Vespa med större motor?

Diskutera nya (två- eller trehjuliga) fordon här.
Nicko35
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Vespa med större motor?

Post by Nicko35 »

Hörde från en kompis att det eventuellt skulle komma en ny vespa med 350 eller till och med 400cc snart.Tror ni att det ligger någon sanning i det?Hoppas kan man ju
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Re: Vespa med större motor?

Post by jencla »

Piaggio har lanserat en 350-version av den motor som sitter i bl a GTS300. De säljer den nu i vissa andra modeller men förnekar enligt engelska Scootering envist att den kommer att komma i Vespa GTS. Men den som lever får se ...
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

De måste ju förneka det för att inte döda försäljningen av aktuell modell...

Samtidigt är ju 300an inne på sitt tredje år nu om jag inte missminner mig så man tycker ju det är dags för en uppdatering som inbegriper annat än dekaler och matt-lack...
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

victor wrote: matt-lack...
:D
Bara det är gjord av plåt så....
DP
Lärling
Lärling

Post by DP »

nico35 in da house:
en ny vespa med 350 eller till och med 400cc snart.

Jag har hört från en (ofta spiksäker) källa att Vespa 46 från Milano mässan kommer i princip orörd från prototypen med 400cc motorn eller som hybrid, tyvärr låter det som om det blir duktigt dyrt. Återstår att se om han har rätt (som vanligt).....

DP says: Skulle väldigt gärna a en plug-in-hybrid Vespa...
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

DP wrote:nico35 in da house:
en ny vespa med 350 eller till och med 400cc snart.

Jag har hört från en (ofta spiksäker) källa att Vespa 46 från Milano mässan kommer i princip orörd från prototypen med 400cc motorn eller som hybrid, tyvärr låter det som om det blir duktigt dyrt. Återstår att se om han har rätt (som vanligt).....

DP says: Skulle väldigt gärna a en plug-in-hybrid Vespa...
Från vilken prototyp?

Hänger inte med, quarantasei är ju en 125a, gjordes det en 46-prototyp med 400motor?
DP
Lärling
Lärling

Post by DP »

Victor in da house:
quarantasei är ju en 125a, gjordes det en 46-prototyp med 400motor?

Helt rätt quarantasei är en 125-a men enligt ryktet kommer den till marknaden med 2 motoralternativ, 400 motor eller som hybrid, min "mullvad" säger att den även kommer att få 13" eller 14" hjul och därför kan man gå en större volym/effekt i motorn. Tyvärr kommer den att helt sakna hjälmutrymme och enligt samma "mullvad" kommer den att riktas mot en designmedveten köpare som är mer form before function och bara måste ha en Vespa bredvid sin nya Aventador, ett mer osäkert rykte är att den kommer att levereras i vilken färg som helst, precis som hos Porsche kommer man kunna skicka in en tygbit, färgchip, färgkod eller sin gamla tröja med beställningen så matchar dom färgen exakt och den blir din egen färg, tror nog inte helt på den men för övrigt låter det som om Vespa har något på G, prisbild 70-75.000.- omräknat till våran marknad, DYRT!!!

DP says: Den som lever får se....

PS. Samma "mullvad" har med stor besvikelse berättat om hur The Global Financial Crisis effektivt satt STOPP för att Piaggo Group skulle låta Vespa & Moto Guzzi renoldla sina varumärken och få göra lite som dom vill, volymkraven skulle bara gälla "bruksfordonen" och man skulle få väldigt fria händer att spinna på sitt herritage, Moto Guzzi har (dock ganska utslätad) visat sin nya California 1400 som kommer att slå undan benen på V-Rod, Victory och många andra (förutom Ducati Diavel IMHO) i "power cruisers" segmentet, det var planerat för ett flertal maskiner med Cafe Racer stuk och en och annan CHP Look maskin. Vespa hade på ritborden ett flertal maskiner med retro look men även några som kunde liknas vid en korsning av en Vespa och Familjen Jetzon, man hade även långt gångna planer att ge sig på hybrid/el drift men som sagt mycket av detta ligger nu och väntar på att det ska vända sen kan vi nog få se både Vespa & Guzzi bli till verkliga nisch märken. DS...
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Hmmm det skulle ju vara trevligt. Dock tror jag aldrig den skulle komma med 13-14", och det motsäger ju dessutom iden med form före funktion ;)
DP
Lärling
Lärling

Post by DP »

victor in da house:
Dock tror jag aldrig den skulle komma med 13-14"

Var inte på mässan men om jag inte är helt ute och cyklar så hade väl 46'an 13" hjul???

DP says: Men kan ha fel....
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

DP wrote:victor in da house:
Dock tror jag aldrig den skulle komma med 13-14"

Var inte på mässan men om jag inte är helt ute och cyklar så hade väl 46'an 13" hjul???

DP says: Men kan ha fel....
Utgick från att den hade 12" som alla andra med det borde du veta bättre :)

Men motivet att det krävs för effekten köper jag inte 8)
DP
Lärling
Lärling

Post by DP »

victor in da house:
Men motivet att det krävs för effekten köper jag inte

Tror nog snarare att det är delvis psykologiskt, dom flesta kunderna som kommer in tycker att "dom där små hjulen funkar väl på moppe men annars är det livsfarligt", dels så kan ett 13" eller 14" hjul med ett lågprofildäck se klart snyggt ut, 46'an är ju inte direkt en retro scooter snarare en framtidsvision....

DP says: Tycker att fälgarna på 46'an påminner om något Chip Foose snidat till, snyggt...
H12
Nybörjare
Nybörjare

Post by H12 »

Själv så håller jag tummarna på att en 400 46a med valfri färg blir en brutal verklighet, mer skvaller e bra för magen.
Bloggar å rullar på "På rull med Bajen Vespan" 300 å Bajen Bucklan PX
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

H12 wrote:Själv så håller jag tummarna på att en 400 46a med valfri färg blir en brutal verklighet, mer skvaller e bra för magen.
Jo, hade ju lätt slagit till.

Inte för att jag vet vad jag skulle ha den till då mina classics fungerar bra i London... Kanske för touring? Fast då kanske en 250/300 är bättre m t p bagage.... Och en sån har jag ju redan (någon som vill köpa en 250a?)...
Nicko35
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Nicko35 »

När skulle den släppas i så fall? Jag skulle nog skita i vad den kostar,min gts har rullat i snart tre år och det börjar bli dags så att säga!!
mejiro
Entusiast
Entusiast

Post by mejiro »

Sätt upp mig på listan också! Nya 350-kubikaren (eller är det egentligen en 330?) med sina 33 hästar lockar, men aldrig i livet jag sätter mig på en Beverly eller liknade fulscooter. Oavsett sig den kommer i 946:an eller i en uppdaterad GTS så blir det köp direkt!
Entusiast
Entusiast

Post by mejiro »

Av nyheter från USA att döma (se länken) så kommer 946.an till 2013 års modellprogram i två motorvarianter, 125 (11,7 hp) och 150 (13 hp).

http://blog.motorcycle.com/2012/03/19/m ... h-america/" onclick="window.open(this.href);return false;

Där tappade åtminstone jag intresset. Och visst är framhjulet större än 12".
Lärling
Lärling

Post by Captain Slow »

Men den är ju så rätt i designen. Tänk om dom kunde ge den en riktigt arg manuellt växlad tvåtaktmotor. Det hade ju varit så rätt.
Jaja, vi får vänta och se vad det blir.

/Tomas
Vespa
Touring -57
GS150 -58
GS150 -60
GS160 -63
Rally200
PX200
GTS300 -16
Lambretta
TV175 -61
LD125 -54
Svalan scooter -54 2st
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Den effekt Vespor som säljs i USA har behöver inte vara densamma för samtliga länder. P200 & PX200 såldes med 10 eller 12,3 hp, på olika marknader...
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Dags att lära sig 4t-trimmning :) Utgångsläget är ju jättebra!
Nicko35
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Nicko35 »

Vilken besvikelse,hade väntat mig en 400 cc motor.Riktigt surt
DP
Lärling
Lärling

Post by DP »

Så finns det en bild på Vespa 946, undrar varför en 9'a framför? kan det vara att Rossi inte vill låta Vespa använda 46'an? eller är det Porsche influenser? skit samma nästa vecka blir den officiell och den blev bara en 125'a....

Image

Lite info från Hell For Leather...

Here’s the first image of the production Vespa 946. Like the new Moto Guzzi California 1400 (both Vespa and Moto Guzzi are owned by Piaggio Group, along with Aprilia), it’s a masterclass in retro-futuristic design, in this case adapting the forms of the original Vespa prototype from 1945 into something definitively modern. Those looks reflect what’s beneath the skin too: an all-new motor that returns close to 130mpg, anti-lock brakes and even traction control.

The new motor is an air-cooled, fuel-injected 3-valve 4-stroke. It’s a 125 with 11.6bhp at 8,250rpm and 7.6lb/ft at 7,000rpm. Why air cooled? Water pumps and radiators are expensive and scooters are supposed to be cheap. The modern fuel injection system works with a three-way catalytic converter to cut emissions by 30 percent (!) and Vespa says that it will be good enough not only for the current Euro3 standards, but future emissions regulations as well. Another moden update is a switch to an aluminum (from steel) body. That will cut weight, aiding both fuel efficiency and ease of use. That lightness is reflected in the use of a cantilevered seat. Likely to be the most controversial element of this design, that seat is striking, but does eliminate the practical underseat storage space that’s long been a scooter hallmark

DP says: Ska bli kul att åka på en sån i sommar...
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

DP wrote:Så finns det en bild på Vespa 946, undrar varför en 9'a framför? kan det vara att Rossi inte vill låta Vespa använda 46'an? eller är det Porsche influenser? skit samma nästa vecka blir den officiell och den blev bara en 125'a....
Snygg! Och kanske inte så konstigt att det blev 125 cc. På Piaggios stora marknader i Sydeuropa får man köra en sådan på sitt bilkort. Går man runt i t ex Paris finns det mängder av GTS125, MP3 125 och andra scootrar vi är vana att se med större motorer, men här med 125 cc ...
/jens
Captain Slow
Lärling
Lärling

Post by Captain Slow »

Att köra 125 cc på B-kort borde vara något även för Sverige. Ser man bränsleförbrukningen innova gänget pratar och med biltullar nu i både Stockholm och Göteborg så måste det snart vara intressant att hitta alternativ till bilpendling.

DP, Betrfäffande den nya Vespa 946 så är väl bara en fråga, tar du en gammal PX i inbyte?

/Tomas
Vespa
Touring -57
GS150 -58
GS150 -60
GS160 -63
Rally200
PX200
GTS300 -16
Lambretta
TV175 -61
LD125 -54
Svalan scooter -54 2st
DP
Lärling
Lärling

Post by DP »

Captain Slow in da house:
Betrfäffande den nya Vespa 946 så är väl bara en fråga, tar du en gammal PX i inbyte?

Klart jag gör men varför sälja en vän.....

Lite mer info & en film från Hell For Leather, gillar baklyset skarpt...

Image
Image
Image

DP says: En vit men med svart sadel, TACK...
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Eller en svart med röd sadel ...
/jens
Post Reply