Både 6 volt till 12 volt på scootern?

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
andreas.larsson
Entusiast
Entusiast

Både 6 volt till 12 volt på scootern?

Post by andreas.larsson »

Hej!
Scootern har 6 volt i sin grund (ej konverterad till 12 volt).
Jag vill använda prylar som behöver 12 volt - bl.a. ett GPS-baserat larm. Någon elektronikkunnig som har erfarenhet av detta:

1. Spänningsomvandlare som matas med scooterns 6 volt och ger ut 12 volt?
2. Om prylar som matas med 6 volt (men behöver 12 volt) kan ta skada av att bara få hälfen av spänningen?

Mvh Andreas
Lambretta TV 175 Serie II 1961 x2
vespaman
Entusiast
Entusiast

Re: Både 6 volt till 12 volt på scootern?

Post by vespaman »

Nu vet jag ju inte hur bra elen är på din scooter, men två aspekter är;

1. 6V som jag hade innan jag bytte till P200 motor på min gamla Touring -62 var rätt kass, och beroende på vilka lampor som var tända så fick man alla möjliga spänningar.

2. Spänningen är riktigt skitig (transienter och elände).

Har du batteri är det nog bättre ställt.
Kanske kan vara en ide med 12V batteri och solcellsladdning om det bara är småförbrukare?
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Fundering 1: Din GPS kräver 12 DC, dessutom från ett batteri för att kunna fungera även med avstängd motor. Inte helt vanligt på äldre Vespor, vanligare på Lambrettor. Och om du är den jag tror så har du en Lambretta ...

Fundering 2: Kapaciteten på scooterbatterier är inte jättestor. Jag hade larm på en automatscooter en gång och det drog ur batteriet väldigt snabbt. Så du bör nog räkna lite på hur länge dina amperetimmar kan räcka.

En framkomlig väg är att konvertera till 12V elektronisk tändning, så får du bättre start och ljus på köpet. Åtminstone mitt Varitronic (Lambretta) har utgång för att ladda batteri, och Vespatronic bör ha detsamma.
/jen
scooterdaddy - gammal är äldst
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Kom just och tänka på en tredje väg...

Min lambretta kör original 6V-system, och det fungerar väl ok.

Men använder jag GPS dör min telefon på nolltid.

Jag köpte en 12V-6V-mojäng från kina för ett par tior som jag kan använda för att ladda mitt 6V-batteri med 12V spänning.

Den borde ju kunna kopplas in på ett 12V-batteri mellan pluspolen och scooterns elsystem, för att ge 6V till lampor och tuta.

Sedan skulle ett ciggtändaruttag kunna wireas upp direkt från 12V batteriet för att ladda gps och så vidare. På lambretta borde det vara en smal sak att ha en spiralsladd med ciggtändarhona i verktygsboxen :)

En fjärde väg skulle kunna vara att undersöka om det verkligen krävs 12V för att ladda iphonen eller vad det nu må vara. Många moderna elektroniska apparater har ett ganska brett spänningsområde som de fungerar med. Kan vara så att det är 5-12 V...

Vh Victor
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

victor wrote:Kom just och tänka på en tredje väg...

Min lambretta kör original 6V-system, och det fungerar väl ok.

Men använder jag GPS dör min telefon på nolltid.

Jag köpte en 12V-6V-mojäng från kina för ett par tior som jag kan använda för att ladda mitt 6V-batteri med 12V spänning.

Den borde ju kunna kopplas in på ett 12V-batteri mellan pluspolen och scooterns elsystem, för att ge 6V till lampor och tuta.

Sedan skulle ett ciggtändaruttag kunna wireas upp direkt från 12V batteriet för att ladda gps och så vidare. På lambretta borde det vara en smal sak att ha en spiralsladd med ciggtändarhona i verktygsboxen :)

En fjärde väg skulle kunna vara att undersöka om det verkligen krävs 12V för att ladda iphonen eller vad det nu må vara. Många moderna elektroniska apparater har ett ganska brett spänningsområde som de fungerar med. Kan vara så att det är 5-12 V...

Vh Victor
Slog mig just att laddningen från scooterns elsystem kanske inte fungerar med en spänningsregulator inkopplad...
andreas.larsson
Entusiast
Entusiast

victor wrote: Men använder jag GPS dör min telefon på nolltid.
Vh Victor
victor wrote: En fjärde väg skulle kunna vara att undersöka om det verkligen krävs 12V för att ladda iphonen eller vad det nu må vara.
Vh Victor
Det är varken en GPS i form av en navigator eller en telefon med GPS i.
Det är ett larm (GPS-baserat larm) som jag vill montera.
// Andreas
andreas.larsson
Entusiast
Entusiast

victor wrote: Många moderna elektroniska apparater har ett ganska brett spänningsområde som de fungerar med. Kan vara så att det är 5-12 V...
Vh Victor
Precis så jag också tänkte :)
Även om larmet kräver 12 volt kanske det fungerar med halva spänningen (6 volt). Frågan är bara om larmet kan ta skada av att bara få runt 6 volt?
Jag har ju dessutom batteri på scootern (6 volt) samt att larmet i sig har inbyggd batteri-backup - som larmet går över på om extern strömkälla bryts.
// Andreas
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

andreas.larsson wrote:
victor wrote: Många moderna elektroniska apparater har ett ganska brett spänningsområde som de fungerar med. Kan vara så att det är 5-12 V...
Vh Victor
Precis så jag också tänkte :)
Även om larmet kräver 12 volt kanske det fungerar med halva spänningen (6 volt). Frågan är bara om larmet kan ta skada av att bara få runt 6 volt?
Jag har ju dessutom batteri på scootern (6 volt) samt att larmet i sig har inbyggd batteri-backup - som larmet går över på om extern strömkälla bryts.
// Andreas
Vi har två väldigt el-kunniga personer från Lund på forumet som nog kan svara på det.

Dock, jag tror inte det.

Kollade upp vad min iPhone kräver och det är ca 5-6 V. Funderar på att skaffa en 5,5V regulator och slänga in en förlängningskabel med cigguttag i handskfacket på lambrettan som ju är 6-7 V.
aryan
Lärling
Lärling

Post by aryan »

Jag skulle bygga om scootern till 12v i stället men annars kan du använda en step up converter, t ex denna http://www.ebay.com/itm/Free-Shipping-S ... 4468wt_982" onclick="window.open(this.href);return false;
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
vitadex
Nybörjare
Nybörjare

Post by vitadex »

Om man vill så kan ju behålla sin vespa med 6v elsystem, men lägga till ett batteri.
Då tar man kabeln som normalt går till framlyset, monterar in en likriktare (finns på Clas Ohlsson) och kopplar vidare till ett 6v batteri. Då får man en stabil spänning vidare till lysen och annat.

Om man då sedan vill ha ett 12v uttag från systemet så kan man använda en spänningsomvandlare från 6 till 12 volt. De användes vanligen i bilar förr i tiden som ville ha en 12 volts radio. De finns även nytillverkade.
madoc
Entusiast
Entusiast

Post by madoc »

Allt som går att ladda via USB klarar sig på 5V. Även annan elektronik som ditt larm är nog egenligen gjort för lägre spänningar, men anpassat för att man skall kunna koppla in det i ett 12V-fordon. Backupbatteriet är nog också anpassat. Bara en tanke - om det går att mäta andra spänningar i larmet kanske du kan köra det på lägre spänning och med ett annat backup-batteri.
Spinger man på pumpen har man i alla fall haft fart.
Post Reply