Tankrenovering på TV 175

Händer det nåt i garaget? Dokumentera gärna här!
Post Reply
andreas.larsson
Entusiast
Entusiast

Tankrenovering på TV 175

Post by andreas.larsson »

För att med jämna mellan rum (tyvärr allt för ofta) slippa behöva rengöra bensinkranen och förgasaren från skit och annan gegga är det dags att nu inför den här säsongen 2012 renovera tanken på Lambrettan.

Ett stycke kit från Kreem (fett- och oljelösare, mask, rengöring och etsning samt försegling) är inköpt för helgens uppdrag.
Ingen handlare här i Göteborg hade Kreem eller annat märke hemma - i vart fall inte vad jag fann. Så det fick bli en storbeställning från Roffes Motor (http://www.roffesmotor) i Stockholm som tydligen har agenturen av Kreem här i Sverige.
Om det är någon här i Göteborg som är i behov av tankrengöring så är det bara att höra av sig :)
Kreem (rengöring och etsning samt försegling)
Kreem (rengöring och etsning samt försegling)
kreem-tankrengoring-120331-b.jpg (218.94 KiB) Viewed 6906 times
Jag återkommer med före- och efterbilder på tanken.
// Andreas
Zikes
Lärling
Lärling

Re: Tankrenovering på TV 175

Post by Zikes »

Åhå, det verkar ju som en rätt vettig grej. Trevligt kit det där också.
Entusiast
Entusiast

Här ser ni en några bilder på tanken före rengöringen :)
Den ser inte värst illa ut. Överdelen är i och för sig ganska täckt med rödbrunt ;-)
Oavsett vad - tydligen är den tillräckligt dålig för att en gång i veckan behöva rengöra bensinkran, bensinfilter, förgasare etc.
Tank på Lambretta innan rengöring och försegling.
Lambretta-Tank-Rostig-120401-01.JPG (245.31 KiB) Viewed 6842 times
Lambretta-Tank-Rostig-120401-02.JPG (209.47 KiB) Viewed 6842 times
Det enda som är gjort med bensintanken på bilderna är att den är:
- Sköld med vatten några gånger.
- Genomsköld med avfettning några gånger.

För enligt manualen får det inte finns någon olja, fett eller dylikt i tanken innan rengöringen påbörjas. Tydligen viktigt för att rengöringen ska kunna verka och komma åt (den kommer tydligen inte åt under olja/fett).
// Andreas
Lambretta TV 175 Serie II 1961 x2
vägkung
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by vägkung »

Kom ihåg att det ska verkligen vara rent innan du häller i "sista flaskan" (den med det vita innehållet), annars är risken stor att tätmedlet lossnar från tankens insida, inte kul, jag vet hur det kan bli :oops: :cry:
På de bilder du visar kan man ana att det finns en del rostangrepp i tanken, och rost lossnar lätt, i varje fall i en tank, så mitt tips är- häll i lite blästersand och skaka tanken noga, då lossnar det löst sittande rostangreppen ganska lätt, sen får du ju så klart rengöra tanken noggrant innan de andra medlen slås i.
andreas.larsson
Entusiast
Entusiast

vägkung wrote:Kom ihåg att det ska verkligen vara rent innan du häller i "sista flaskan" (den med det vita innehållet), annars är risken stor att tätmedlet lossnar från tankens insida, inte kul, jag vet hur det kan bli :oops: :cry:
På de bilder du visar kan man ana att det finns en del rostangrepp i tanken, och rost lossnar lätt, i varje fall i en tank, så mitt tips är- häll i lite blästersand och skaka tanken noga, då lossnar det löst sittande rostangreppen ganska lätt, sen får du ju så klart rengöra tanken noggrant innan de andra medlen slås i.
Tack för tipset!
På ovanstående bilder är som sagt ingen av Kreems rengöring A eller B använd - bara vatten och avfettning.
Det är nämligen det som manualen från Kreem säger att man ska göra.

Innan vatten och avfettning gjorde jag det du säger - tog sand och skakade tanken :) Jag körde till och med ner ett blästermunstycke i tanken för att blåsa rent :lol: Men det hjälpte föga då jag knappt kunde vinkla munstycket och därmed kom jag inte åt som jag önskade :cry:
andreas.larsson
Entusiast
Entusiast

Nu är nästa steg avklarat - rengöring och etsning med Kreem A och B är avklarad :)
Bensintanken ser nu ut så här:
Lambretta-Tank-Rengjord-120402-01.JPG
Lambretta-Tank-Rengjord-120402-01.JPG (244.41 KiB) Viewed 6757 times
Lambretta-Tank-Rengjord-120402-02.JPG
Lambretta-Tank-Rengjord-120402-02.JPG (185.72 KiB) Viewed 6757 times
Det stod att man skulle låta rengöring A:
- Blandas med 20 delar vatten (1:20). Det ger nästan 10 liter. Men eftersom en TV175-tank bara är på 8,5 liter (om jag minns rätt) valde jag att slå i hela rengöring A och slå i så mycket vatten som fick plats (ca 17 delar). Detta för att få en "starkare" blandning i stället för att blanda 1:20 och därmed få en normal "styrka" på rengöring och för att inte ha en skvätt rengöring över (det säkra före det osäkra).
- Verka i minst 4 timmar, beroende på tankens skick. Jag lät det stå över natten (ca 10 timmar). Även detta enligt "säkra före det osäkra" :)

Nu är förseglingen (Kreem liner) hälld i tanken. Så nu återstår snurrande och vändande på tanken i alla oändlighet för att det ska bli så bra som det bara går :)
// Andreas
andreas.larsson
Entusiast
Entusiast

När du:
- Målar tanken med Kreem Tank Mask (lackskydd - för att skydda utsidan av tanken, såvida du inte ska lacka om den).
- Använder Kreem Kreem Tank Prep A i tanken.
- Använder Kreem Kreem Tank Prep B i tanken.
... så sörj för god ventilation!

Det stod så i bruksanvisningen och jag kan verkligen(!) gå i god för att så bör göras.
Dessa tre produkter luktade inget nämnvärt. Tankmasken doftade till och med lite godis ;-)
Men jag blev ordentligt shockad efter en stund :shock: då jag fick huvudvärk och blev illamående - trots att jag hade källardörren och ett fönster öppet. Tipset är verkligen att vara UTOMHUS!
Post Reply