Ny ägare av Vespa 50cc

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
nios
Nybörjare
Nybörjare

Re: Ny ägare av Vespa 50cc

Post by nios »

Igår startade vespan efter 15 år i vila :D tack så hemskt mycket fritte att jag fick låna ditt verktyg.

Dock så har jag fortfarande ett problem :-?

Om jag ej kopplar in själva nyckeln till soppa kranen, den jag välja när det ska komma soppa eller inte till motorn. Då läcker det ingen soppa alls. Gjorde det manuellt igår med en skruvmejsel bara och de fungerade jätte bra.

Men kopplar jag in nyckeln så läcker det jätte mycket bensin ifrån den packningen vid soppakranen, verkar som att den får ett för hårt tryck eller någonting som gör att det läcker.
Någon som har ett bra tips på vad det kan vara. De sitter en helt ny kran på tanken som jag inhandlade igår.
wanten
Administrator
Administrator

Post by wanten »

nios wrote:Igår startade vespan efter 15 år i vila :D tack så hemskt mycket fritte att jag fick låna ditt verktyg.

Dock så har jag fortfarande ett problem :-?

Om jag ej kopplar in själva nyckeln till soppa kranen, den jag välja när det ska komma soppa eller inte till motorn. Då läcker det ingen soppa alls. Gjorde det manuellt igår med en skruvmejsel bara och de fungerade jätte bra.

Men kopplar jag in nyckeln så läcker det jätte mycket bensin ifrån den packningen vid soppakranen, verkar som att den får ett för hårt tryck eller någonting som gör att det läcker.
Någon som har ett bra tips på vad det kan vara. De sitter en helt ny kran på tanken som jag inhandlade igår.
Går spaken trögt i hålet genom karossen? Om spaken dras ut så lär det läcka, då skivan med hål (den som ligger mot gummipackningen i kranen) är fjäderbelastad.

Johan
nios
Nybörjare
Nybörjare

Post by nios »

Hej, nu är det dags igen att få igång pärlan :-)

Nu startar moppen fint, provade i helgen och den startade efter några kickar bara. Men jag vågar ej köra vespan då det låter konstigt om jag ej håller in kopplingen. Så fort jag lägger i en växel så känns det som att det är några drev som ej går jämnt.
Kan skicka ett ljudklipp till någons mail där hörs det tydligt hur det låter.

Har ni några tips?
crispin
Lärling
Lärling

Post by crispin »

Har du fyllt på olja i motorn
C
Medlem i Svenska Scooterklubben.
nios
Nybörjare
Nybörjare

Post by nios »

Absolut, har fyllt på ny olja. Kan de vara att jag måste spänna kopplingen?
crispin
Lärling
Lärling

Post by crispin »

Har du ingen erfaren scooterist i din omnejd som kan testa den?

Crispin
Medlem i Svenska Scooterklubben.
Post Reply