Hej. Efter 2300 mil tycker jag kopplingen på min Innova känns litet sådär. Jag kan inte justera den rätt längre, dvs antingen slirar den, eller så frikopplar den dåligt vid växling så det är svårt att växla. Är det lamellbyte som gäller då tror ni? Finns det ngn beskrivning någonstans över lamellbyte?
Mvh
PapaD
livslängd på Innovakoppling?
livslängd på Innovakoppling?
Honda ANF 125
Honda CB125 TD
Suzuki GSX R750
Vespa ET4 50cc
Honda CB125 TD
Suzuki GSX R750
Vespa ET4 50cc
Re: livslängd på Innovakoppling?
Jag bytte olja i min Innova fast jag inte kört så långt eftersom växlingen kändes dålig, hade dyr specialolja för motorcyklar helsyntetisk. Upplevde också att motorn hade mekaniska oljud så fort den blev varmkörd den har bara gått 1200mil.
Bytte till vanlig mineralolja som var lite tjockare och problemen försvann, växlingen blev mycket bättre och motorn gick tystare.
Har en känsla av att det kan bero på oljan eftersom kopplingen inte bara slirar utan greppar bra.
Kanske billigare att testa innan du river ner det hela.
Bytte till vanlig mineralolja som var lite tjockare och problemen försvann, växlingen blev mycket bättre och motorn gick tystare.
Har en känsla av att det kan bero på oljan eftersom kopplingen inte bara slirar utan greppar bra.
Kanske billigare att testa innan du river ner det hela.
-
- Dekaltrimmare
Jag bytte också till mineralolja utan syntetkomponenter efter att kopplingen börjat slira väl lätt. Jag letade på engelska Honda Cub-forum, och där anses det att Innovan absolut ska ha ren mineralolja. Jag antar att kopplingen börjar slita in sig lite (1755 mil sen 20110510...) och att det då inte fungerar med syntetoljan. Nu har jag petat i Biltemas mineralolja ( 36957 ), och det fungerar nu som det borde gjort när den var ny.
2300 mil låter kort för en koppling, inte minst när jag vet att du justerat den löpande.
Håll oss uppdaterade om hur det går, hur som helst.
/putte
Håll oss uppdaterade om hur det går, hur som helst.
/putte
Honda ANF 125 Innova -08
BMW F 650 GS -10
BMW F 650 GS -10
Kanske det som behövs i min innova med 2000 mil på mätaren. Förre ägaren har använt semi syntet och det slirar lite för lätt