Innovaförare spekulerar eller något....

Diskutera nya (två- eller trehjuliga) fordon här.
Post Reply
kamikazekalle
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Re: Innovaförare spekulerar eller något....

Post by kamikazekalle »

bengtic wrote:Har ett förkläde från Lidl som jag inte använt än är väl egentligen avsett för vanliga scootrar med fotplatta, var så billigt så jag var tvungen att köpa det.
Annars så fungerar Fristads skoteroverall bra har kört i regn utan att bli blöt, är något gummiliknande membran som man kan se på insidan av fickorna. Har kört i minusgrader utan att frysa, har haft den i 20 år verkar vara otrolig kvalitet utom ett hål från en omkullkörning.
Ska man pendla till jobbet så borde man nog ha en ruta, har en ide att bredda framskölden med glasklar plast en sån kvalitet som man kan kallbocka som en plåt.
Problemet med ruta tycker jag är att man hör motorbullret mera och att det blir en sämre körupplevelse.
Kamikazekalle- vi har ju modellflyget gemensamt också, flyger mest segel men har flugit nästan allt.

När jag tog Innovan på semestern så gjorde jag av ett tallriksunderläg från IKEA en liten enkel vindavvisare. Syns hyfsat på denna bild: Image

Den styrde undan det mesta av luften upp till huvudet, och avlastade alltså kroppen rätt bra. Jag tog bort den i tok-värmen i Frankrike, men satte dit den igen i Belgien på väg hem.

Ska man göra egen ruta bör man nog välja polycarbonat-plast (Lexan, Makrolon, m m). Jag köpte för några år sen en mycket begagnad akryl-vindruta och satte på moppen. Den fungerade bra tills en gubb-f-n tryckte upp mig i en snödriva. Då gick den i hundratals vassa bitar, men nu gick det bra ändå p g a den låga hastigheten. Skivor av ABS-plast som man kan köpa på byggmarknader o dyl splittras även dom på inte allt för nyttigt vis.

Jag får väl kolla på Lidl jag också. Skulle det inte passa perfekt så går det ju alltid att modifiera. Fast jag tycker inte kylan är problem alls. Jag har bra kläder mot det.
Det regnade på semestern under hälften av de 190 milen till Österrike, men det gick fint då det var relativt varmt ute. Nu på hösten är det ju inte så "mysigt" ute längre.

Jag flyger för tillfället nästan bara hang med tåliga EPP-prylar. Graniten här är ju inte så eftergivlig. Jag "måste" dock göra nån sorts sidofäste för combatvingen, en Windrider Bee med 120 cm spännvidd. Jag var dum nog att surra fast den på tvären bak på Innovan och dagen efter var det fyra personer som elakt kommenterade det. "Haha, tror du det går fortare med den där jätte-spoilern på moppen...".
Motorflyget ligger på is då det oftast blåser för mycket och dessutom är det skittråkigt att hålla på helt själv. Dom andra här som flyger radiostyrt köper mest prylar som dom sen inte använder.
kamikazekalle
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Re:

Post by kamikazekalle »

marst060 wrote:Hörrni, jag tycker att min innova skramlar lite. Det är kåpan som sitter ovanför lyktan som vibrerar när varvtalet går upp. Blir tyst när jag lägger handen på den. Sitter fastskruvad så bra som det går vad jag ser.

Någon som upplever samma sak? Hur kan man fixa det? Tänkte om man kunde skruva lös den och sen fästa något under den, typ möbeltassar eller nåt så den sitter tight.

Förslag?
Jag hade missat det här inlägget, och jag hoppas att ni står ut med att jag lyfter det:

Jag hade samma problem på min Innova. Efter mycket letande kom jag fram till att det är de två skruvarna som håller instrumenten i underkanten som orsakar det på min. Det är fästhål på instrument-enheten och plaststussar på kåpan där skruvarna dras i. Stussarna och hålen har samma ytterdiameter. De där stussarna har dock bara fyra små ribbor vardera som instrument-enheten ska vila emot, och de där ribborna nöts ner snabbt. Jag skar bort lite av ändarna på stussarna och då bottnade inte skruven innan instrument-enheten var stadigt fastskruvad. Nu börjar det lossna lite igen, och jag ska nu göra en mer permanent lösning.

Jag har även jag lirkat dit lite cellplast. Det hjälper en del, men inte helt.

/Calle
wY
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by wY »

kamikazekalle wrote:... gjorde jag av ett tallriksunderläg från IKEA en liten enkel vindavvisare.
... Den styrde undan det mesta av luften upp till huvudet, och avlastade alltså kroppen rätt bra.
Det där låter väldigt intressant! Du får gärna komma med detaljer så jag kan göra en själv. Form, material och hur man fäster den t.ex. Närbilder vore inte fel heller.
har: Honda Innova 125i (0,16/mil), Honda Jazz (NSS 250 A)
haft: Peugeot Looxor 100cc, Kymco Grand Dink 125, Viarelli 250, Kymco Xciting 250 AFI, Kymco Downtown 300i ABS
bengtic
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by bengtic »

Ja det är jag också intresserad av, hade ju tänkt att använda min nokiatelefon som gps men det visade sig att solljuset gjorde det svårt att se. Lyckades installera en svartversion av Garmin 2010 för europa, en sån skulle du behövt på resan. Har även installerat friluftskartan V2 pro på den så den funkar på små skogsvägar också.
Med ett sånt skydd skulle den vara i skugga och skyddad.
Det enda problemet är att det inte är så smart att titta bort från vägen på en tvåhjuling....
Här uppe i Finspång så finns det inga hang så vi startar på lina och flyger termik, tycker segel är roligast eftersom man hela tiden måste kämpa för att hålla sig uppe. Med motor så går ju planet dit man pekar. Ja det är tråkigt att vara ensam i hobbyn då är det lätt att man lägger av. Vi har en som kommer med segelplanet isärmonterat i en papperskasse på cykeln?!. Det är 2,5 meter. Du får göra det delbart med lite kolfiberrör.
Bengt
kamikazekalle
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by kamikazekalle »

wY wrote:
kamikazekalle wrote:... gjorde jag av ett tallriksunderläg från IKEA en liten enkel vindavvisare.
... Den styrde undan det mesta av luften upp till huvudet, och avlastade alltså kroppen rätt bra.
Det där låter väldigt intressant! Du får gärna komma med detaljer så jag kan göra en själv. Form, material och hur man fäster den t.ex. Närbilder vore inte fel heller.
Tallriksunderlägget bestod av en polyetenplastskiva (ca 1 mm tjock) med ca 5 mm tjock cellplastskiva limmad på baksidan. Cellplasten var av samma typ som kallas "dekorgummi" på t ex Panduro. Det hade säkert fungerat bra med bara en plastskiva, men cellplasten gjorde att det inte vibrerade alls. Jag höftade till formen på frihand och fäste den sen med dubbelhäftande spegelmonteringstejp. Tejpen fäster inte så bra på den där sortens cellplast, så jag la på ett tunt lager med halvelastiskt smältlim där tejpen behövde sitta. Nu blev det inte totalt hållfast, då jag inte hade bocka till det hela så att det inte blev spänningar i plasten, och det började lossna efter 4 dagar/ca 220 mil.

På vägen hem så satte jag dit den igen med gaffatejp, och passade då på att modifiera formen en aning. Det syns på den tredje bilden nedan. Det blev riktigt bra med den lilla spoilerliknande kanten längst upp.

Fast låt er inte begränsas av min improvisation. Leta bara efter saker som kan tänkas fungera, och testa er sen fram. Min snabblösning var inte tänkt att hålla länge och skulle inte lämna spår efter sig, men det finns nog bra sätt att fästa grejer mer permanent utan att borra hål eller förstöra lacken

Jag hade visst inte så bra bilder på prylen, men följande visar väl åtminstone lite:

Jag hastade lite och klippte inte ut runt bromsvätskebehållaren:
Image

Här har tejpen börjat glida och den lutar lite för mycket:
Image

Denna form fungerade rätt bra:
Image

/Calle
kamikazekalle
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by kamikazekalle »

bengtic wrote:Ja det är jag också intresserad av, hade ju tänkt att använda min nokiatelefon som gps men det visade sig att solljuset gjorde det svårt att se. Lyckades installera en svartversion av Garmin 2010 för europa, en sån skulle du behövt på resan. Har även installerat friluftskartan V2 pro på den så den funkar på små skogsvägar också.
Med ett sånt skydd skulle den vara i skugga och skyddad.
Det enda problemet är att det inte är så smart att titta bort från vägen på en tvåhjuling....
Här uppe i Finspång så finns det inga hang så vi startar på lina och flyger termik, tycker segel är roligast eftersom man hela tiden måste kämpa för att hålla sig uppe. Med motor så går ju planet dit man pekar. Ja det är tråkigt att vara ensam i hobbyn då är det lätt att man lägger av. Vi har en som kommer med segelplanet isärmonterat i en papperskasse på cykeln?!. Det är 2,5 meter. Du får göra det delbart med lite kolfiberrör.
Bengt
Jag hade på semestern min GPS-PDA (Nautiz X7/Getac PS236) med mig, försedd med OpenStreetMap-kartor för hela vägen. Jag var dock för bekväm för att ha den framme hela tiden och föredrog att köra till stor del på känsla. Jag gillar att köra lite fel ibland, då man på det sättet ser andra saker än tänkt. PDA:n har en skärm som fungerar bra i direkt solljus, men det är som du skriver inte så slugt att kolla på GPS när man kör tvåhjuling.

Jag behöver inte dela vingen, utan gör troligen en specialhållare i stålrör som är anpassad för Innovan så att vingen ligger placerad bakåt från passagerarplatsen. Jag funderar på ett par hakar som låser fast hållaren i passagerarhandtaget och remmar med hakar att kroka fast änden på hållaren i sadelkanten med.
Närmaste bra hang från Finspång skulle kunna vara Omberg vid västlig vind. Fast det behövs inte mycket till hang om man väljer rätt flygplan. En kompis har en Dream-Flight Alula ( http://www.dream-flight.com ) och den surfar omkring i nästan inget lyft alls. Jag har byggt en lång serie med Pibros-vingar ( http://www.rc-soar.com/pibros ) och om man bygger dom lätt så är dom också helt OK vid svaga lyft. Pibros-vingarna är f ö så billiga och enkla att bygga att man kan misshandla dom elakt och sen bara byta ut mot en ny.

Men vi har det väl förspänt med hang här. Det är bara vid sydost/ostlig vindriktning det inte går att ta bilen ända fram till ett bra hang, då sommarstugeägarna året runt jagar bort otillåtna bilar vid platsen. Tar jag Innovan så kommer jag dock ända fram dit utan att någon bryr sig.

Jag är hemma krasslig, så nu ska jag gå till hobbylokalen och bygga mig en ny Pibros. Där kan jag sitta och snora och snörvla utan att någon störs. Ska se om jag kan få till en ny vindavvisare till Innovan också. Ska se till att plåta processen om jag gör så.

/Calle
bengtic
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by bengtic »

Vi har ju alltid Kumlahögen där örebroarna flyger sönder en del. Jag flög där ett par ggr för många år sedan då jag flög till batteriet var tomt. Tuch and go med segelplan är inte så vanligt men det gick.
Innovan är den enda scooter som jag kan åka på utan att få ont i ryggen trots att sadeln är för hård, har ju haft några stycken primavera bl.a. men efter några mil så börjar ryggen göra ont.
Jag tror att det är den billigaste scootern också om man ser på bensinförbrukning skatt försäkring, förmodligen den billigaste tvåhjulingen som finns om man ser till totalkostnaden inklusive EU mopeder som är jättedyra att försäkra.
Blir det lite bra väder så blir det några turer till och första besiktningen som känns lite onödig, sen blir det att plocka ner den i källaren för vintern.
Vore man ung och stark som du skulle man ju dra iväg nu när man inte behöver arbeta längre till spanien och tälta där ett tag, resan kostar ju inget nästan.
Förra året kom snön och kylan som en chock så den stod ute hela vintern var en halvmeter snö på den, gick ut och startade en gång för att kolla när det inte var så många -grader. Efter några varv gick den igång men den ville ha choke en bra stund ( har en av de sista -07 med förgasare).
Sen fick den stå ute i snön och kylan till april då tryckte jag på starten och den startade ganska direkt. Inga fel p.g.a. att den stått så länge har jag upptäckt - det kallar jag kvalite jag kan ju jämföra med en 125cc Lifan som jag sålde bort allt är ju skräp och dåligt, vill man ha problem köp en snygg kinascooter som är nästan ny och knappt gått nått. Då äntligen fattar man kvalitetsbegreppet.
Bengt
Gadget
Drömmare
Drömmare

Post by Gadget »

Hej på er!

Jag funderar på att köpa en Innova 2010/2011 och funderar på hur ni andra löst det med pkt-hållare/färste för top-box. Jag behöver ingen stor top-bosx så en 26 l duger. Dock så säger handlaren att det är denna hållare som gäller numera:
http://www.hondamc.com/images/accessori ... 0A_500.jpg
Det gör väl att den kommer att se ut så här vid montering?
Image

Det står dessutom på Hondas sida att: OBS Vid montering av denna pakethållare behöver man fräsa ut lite i plasten under sadeln. Detta för att kunna stänga sadeln utan att den tar i fästet.

Jag har sett att några av er andra har en snyggare montering där man byter ut hela skjutshandaget mot en med hållare. Är detta något som endast finns till något äldre årsmodeller? Handlaren verkar inte känna till något annat än ovan trots påstötningar från mig, så hjälp mig gärna om ni vet om man kan hitta ett alternativ som ser snyggare ut, i synnerhet när jag vill köra utan box monterad.

Mvh
wY
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by wY »

Jag skulle tro att de pakethållare du tänker på är någon form av piratdel. En sökning på ebay gav inget. Fel säsong. Annars är det värt att gå in på t.ex. Tyskland, England, Italien var för sig för att leta.

Mina behov är annars stor box så jag har en stor och den pakethållare du visar. Tidigare vana med traditionell moppe- och mc-skoter med fotplatta där man kan ställa eller hänga en väska eller paket etc. och det går ju inte med Innovan, gjorde att jag kände behov av en stor låda.
haft: Peugeot Looxor 100cc, Kymco Grand Dink 125, Viarelli 250, Kymco Xciting 250 AFI, Kymco Downtown 300i ABS
kamikazekalle
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by kamikazekalle »

I fredags passerades 1500 körda mil från ny Innova i mitten av maj 2011. Jag är mer än belåten med köpet. Den tar mig dit jag vill så sakta som jag fördrar, och jag har råd med den trots låg lön.

Jag passerade den där 1500:de milen i höjd med Kode på väg till Honda-center i Göteborg. Jag har haft problem ett tag med ojämn kedjejustering, och det visade sig att kedjan var monumentalt ojämnt sliten. Jag har smort den regelbundet och noga, så jag antar att kedjan helt enkelt var ett dåligt exemplar. Nu är dreven, kedjan och drevlagret bytta och nu är det som det ska. Drevlagret var väl inte så där urdåligt, men ett litet glapp är ju ändå ändå ett glapp för mycket.

En släkting erbjöd mig nyss att låna hans Ducati Monster 600 på semestern, men jag har helt enkelt inte råd även om jag skulle vilja. Planen är att köra ca 1000 mil under årets semester. Bensinen till Ducatin går på ca 7000 spänn, Hondan ca 3000. Duccen sliter nog två bakdäck och ett framdäck (3000-4000 kronor plus byte) när Hondan vill ha ett bakdäck och ett kvarts framdäck (ca 600 kronor). Jag kan inte heller serva Ducatin själv längs vägen, och servicen är dyr på en sån. Jag hittar inga exakta priser, men några tusen per service verkar det ligga på. Min budget för fyra veckor och 1000-1200 mil är ca 12000 kronor inklusive de kostnader som blir efter jag har kommit hem, och med Duccen går det på runt 10000 spänn mer. Fast framför allt så kan jag inte köra Ducatin på Liguriska gränsvägen, och dit ska jag definitivt: http://static.panoramio.com/photos/original/4594590.jpg
Krosaren
Drömmare
Drömmare

Post by Krosaren »

hej på er, har fått upp ögonen for Innovan, och e sugen att köpa en snart fast det är vinter.., gillar iden om ett lätt billigt fordon och susa runt på , både korta och semester tur då de verkar klara lite packning. hade senast en BMW HP2 enduro så var senast jag var 16 som man körde 125cc :) satt och letade hojar då jag blev sugen igen efter ha lagt den åkandet sen 2 år tillbaka. var först inne på en triumph scrambler som e galet läcker å susa runt på men enkelheten med innovan tilltalar, servicen tänker jag enbart göra den första servicen sen finns inte en chans att jag lämnar in en sån billig cykel med simpel motor på verkstad. 2 ventiler och lite olja att hålla koll på.

har även kikat lite bilder på nya honda NF110 Wawe, någon som har nån nyttig info om denna? mindre borrning = lite mindre kraft dock ca 5-6kg lättare, men verkar annars vara samma grundkoncept, ingen inkaplsad kedja, och gjutna fälgar, kanske slanglöst? vad tror ni?

tack för ett bra forum :)
wY
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by wY »

Alla privatannonsörer avvaktar nog bättre tider just nu men hör med "puttepj" som startade tråden. Hans är/var(?) till salu.
Wave är ju lite billigare även om man ju kan köpa en ny Innova för samma pengar. Svagare än Innovan är ju synd, redan den är ju lite klen. I motvind t.ex. märks det tydligt.

Råkade hitta en Innova-klon som såg intressant ut. Om man gillar snyggare hjul och lite fräckare utseende:
Image(klickbar bild, och nej, inte min)

En chansning? Lite pengar men kanske inte insprutare och då inte riktigt samma låga förbrukning. Jag snittar 0,17 på de 200mil jag kört.
Krosaren
Drömmare
Drömmare

Post by Krosaren »

hej, ja det blir en ny i vilket fall, antingen en 2011 eller den nya wawe, men den kommer att visas först på mc mässan så kanske ska vänta lite :) den e ju vädligt lik innovan iaf
kamikazekalle
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by kamikazekalle »

En bekant här i Lysekil bor halva året i Thailand, och han rekommenderar 125:an framför 110 cc:n. Han tycker euro-Innovan är lite på gränsen vid hans vikt (90-95 kg), fast han försöker iofs köra så fort det går hela tiden.
kamikazekalle
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by kamikazekalle »

Å förresten: det är ett smalare framdäck på Wave:n. Jag tycker det är smalt nog på Innovan. Lätt att byta däck iofs om man nu vill det.
Krosaren
Drömmare
Drömmare

Post by Krosaren »

Ja lutar åt ny 2011 innova , vart inne på vespa 300 eller helt annan hoj men e ju billig å frän :) skulle vilja provköra 300 men då vill man nog inte köra 125 efteråt. Jag ska inte pendla utan bara göra utflykter å semestertrippar
Krosaren
Drömmare
Drömmare

Post by Krosaren »

Ja då äger man en vit innova 2011 :) var in å kolla om den fanns kvar idag å slog till och körde hem. Lite kyligt väder idag men så roligt :) från 1200cc till 125cc känns helt ok och glida runt å se på omgivningarna. Så får väll köra in den nu, antar att den piggar på sig lite eftersom, ska inte pendla något med den utan bara som bruks och utflyktsfordon. Semester tur kanske!
kamikazekalle
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by kamikazekalle »

Grattis! Det är ju en trevlig liten apparat, men det har du nog redan har märkt :)
kamikazekalle
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by kamikazekalle »

Igår tog jag en liten 30-milasväng och passerade på hemvägen 1600 mil från ny. Det är 10 månader sen jag hämtade den på hojfirman, och jag är fortfarande lika nöjd som första dagen. Den är just så långsam som jag föredrar, och som det är nu så har jag f ö inte råd med något som är dyrare att köra.

Jag ska strax åka ner till Preem och köpa olja till servicen. Förutom förstaservicen har jag gjort jobbet själv, eftersom det hade blivit för dyrt att lämna in den varannan månad. Nu är det väl iofs inte tänkt att en Innova ska gå så mycket som min på kort tid.

Det enda problemet jag har är att plastkåporna vibrerar och låter rätt illa. Jag får väl gå lös på dom med diverse redskap och lim, och få tyst på eländet.

Det är nu lite drygt tre månader till semestern. Jag tänker åka 14/6 och planerar att komma hem 12/7. Det blir som i fjol Stelvio, Col de Turini och Rivieran. Europas näst högsta asfalterade väg i Österrike (2829 möh), San Marino, Rom, Florens, Liguriska gränsvägen och lite annat. Jag har inte bestämt mig för var jag ska efter Marseille, så jag har ca 2,5 veckor för att bara puttra runt på trevliga ställen. Norra Spanien är väl rätt OK?
kamikazekalle
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by kamikazekalle »

När Innovan för några dagar sen passerade 1600 mil så bytte jag olja och ställde ventilerna. Igår tog jag en liten runda (48 mil...) och fick några mil hemifrån problem med att kopplingen trots rätt inställning började släppa ordentligt vid belastning. Jag hade iofs pressat den lite mer än vanligt då vädret var lite tråkigt. När jag kom hem sökte jag på vad andra har att säga om det, och på ett engelskt Honda Cub-forum ansågs det absolut att Innovan och de andra motorerna av samma typ ska ha ren mineralolja utan syntetiska komponenter. Idag köpte jag sådan olja (Biltema 36957) och jösses vilken skillnad det blev. Nu greppar kopplingen på ett sätt den inte har gjort sen ny. Vid full belastning slirade det förut nån sekund om man nuddade växelspaken av misstag, men nu greppar det direkt när växelspaken ligger rätt igen. Det driver på så pass mycket bättre vid start med sväng att jag måste korrigera körningen lite för att det understyr för mycket annars.

/Calle
puttepj
Entusiast
Entusiast

Post by puttepj »

Krosaren wrote:Ja då äger man en vit innova 2011 :) var in å kolla om den fanns kvar idag å slog till och körde hem. Lite kyligt väder idag men så roligt :) från 1200cc till 125cc känns helt ok och glida runt å se på omgivningarna. Så får väll köra in den nu, antar att den piggar på sig lite eftersom, ska inte pendla något med den utan bara som bruks och utflyktsfordon. Semester tur kanske!
Kul. Grattis till nya Innovan. Visst är det skillnad mellan 1200 och 125cc, snarare är det väl få likheter.

Men när jag gick från Innova till 800cc BMW (F650GS) var jag inställd på att sälja Innovan eftersom jag trodde den skulle bli stående.
Och sålt den hade jag nog gjort, men jag fick i princip bara skambud via blocket och ingen kom fysikt och tittade.
Det är också möjligt att jag låg för högt i pris men det var den nivån jag ville ha för att göra mig av med den.

Men när jag i höstas bestämde mig för att behålla Innovan landade allt på plats. Hojen är betald, är busbillig i försäkring och eftersom man kan serva den själv står den inte ivägen. Jag bor på landet utanför Stockholm och åker många och korta svängar då man de facto inte behöver motorcykel. Innovan är perfekt till svängarna i området, till den lokala affären när man glömt något.

Nu vet jag att man kan slå sig bra om man går omkull i 80km/h men faktum är att det är en skön känsla att bara sätta på sig en öppen hjälm en kraftig jacka och handskar som enda skydd för den korta svängen. För min del betyder det att jag kör betydligt lugnare än moppen egentligen klarar men jag har t.ex. 4.5 km till Rosenhill (Världsberömt MC-fik i Grödinge) där jag ofta käkar lunch när jag jobbar hemma. Då är skotern precis lagom.

Med det inte sagt att Innovan inte pallar långa svängar, det är självklart att den gör men då är det mer för att det är kul än att det är bekvämt.....

För min del kommer det gissningsvis bli lite mer skoterträffar framöver, även om man som plastskoter kanske inte tar plats i mitten bland alla balla plåtdito.

Hur som helst. Lycka till med din Innova och hoppas att du kommer att uppskatta den lika mycket som jag gör med min.

/putte
Honda ANF 125 Innova -08
BMW F 650 GS -10
Krosaren
Drömmare
Drömmare

Post by Krosaren »

Ja den är verkligen nöjsam att köra, blev liten tur på 12 mil idag åt lunch på Öland och tyckte den var stadig på ölansbron trots lite vind. Den passar mig perfekt har aldrig känts riktigt roligt med stora hojar på något sätt hade sist en BMW hp2. En väldigt "grym" cykel men jag har mer skoj på innovan, nu känns de lekfullt och avslappnat som när man köpte sin första 125cc när jag var 16 :). Köpte en packväska för cykel på biltema ihelgen som verkar passa som man hänger över sadeln, blir fin på längre turer.

Tänkte förresten om nån har drevat sin innova? Skulle kännas mer avslappnat om man kunde drevat en lugg fram, Honda hade inget original men kanske går att få tag på.

Skönt att slippa starta upp stor mercen bara för att åka in till stan, innovan e perfekt å smygparkera precis överallt :)

Kort sagt bästa hojen jag ägt, endå haft 15 st på 14 år nu.
bengtic
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by bengtic »

Lite sent att svara kanske inte varit inne på länge.
Bytte bakdäck och förväxlade siffrorna och eftersom jag lämnat in hjulet och och fick det omlagt så var det bara att testa.
Däcket är alltså lite bredare och plattare vilket gör att rullningsdiametern blir mindre det är ganska marginellt men jag upplever att den orkar lite bättre på högsta växeln.
Att dreva en kugg gör nog att man i praktiken sällan kan använda högsta växeln, blir förmodligen bara i medvind eller nerför.
Så det avråder jag ifrån det är ju en liten klen motor men det är sån den ska vara bara att gilla läget eller köpa nåt annat.
Kan inte rekommendera att byta enbart bakdäcket som jag gjorde, den kändes vingligare så jag fick höja trycket i bakdäcket och sänka i fram för att få stabilitet, blev lite bättre när däcket blivit lite inslitet.
Mile
Nybörjare
Nybörjare

Post by Mile »

Hepp!

Tagit första turen på min sprillans nya 2011 Innova :) Jäkla kallt i slutet på rundan, tänkte inte köra så långt men det blev 5 mil i alla fall. Saknade långkalsingarna en smula. (fanken att man inte har lärt sig hur man funkar ännu, svårt att kliva av när det är kul! :lol: )
Varje gång jag man kommer hem från jobbet och passerar macken så nog f*n har de höjt soppapriset. Vad göra tänkte jag? Kan man hitta något snålt att åka med? Jag har kikat på en Innova några år nu och varit sugen. När soppan klev över 15,50 så gjorde jag slag i saken. Tänkte pendla 9 mil per dag under sommarhalvåret åtminstone. Pallar man så har man betalt hojen på två år. Hoj har jag åkt sen 1980 så rutinen saknar jag inte men får se om man ha disciplinen när det ruskar ute.
Brasa tänd och whisky upphälld för att bli varm igen, så nu är det bara att se framåt mot en (förhoppningsvis) varm säsong.

//Mile
puttepj
Entusiast
Entusiast

Post by puttepj »

Mile wrote:Hepp!

Tagit första turen på min sprillans nya 2011 Innova :) Jäkla kallt i slutet på rundan, tänkte inte köra så långt men det blev 5 mil i alla fall. Saknade långkalsingarna en smula. (fanken att man inte har lärt sig hur man funkar ännu, svårt att kliva av när det är kul! :lol: )
Varje gång jag man kommer hem från jobbet och passerar macken så nog f*n har de höjt soppapriset. Vad göra tänkte jag? Kan man hitta något snålt att åka med? Jag har kikat på en Innova några år nu och varit sugen. När soppan klev över 15,50 så gjorde jag slag i saken. Tänkte pendla 9 mil per dag under sommarhalvåret åtminstone. Pallar man så har man betalt hojen på två år. Hoj har jag åkt sen 1980 så rutinen saknar jag inte men får se om man ha disciplinen när det ruskar ute.
Brasa tänd och whisky upphälld för att bli varm igen, så nu är det bara att se framåt mot en (förhoppningsvis) varm säsong.

//Mile
Välkommen in i Innova-träsket, Mile.

Jag åkte 9 mil om dagen första säsongen jag hade min Innova och det fungerade utmärkt. Att jag sen kompletterade med en större hoj var bara för att det blev så roligt att köra 2-hjuling igen efter ett 30-årigt uppehåll för min del.

När jag nu bestämt mig för att man kan äga 2 hojar, har Innovan fått komma ut i friska luften igen, betydligt mera.
Det säger väl kanske en del om ens egna svagheter och fåfänga, men faktum är nog att det känns betydligt mindre skämmigt att rulla in med Innovan på ett mc-fik idag när jag har en 'vuxen' hoj står hemma.

Det är självklart ett puckat resonemang inte minst idag när driftkostnaderna borde göra många avundsjuka om dom förstod.

Jag har en överdimensionerad giwi-box vilket dessutom gör den perfekt att ta till affären.

Min nu 11-årige son har problem med att bli hämtad med Innovan i skolan eftersom polarna tror att det är en moped. Själv har jag inget problem med det idag, utan tycker snarare att den är ball för att den är just på prestigelös.

Jag minns när jag köpte Innovan, att jag tyckte den var ful men också hur snabbt jag ändrade mig när jag väl började använda den och insåg vad potent den är i sin enkelhet. Jag tror att jag kommer ha min innova kvar i många år till.

/putte
Honda ANF 125 Innova -08
BMW F 650 GS -10
Post Reply