Hallå!
Har lite problem med en gnutta läckande olja på min 70-tals V50 och undrar nu om någon sitter på lite specialinfo.
Har bytt packningar och gjort rent på bägge ställen nyligen men får fortfarande en liten pöl under vespan när den står parkerad. Ingen jättepöl visserligen utan snarare en liten fläck , men ändå. Kan detta bero på att packningen fortffarande är dålig eller något knas på själva bottenskruven? En tanke som slog mig är att det kanske är för mycket olja i växellådan och att den läcker från övre pluggen när den står parkad, och då också lite bakåtlutad liksom. Motorn är helrenoverad och i övrigt genomgången för inte länge sedan.
Bagatellproblem, jag vet, men vore ändu intressant att höra om någon har djupare kunskap ang detta så slipper jag slösa bort en massa olja i onödan...
Oljepluggsläckage eller nåt
det är inte ovanligt att vespor läcker lite mellan blockhalvorna, men det är ju inte roligt.
det enda sättet som jag har fått att fungera är följande:
1. fetta in den nya papperspackningen med kullagerfett och häng upp den ett par timmar så att fettet suger in, det ska vara överflödigt kletigt.
2. gör rent blockhalvornas tätningsytor ordentligt med thinner
3. använd flytande packning (siliconvarianten). lägg på ett jättetunnt lager på tätningsytorna, dutta med fingertoppen innan det torkar så att det bara blir en tunn genomskinlig film av packningsmaterialet, låt sedan torka.
4. när silconet är torrt så kan du montera ihop motorn som vanligt, då ska det vara rikligt med fett på båda sidor av packnignen.
5. klart!
den här metoden har fungerat jättebra på 6-7 motorer som är helt läckagefria. fettet tätar och gör att man utan problem kan demontera motorn. silikonet fyller små repor och märken som annars blir otäta. det vanliga felet man gör med flytande packning är att man drar på alldeles för mycket, speciellt trist om man monterar en cylinder och de snyggt öppnade och anpassade spolkanalerna blir 1mm mindre pg.a att siliconet trycks ut. därför är det bra att dra med fingret runt innerkanter på insug och spolportar så att siliconet inte går ända ut i kanten utan kan på så sätt expandera utan att bygga igen.
dutta alltid ut silicon med fingertoppen och lägg aldrig tjocka lager, det behövs inte.
lycka till
Federico
det enda sättet som jag har fått att fungera är följande:
1. fetta in den nya papperspackningen med kullagerfett och häng upp den ett par timmar så att fettet suger in, det ska vara överflödigt kletigt.
2. gör rent blockhalvornas tätningsytor ordentligt med thinner
3. använd flytande packning (siliconvarianten). lägg på ett jättetunnt lager på tätningsytorna, dutta med fingertoppen innan det torkar så att det bara blir en tunn genomskinlig film av packningsmaterialet, låt sedan torka.
4. när silconet är torrt så kan du montera ihop motorn som vanligt, då ska det vara rikligt med fett på båda sidor av packnignen.
5. klart!
den här metoden har fungerat jättebra på 6-7 motorer som är helt läckagefria. fettet tätar och gör att man utan problem kan demontera motorn. silikonet fyller små repor och märken som annars blir otäta. det vanliga felet man gör med flytande packning är att man drar på alldeles för mycket, speciellt trist om man monterar en cylinder och de snyggt öppnade och anpassade spolkanalerna blir 1mm mindre pg.a att siliconet trycks ut. därför är det bra att dra med fingret runt innerkanter på insug och spolportar så att siliconet inte går ända ut i kanten utan kan på så sätt expandera utan att bygga igen.
dutta alltid ut silicon med fingertoppen och lägg aldrig tjocka lager, det behövs inte.
lycka till
Federico
Hej !!
Jag kan berätta för dig att jag har exakt samma problem på min ny (!) renoverade V50s -74. Men det är ju så att oljan blir lite tunnare när den är varm därav att den bara läcker en liten pöl när man precis kört med den. Jag tror faktiskt att jag lyckats spåra leckaget till där kickern sitter, för det känns som att det kommer därifrån. Men det kan ju oxå vara som hr. Fredrico berättar att alla vespor läcker lite mer eller mindre. Ett tips bara, torka ordentligt och kör en sväng sedan borde du kunna spåra leckan du med.
Ferrari röd Vespa 50s -74
Jag kan berätta för dig att jag har exakt samma problem på min ny (!) renoverade V50s -74. Men det är ju så att oljan blir lite tunnare när den är varm därav att den bara läcker en liten pöl när man precis kört med den. Jag tror faktiskt att jag lyckats spåra leckaget till där kickern sitter, för det känns som att det kommer därifrån. Men det kan ju oxå vara som hr. Fredrico berättar att alla vespor läcker lite mer eller mindre. Ett tips bara, torka ordentligt och kör en sväng sedan borde du kunna spåra leckan du med.
Ferrari röd Vespa 50s -74