Förgasarproblem
Förgasarproblem
Jag har problem med min förgasare. Antingen så går motorn på tomgång men svarar dåligt på gas eller så går motorn bara på mellangas och fullgas.
Nu senast så rinner bensinen rakt igenom förgasaren ner i motorn och droppar/rinner från förgasaren ner på golvet.
Vad gör man? Har plockat isär förgasaren flera gånger...
Har hittat förgasare på ebay.com för 40 USD inkl frakt, se länken:
http://www.ebay.com/itm/new-replace-car ... 78&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false;
Är detta ett alternativ för den som tröttnat, eller är det bara skit?
Nu senast så rinner bensinen rakt igenom förgasaren ner i motorn och droppar/rinner från förgasaren ner på golvet.
Vad gör man? Har plockat isär förgasaren flera gånger...
Har hittat förgasare på ebay.com för 40 USD inkl frakt, se länken:
http://www.ebay.com/itm/new-replace-car ... 78&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false;
Är detta ett alternativ för den som tröttnat, eller är det bara skit?
Re: Förgasarproblem
Inget svar på min fråga!?
Nu har jag i alla fall beställt en förgasare. Vi får se om den funkar bättre...
Hade startat med ny flottörnål som är det som sluter bensinflödet när skålen är full... Kostar ett par tior endast...HenrikW wrote:Inget svar på min fråga!?
Ja, förgasare som flödar över av bensin låter som flottörnål eller flottör. Men de andra problemen gjorde mig osäker. Lår oss hoppas att din ebay-förgasare löser problemen. Annars kanske du kan använda den för att plocka reservdelar ...victor wrote:Hade startat med ny flottörnål som är det som sluter bensinflödet när skålen är full... Kostar ett par tior endast...HenrikW wrote:Inget svar på min fråga!?
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Nu har förgasaren kommit!
Dax att prova om det var värt att vänta på.
Det står Spaco LIC och Dellorto! Är det en kopia eller original?
Jag har i alla fall monterat förgasaren. Det var inga problem med undantag för att den lilla luftfiltret som skruvas ovanpå inte passar.
Munstyckena vid insuget sticker up något så att filtret inte ligger plant på förgasaren. Finns det flera modeller? Hur löser jag detta (borra hål i filtret för att få plats med filtret?)?
Med den nya förgasaren startar vespan på första försöket! Tog en kort tur på fyra fem hundra meter och allt verkar funka perfekt!
Ska ta en längre tur när vädret blir bättre...
Dax att prova om det var värt att vänta på.
Det står Spaco LIC och Dellorto! Är det en kopia eller original?
Jag har i alla fall monterat förgasaren. Det var inga problem med undantag för att den lilla luftfiltret som skruvas ovanpå inte passar.
Munstyckena vid insuget sticker up något så att filtret inte ligger plant på förgasaren. Finns det flera modeller? Hur löser jag detta (borra hål i filtret för att få plats med filtret?)?
Med den nya förgasaren startar vespan på första försöket! Tog en kort tur på fyra fem hundra meter och allt verkar funka perfekt!
Ska ta en längre tur när vädret blir bättre...
- Attachments
-
- Förgasare2.jpg (47.99 KiB) Viewed 4875 times
-
- Förgasare1.jpg (90.04 KiB) Viewed 4875 times
Som du sett står det LIC. Du har kanske redan anat att förgasaren tillverkas på licens. Jag är inte helt insatt men det är nog så att Dellorto inte tillverkar SI själva öht. Köpte bl.a. flottör till min 24/24 från CS och det var Spaco.
Munstyckena sticker upp på samma sätt på min original så du ska nog åtgärda filtret. Antingen nytt eller borra upp?
Munstyckena sticker upp på samma sätt på min original så du ska nog åtgärda filtret. Antingen nytt eller borra upp?
Spaco är en kopia, dock en välkänd sådan. Och, viktigt, givetvis har du bytt över dina gamla munstycken och övriga förgasarkomponenter som medverkar till korrekt bränsle-luftblandning till nya förgasaren, eller kollat att de nya är identiska med de gamla? Annars kan det sluta illa ...
/jens
/jens
Jag har bara bultat på förgasaren. Justerade tomgången, inget annat.
Vad kan gå fel? Kan något skadas med felaktiga munstycken? Den verkar gå som den ska i alla fall.
Vid beställningen angav jag att det skulle vara till en 150 cc. Det står 20-20D ingjutet på förgasaren?
Vad kan gå fel? Kan något skadas med felaktiga munstycken? Den verkar gå som den ska i alla fall.
Vid beställningen angav jag att det skulle vara till en 150 cc. Det står 20-20D ingjutet på förgasaren?
HenrikW wrote:Vad kan gå fel? Kan något skadas med felaktiga munstycken?

Med för små munstycken får den för mager blandning, "tjöver sig" och svarar dåligt på gas. Dessutom kan den överhettas, nypa o/e håla kolven.
Med för stora munstycken får den för rik blandning, bluddrar och fyrtaktar. Dessutom ryker den och sotar på sikt igen ljuddämpare mm.
Att justera in förgasare är en konst och ett pill, det finns mycket skrivet här på forumet om det. Men går den bra så har du haft tur, då är du hyfsat rätt.
/jens
Skönt när allt lirar direkt!
Antar att du sett SI-guiden under "trimma mera". Skruva bort dina nya munstycken och kolla vad som står instansat i mässingen. Jämför det sedan med dina gamla alt. de föreskrivna enligt manualen.
Antar att du sett SI-guiden under "trimma mera". Skruva bort dina nya munstycken och kolla vad som står instansat i mässingen. Jämför det sedan med dina gamla alt. de föreskrivna enligt manualen.
Nu har jag flyttat över munstyckena (2 st) fråm gamla förgasaren. Det löste även problemet med att de första stack upp, så nu passar luftrenaren utan problem.
Har ännu inte provstartat med nya munstyckena. Men hoppas få tid imorgon.
Har ännu inte provstartat med nya munstyckena. Men hoppas få tid imorgon.
"Some years ago Dell'Orto made an agreement with Spaco and Piaggio to produce carbs type SI in India. So Spaco produces on license and delivers to Dell'Orto, Dell'Orto guarantees the quality and delivers the SI carbs to Piaggio for first equipment and to all other customers for after market. The carbs are marked > Spaco lic. Dell'Orto <.
Best regards
Stefano Prandini, Dell'Orto Spa, Italy, May 2008 "
Best regards
Stefano Prandini, Dell'Orto Spa, Italy, May 2008 "