Hjälp med gasvajerfästet bakom lampan

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Andréas
Entusiast
Entusiast

Hjälp med gasvajerfästet bakom lampan

Post by Andréas »

Upptäckte till min förvåning att den runda hållaren som man fäster gasvajern på uppe vid gashandtaget bakom lampan saknas på min nyinköpta V50. Inte konstigt att gasvajern gick av.

Hade varit väldigt tacksam om någon hade kunnat skicka ett foto från olika vinklar samt mått på hur stor den är för att kunna göra en egen. De tillverkas inte längre så de är ganska svåra att få tag på...

Men om du har en liggande så hade jag blivit väldigt glad om jag hade kunnat få köpa den!

Blå Vespa 50R -80
Vit Vespa 50R -81 Till salu för rätt peng
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

Menar du den här sötnosen?
Image
Isåfall har du lite pyssel framför dig, kanske enklare att plocka ur den ur din andra vespa och försöka imitera och mäta själv? Jag kan självklart bistå med bilder och kanske plita ihop en skakig ritning med mått, men det är ju inte direkt en liten platt plåtbit det rör sig om:)
Andréas
Entusiast
Entusiast

Post by Andréas »

Har inte uppdaterat min signatur ser jag....

Min vita är numera ej mina ägor.. :(

Så jag får gnugga geniknölarna....

Blå Vespa 50R -80
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Andréas</i>
<br />Har inte uppdaterat min signatur ser jag....

Min vita är numera ej mina ägor.. :(

Så jag får gnugga geniknölarna....

Blå Vespa 50R -80
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Okej, då kan jag ta en massa bilder och mäta lite åt dig om du vill, men jag är inte hemma ikväll, så jag ber att få återkomma när jag har delen i min hand igen:)
crispin
Lärling
Lärling

Post by crispin »

jag tyckte jag såg en sån i en låda på disken hos ehr vespaservice igår. du kan ju ringa och kolla om det är rätt dimensioner.

Crispin
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

Okej, nu har jag varit i fysisk kontakt med delen igen:)
En kladdig ritning (Du måste följa länken för att se en högupplöst, läsbar bild!):
http://i73.imagethrust.com/images/2y3G/ ... awing.html
<br />Image
"plattorna" är 2 mm tjocka, säg bara till om något mer mått saknas...

Och lite bilder ur olika vinklar...
http://i73.imagethrust.com/images/2y3H/ ... ran-1.html<br />Image

http://i73.imagethrust.com/images/2y3I/ ... ran-2.html<br />Image

http://i73.imagethrust.com/images/2y3J/ ... an-1.html]<br />Image

http://i73.imagethrust.com/images/2y3K/ ... dan-2.html<br />Image

http://i73.imagethrust.com/images/2y3L/ ... sidan.html<br />Image

http://i73.imagethrust.com/images/2y3M/ ... dan-2.html<br />Image

http://i73.imagethrust.com/images/2y3N/ ... ifran.html<br />Image

http://i73.imagethrust.com/images/2y3O/ ... ifran.html<br />Image

Lycka till!
<hr noshade size="1">
Andréas
Entusiast
Entusiast

Post by Andréas »

Jag tackar och bugar!!!

Vilken funktion fyller de två böjda metallpiggarna??

Blå Vespa 50R -80 Som behöver lite kärlek
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Andréas</i>
<br />Jag tackar och bugar!!!

Vilken funktion fyller de två böjda metallpiggarna??

Jag ska komplettera med lite fler mått på ritningen, jag hade lite för bråttom när jag väl ritade:)

De två böjda delarna på den inre plattan går mot en klack i lykthuset, så att man dels får ett stopp vid "ingen gas" (och inte knöglar ut gasvajern så att t ex någon nippel i ena eller andra änden hoppar loss, antar jag), dels ger ett stopp vid full gas (osäker på om den verkligen "tar i" normalt, förmodligen är det förgasaren som säger stopp snarare än den "piggen", men jag har inte kollat).

Jag ser ingenting i konstruktionen mer än "presspassningen" som ska hindra plattorna från att glida på rörstumpen. Kanske är det lämpligt att hårdlöda dem om man "gör det själv", alternativt göra ett spår i rörstumpen och motsvarande klackar på plattorna, så de inte börjar rotera när man gasar på...

Jag återkommer med uppdaterad ritning inom en snar framtid!
crispin
Lärling
Lärling

Post by crispin »

Det var den dom hade på EHR i Stockholm och jag misstänker att Andréas har beställt en...

Jag kan för övrigt rekommendera EHR när det gäller att finna saker som inte finns i standardutbudet eller som har slutat tillverkats :)
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by crispin</i>
<br />Det var den dom hade på EHR i Stockholm och jag misstänker att Andréas har beställt en...

Jag kan för övrigt rekommendera EHR när det gäller att finna saker som inte finns i standardutbudet eller som har slutat tillverkats :)
Jo, EHR har ett intressant lager, man kan hitta de mest oväntade saker, som t ex en instruktionsbok till min vespa 50 av rätt årgång (68), vilken var jättebra när jag mekade med elsystemet, det är sån't man blir glad av:)

Nå, då kanske du inte behöver mer ritningar, Andréas, men eftersom jag fotade av en uppdaterad version av ritningen kan jag ju lika bra lägga ut den... Här är den, för vad det kan vara värt:):
http://i75.imagethrust.com/images/2j2W/ ... awing.html<br />Image
crispin
Lärling
Lärling

Post by crispin »

någon har läst ritteknik ser jag :)
Jag måste säga att det är sjysst av dig att ta dig tid och ordna ritningen. oavsett om den används nu eller inte så kan det vara bra att det finns en i alla fall.

Crispin
Andréas
Entusiast
Entusiast

Post by Andréas »

Jag har nu fått tag på den beryktade delen från EHR.

Bufflig: Jag tackar för allt arbete som du lagt ner för min skull. Förhoppningsvis lär dock ditt arbete inte vara förgäves. För eftersom delen inte tillverkas längre så kommer nog fler Vespaägare vilja ta del av informationen!

Crispin: Luktar lite insider info! :wink:

Andréas
Entusiast
Entusiast

Post by Andréas »

Måste tyvärr konstatera att delen inte passade på vespan.
Den delen som bör passa på min Vespa saknar själva hylsan. Mycket konstigt men dessvärre sant. Dessutom, om den del som jag fått skulle gå på över huvudtaget så hamnar vajerhållaren mitt i lamphuset så att gasvajern måste böjas kraftig för att kunna fästas korrekt. Känns inte helt korrekt...

Så nu vet jag vad jag ska göra....hjälp!

Någon som känner till om det finns flera olika gasvajerhållare?

fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Har du hört med Erik på EM-scooters?
Kolla även matrikeln om någon i närheten som du kan fråga, har samma modell. :):):):?::):):)
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Någon som känner till om det finns flera olika gasvajerhållare?
- Ja, det finns två olika, den nyare modellen kom ngn gång på slutet/mitten av 70-talet tror jag.

- Den är dock inte svår att få tag på, skicka ett e-postmeddelande om du behöver tips var du kan finna dennna.
Andréas
Entusiast
Entusiast

Post by Andréas »

Calle: Du har mail.

Fritt: Jag har varit och rotat på vinden hos EM men kunde inte hitta något...

crispin
Lärling
Lärling

Post by crispin »

Hej, trist att biten inte passade. Om du får problem med att hitta rätt del så funderar jag på en annan lösning. Försök få tag på en axel om passar till biten du fick. Förhoppningis passar den till ditt styre...
Andréas
Entusiast
Entusiast

Post by Andréas »

Någon som vet vad gasvajerhållare heter på tyska??

Just det ordet missade jag på glosförhöret i skolan... ;)

Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<br />Någon som vet vad gasvajerhållare heter på tyska??

Just det ordet missade jag på glosförhöret i skolan... ;)

frågan är om du inte kan avända en gasrulle som sitter på de större vespamodellerna från 60-70talet, de är väldigt lika de som sitter på sena V50, samma fäste med en bult i mitten. eller så gör du som crispin skriver och byter handtaget också, men då bör du också skaffa "bågsprinten" som håller ihop delarna. lycka till!

Federico
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Någon som vet vad gasvajerhållare heter på tyska??<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Kär vespadel har många namn... men artikelnummer från Piaggio är i allafall 70573
Vissa kallar det "Gasmuffe", andra "Gaszughebel Gasrohr" och vissa "Gasrolle" som t.ex. artikel 13979800 från SIP (med reservation för stavningen på de tyska uttrycken, jag kan bara fonetisk tyska)

Finns säkert en massa fler tyska uttryck för denna del.
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

kanske lika bra att köpa ett helt komplett droppat styre från tyskland? eller?
Image

Federico
Andréas
Entusiast
Entusiast

Post by Andréas »

Kollade på SIP nu och precis en sådan del fick jag från EHR. Men den passade icke. Hålet för sprinten behöver var närmare själva hållaren och inte långt ut på röret...

Kan tänka mig att kan vara SIP nr 10147000

Andréas
Entusiast
Entusiast

Post by Andréas »

Kalle: känner du till vad Piaggios artikelnummer är till denna delen? (se ovan)

Andréas
Entusiast
Entusiast

Post by Andréas »

**** asså. Jag måste få hjälp med denna del.
Är det ingen som har ett styre liggande som skulle passa på en V50R 81a? Kan köpa hela skiten bara jag kan köra med min vespa...

Trodde de hade delen på Rollershop men icke de...först hade de nytillverkade delar men när beställningen var gjord och skickad så fick jag meddelandet att den inte tillverkas längre och är slut...lägligt...

fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<b><font color="teal"></b>Nu är det 3 månader du har frågat om hjälp utan den framgång du hoppats på.
Det måste finnas någon annan här i forumet som har samma modell som du har, som antingen är i delar, eller avställd för vintern. Kan denne någon lockas med en mindre muta, eller av enbart hjälpsamhet, förmås att låna ut sin bit för en kort tid, så borde du kunna få hjälp av någon annan i Götet att bygga om den del du fått från Ehr att likna den. Så olika kan dom inte vara.
Finns det ingen hjälp till ombyggnaden att få i Götet, så skicka upp bitarna till mig tillsammans med en 2-hundring så gör jag ett försök att hjälpa dig.

Mvh Leif</font id="teal">
Post Reply