alusvetsning

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
pxemil
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

alusvetsning

Post by pxemil »

tjenare! har problem med ett block på en v50. ett öra och gotset vid oljepluggen är bortskrapat. har försökt med zinklödning men får inte till det. vet nån vad det är för legering i dessa så jag kaan skicka iväg det på svetsning?
mvh emil
madoc
Entusiast
Entusiast

Re: alusvetsning

Post by madoc »

Har du kollat här?:

http://www.scooterklubben.com/forum/vie ... =18&t=5625" onclick="window.open(this.href);return false;

Alutite från Jula. Det borde gå. Oljepluggen: Borra upp, lägg plant, fyll upp hela och borra nytt, gänga.

/M
Spinger man på pumpen har man i alla fall haft fart.
pxemil
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by pxemil »

tack madoc!

ja detta verkar funka bättre, jag lyckades bygga upp ett öra med zink men har sen inte lyckats med resten. får nog göra ett julabesök i veckan.
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Kan det där alutitet fungera för att reparera gängorna som Lambrettans fläktkåpa skruvas fast i?

D v s fyll igen och gänga om..?
Vespoholic
Entusiast
Entusiast

Post by Vespoholic »

För att "bara" reparera klena skadade gängor tycker jag att V-Coil är perfekt. Enkelt och starkt, man slipper gegga med vätskor eller värma en massa. Slipper också ofta plocka sönder. Borra ur, gänga för stålspiralen, skruva i och man har en förbindning som är starkare än original.

Original är fint men ibland vill man köra i st f att riva..

Kanske finns andra märken av insatsgänga men dem kan jag inte uttala mig om.

//Johan
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Rent allmänt ska man väl skruva så lite som möjligt i gängor i lättmetallgods. Alltså har jag, på min Lambretta, satt pinnbultar för att fästa både transkåpan och fläktkåpen över cylindern. Och på ett ställe, där gängan var halvkass, använde jag Araldit men berätta inte det för någon :wink:
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

jencla wrote:Rent allmänt ska man väl skruva så lite som möjligt i gängor i lättmetallgods. Alltså har jag, på min Lambretta, satt pinnbultar för att fästa både transkåpan och fläktkåpen över cylindern. Och på ett ställe, där gängan var halvkass, använde jag Araldit men berätta inte det för någon :wink:
/jens
Ska gänga upp de dåliga gängorna till M6 (är det något som rekommenderas utan att borra upp dem först förresten?) och hutta i pinnbultar.

Hur får man pinnbultar att inte gänga ur sig, och har cylinderkåpsskruvhålen någon botten eller mynnar de ut mot svänghjulet till?
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Hur får man pinnbultar att inte gänga ur sig
>> En droppe Loctite eller annan gänglåsning när du monterar dem.

Har cylinderkåpsskruvhålen någon botten eller mynnar de ut mot svänghjulet till?
>> Faktiskt ingen aning. Du kommer att märka det när du monterar dem.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Post Reply