte ihop med Vespas ramar, SIEMs glas eller gummipackningar för det. Duplicate?? Men det löser jag med min leverantör.
-
- Entusiast
Du skriver på första raden i ditt inlägg att du köpt från ScootRS så man kan förledas att tro att du köpt från ScootRS. Om man skall vara petig...
Jag har dock inte skvallrat. Varför skulle någon ö h t göra det? Problem löser man ju med sin leverantör.
Jag påpekar bara för att jag ser humor i detta.
Gillar ditt bygge förresten, Lars. Du har inte fått igång än?? Förlåt för off-topicandet..
//Johan

Jag har dock inte skvallrat. Varför skulle någon ö h t göra det? Problem löser man ju med sin leverantör.
Jag påpekar bara för att jag ser humor i detta.
Gillar ditt bygge förresten, Lars. Du har inte fått igång än?? Förlåt för off-topicandet..
//Johan
Ojoj. Men jag förstår inte riktigt, kom bakljuset från ScootRS, men via en annan "leverantör"?
Men visst, det mesta är skräp. Och det kostar att ligga på topp med original. Vad kostade din, ett par hundra?
Dåligt krom och lite misshandlad reflex...
Men visst, det mesta är skräp. Och det kostar att ligga på topp med original. Vad kostade din, ett par hundra?
Dåligt krom och lite misshandlad reflex...
Johan,
Jag är konfunderad över hela historien. Hur fick de tag på min mailadress?
Förstår varför de tror att jag köpt från dem, eftersom jag först beställde och sedan avbeställde. Har för mig att det var pga en extrem leveranstid.
Tramsigt iaf. Om herrarna Därbortistan hade förstått sakkritiken så hade de kanske varit lite mer ödmjuka. Betvivlar dock att de skulle gjöra nya gjutformar etc. för att tillfredställa mina önskningar om att det skulle bli ett "duplicate" av Siem
.
Ang. mitt bygge så drar det ut på tiden pga att verkligheten knackar på ibland
.
Jag är konfunderad över hela historien. Hur fick de tag på min mailadress?
Förstår varför de tror att jag köpt från dem, eftersom jag först beställde och sedan avbeställde. Har för mig att det var pga en extrem leveranstid.
Tramsigt iaf. Om herrarna Därbortistan hade förstått sakkritiken så hade de kanske varit lite mer ödmjuka. Betvivlar dock att de skulle gjöra nya gjutformar etc. för att tillfredställa mina önskningar om att det skulle bli ett "duplicate" av Siem

Ang. mitt bygge så drar det ut på tiden pga att verkligheten knackar på ibland

Paka, varför inte kolla fakta innan du uttalar dig
? När du läser specen ser du att det är polerat gjutgods och inte krom.
För att reda ut begreppen: ScootRS är en thailändsk tillverkare som både säljer själva och via återsförsäljare runt om i världen.
Ett nytt Siem kostar idag ca 1000SEK och ett RS mer än 500SEK. För ett par hundringar får du ett bakljus på eBay i pressad plåt med dåligt krom som vagt påminner om originalet. Kanske också med repig reflex
.

För att reda ut begreppen: ScootRS är en thailändsk tillverkare som både säljer själva och via återsförsäljare runt om i världen.
Ett nytt Siem kostar idag ca 1000SEK och ett RS mer än 500SEK. För ett par hundringar får du ett bakljus på eBay i pressad plåt med dåligt krom som vagt påminner om originalet. Kanske också med repig reflex

En liten korrigering:
Scootrs finns inte i Thailand, de finns i Saigon/Ho Chi Minh City i Vietnam. Och de har funnits där minst 10 år och tagit fram många bra grejor till Vespa och Lambretta (och en del mindre bra också). På min Lambretta sitter bl a ett hydrauliskt skivbromskit fram från dem, och på min Vespa PX är enkelsadlarna från dem, båda snygga och mycket väl fungerande.
Jag readerar därför när du kallar Scootrs för skojare (men jag har inte skvallrat för dem, varför skulle jag det?). Mot mig har de agerat föredömligt. Däremot vet jag att de har allvarliga problem med att icke seriösa skojare snyltar på deras varumärke och säljer skräp via Ebay som "tillverkat av Scootrs". Och att de sedan får skäll och dålig press på grund av detta.
Därmed, fundering: Har du verkligen köpt ett bakljus tillverkat av Scootrs från Scootrs själva http://scootrs.com/moreinfo.cfm?Product_ID=126? Eller har du köpt av en renommésnyltare? Scootrs ägare Randall är f ö utvandrad/invandrad kanadensare, om jag är korrekt underrättad.
Undrar
/jens
Scootrs finns inte i Thailand, de finns i Saigon/Ho Chi Minh City i Vietnam. Och de har funnits där minst 10 år och tagit fram många bra grejor till Vespa och Lambretta (och en del mindre bra också). På min Lambretta sitter bl a ett hydrauliskt skivbromskit fram från dem, och på min Vespa PX är enkelsadlarna från dem, båda snygga och mycket väl fungerande.
Jag readerar därför när du kallar Scootrs för skojare (men jag har inte skvallrat för dem, varför skulle jag det?). Mot mig har de agerat föredömligt. Däremot vet jag att de har allvarliga problem med att icke seriösa skojare snyltar på deras varumärke och säljer skräp via Ebay som "tillverkat av Scootrs". Och att de sedan får skäll och dålig press på grund av detta.
Därmed, fundering: Har du verkligen köpt ett bakljus tillverkat av Scootrs från Scootrs själva http://scootrs.com/moreinfo.cfm?Product_ID=126? Eller har du köpt av en renommésnyltare? Scootrs ägare Randall är f ö utvandrad/invandrad kanadensare, om jag är korrekt underrättad.
Undrar
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Öh... Den kopia du har köpt är kanske polerat gjutgods, originalen kromade.
Den jag visade (ebayauktionen) var bara ett exempel på vad slitna original kostar. Ca 250 dollar inklusive frakt alltså. Det var den som hade slitet krom och misshandlad reflex.
Och jag vet mycket väl vad ScootRS är (se Jens svar).
/P
Den jag visade (ebayauktionen) var bara ett exempel på vad slitna original kostar. Ca 250 dollar inklusive frakt alltså. Det var den som hade slitet krom och misshandlad reflex.
Och jag vet mycket väl vad ScootRS är (se Jens svar).
/P
reVintage wrote:Paka, varför inte kolla fakta innan du uttalar dig? När du läser specen ser du att det är polerat gjutgods och inte krom.
Ett nytt Siem kostar idag ca 1000SEK och ett RS mer än 500SEK. För ett par hundringar får du ett bakljus på eBay i pressad plåt med dåligt krom som vagt påminner om originalet. Kanske också med repig reflex.
Jens, vad får dig att tro att jag inte kan avgöra att jag köpt produkten från tillverkaren vi diskuterar? Att jag köpt den från en av deras återförsäljare (inte eBay!)har väl inte med saken att göra.Därmed, fundering: Har du verkligen köpt ett bakljus tillverkat av Scootrs från Scootrs själva http://scootrs.com/moreinfo.cfm?Product_ID=126" onclick="window.open(this.href);return false;? Eller har du köpt av en renommésnyltare?
Snackar vi renommésnyltning så är det väl isf vad denne tillverkare pysslar med genom att rida på Siems goda rykte.
Faktafel av mig, ang. ursprungsland men Vietnam har väl smutskastas ännu mer när det gäller mindre bra Vespa-prylar.
Om en tillverkare skryter om att tillverka en "duplicate"(identisk kopia) av Siem som sedan inte är det så har man enl. mitt förmenande betett sig bedrägligt/oärligt/oansvarigt/, you name it.
Tycker ni verkligen att produkten, med de fel som den har, enligt min ursprungliga post är en "duplicate"?
Jag lägger ner all diskussion här på forumet tills vidare och hoppas mail-ledes av ScootRS få reda på "vaffe de gjort på detta vise".
Ett sista inlägg:
ScootRS låter nu meddela att det inte är ett "duplicate". Det är "a Siem like design"
.
De håller med om att det är deras bakljus vi diskuterar.
De rundade också av sin från början obehagliga ton och blev riktigt trevliga.
Ska väl också ändra epitetet "skojare" till "j-vligt otydliga"!
Orkar inte bry mig mer, köper ett Siem eller ett pressat plåt. Kanske tar med det ovanstående och säljer billigt på Swapmeet imorgon
.
ScootRS låter nu meddela att det inte är ett "duplicate". Det är "a Siem like design"

De håller med om att det är deras bakljus vi diskuterar.
De rundade också av sin från början obehagliga ton och blev riktigt trevliga.
Ska väl också ändra epitetet "skojare" till "j-vligt otydliga"!
Orkar inte bry mig mer, köper ett Siem eller ett pressat plåt. Kanske tar med det ovanstående och säljer billigt på Swapmeet imorgon

Själv har jag genom åren köpt åtskilligt från dem, en del av god kvalitet, annat i sämre med usel passform.jencla wrote:En liten korrigering:
/jens
Bra saker jag handlat är deras rostfria expansionsblås till PX200, Lambretta S3 fotlister och gummilister (vilka var bättre än Casa Lambrettas diton).
Sämre saker är till exempel ljus-switch-hölje som inte ens passade på själva huset, och ett SS/Sprint balkjus som passade något dåligt med plastlisten de skickade med. Har för mig att det är i rostfritt dock, även om det faktiskt ser gjutet ut (kan det vara kråmat?). Själva linsen dock var otroligt lik originalet och hålen på rätt ställen och jag monterade det utan problem men jag kommer inte ihåg om jag bar tvungen att byta plastlist...
Exempel jämförande Casa Lambretta fotlister med ScootRS:

Scootrs left, Casa lambretta right by wheredowegonowbutnowhere, on Flickr
Klicka på fotot så har jag ett helt album med bilder av jämförelser...