Renovering - Vespa Touring 150cc 1965

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
kostmedveten
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 68
Joined: Sun 17 Jul 2011, 14:36
Location: Runtorp
Contact:

Renovering - Vespa Touring 150cc 1965

Post by kostmedveten »

Så.
Har bytt lill mig en Vespa mot en annan mc. Vespan är en Touring 1965 150cc.
Kollade över och försökte provstarta, gick i gång, dog. Vad att göra?
Kollade tänndning, bra gnista. Rengjorde förgasaren, såg då att förgasaren var sprekt och trasig i inloppet till flotören. Bytte förgasare, startade på andra kicken.
Bytte olja och på den vägen är det, en sak i taget. Har förhoppningsvis en fungerande Vespa till sommaren, skall lämna in sadlarna till sadelmarare
Framskärmen är lite kexig, är det möjligen någon som har en framskärm som passar, tacksam för svar.
Oscar.
Vespa GL/Touring 1963
Vespa GL/Touring 1965
Zündapp sport 1965
Triumph Bonneville 1971
kostmedveten
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 68
Joined: Sun 17 Jul 2011, 14:36
Location: Runtorp
Contact:

Re: Renovering - Vespa Touring 150cc 1965

Post by kostmedveten »

Tog bort tanken, lite krångligt då bensinslangen troligen var från ursprungsåret. Fick använda mycket muskelkraft och efter diverse hårda ord så lossnade tank och slang som sig bör. Den bensinslangen är inte att rekomendera, var en sådan där plastvariant som moppar brukar ha. Tänkte byta mot en armerad gummislang, tror det har en bättre hållbarhet, dock var föregående från 1965 och om man räknar tills i dag har den nog betalt sig. Är nu närmare en fungerande vespa.

Oscar.
Vespa GL/Touring 1963
Vespa GL/Touring 1965
Zündapp sport 1965
Triumph Bonneville 1971
kostmedveten
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 68
Joined: Sun 17 Jul 2011, 14:36
Location: Runtorp
Contact:

Re: Renovering - Vespa Touring 150cc 1965

Post by kostmedveten »

Har lagt några bilder på Vespan: http://bilder.kostmedveten.se/#2.79" onclick="window.open(this.href);return false;

Oscar
Vespa GL/Touring 1963
Vespa GL/Touring 1965
Zündapp sport 1965
Triumph Bonneville 1971
vespaco
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1511
Joined: Thu 02 Mar 2006, 19:05
Location: Finland

Re: Renovering - Vespa Touring 150cc 1965

Post by vespaco »

Mmmm, samma GL som min! T.o.m. färgen ser lika ut. Underbar Vespa.

Framsköldens textlogga borde vara Vespa GL, inte 150. Ja och litet andra detaljer, men det inverkar ju inte på hur den fungerar! :wink:

Kicken ser litet hängig ut?
Fredde
Entusiast
Entusiast
Posts: 166
Joined: Mon 09 Nov 2009, 13:47

Re: Renovering - Vespa Touring 150cc 1965

Post by Fredde »

lite offtopic vad är det till för en traja, delar på bilderna, har du dem kvar?
Husqvarna mod 27 -50, Triumph T100-69, Honda VF400F -84, Crescent Compakt -70tal, Saab 96 2t-65, Citroen C8 2,2
kostmedveten
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 68
Joined: Sun 17 Jul 2011, 14:36
Location: Runtorp
Contact:

Re: Renovering - Vespa Touring 150cc 1965

Post by kostmedveten »

Tack för de orden, traja delarna är till en bonneville 1971-a :-?

Oscar
Vespa GL/Touring 1963
Vespa GL/Touring 1965
Zündapp sport 1965
Triumph Bonneville 1971
kostmedveten
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 68
Joined: Sun 17 Jul 2011, 14:36
Location: Runtorp
Contact:

Re: Renovering - Vespa Touring 150cc 1965

Post by kostmedveten »

Problem med tändning, tuta och lyse. Tog bort svänghjul och kollar tändplattan, en spole, brytar och några sladdar är kass. Billigare att köpa ny tändplatta än att byta de sepparata delarna, den nya tändplattan kommer i nästa vecka. Kan rekommendera att handla på Ebay.se, allt jag köppt där har funkat och kommer ganska snart efter köp.

Oscar :)
Vespa GL/Touring 1963
Vespa GL/Touring 1965
Zündapp sport 1965
Triumph Bonneville 1971
kostmedveten
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 68
Joined: Sun 17 Jul 2011, 14:36
Location: Runtorp
Contact:

Re: Renovering - Vespa Touring 150cc 1965

Post by kostmedveten »

Har börjat fundera om det är en GL/Touring det finns det som indikerar att det är en Vespan 150 Super, bla framskärmen är smalare inte så bullig som GL - n. El - centralen har en annan utformning med 5 stationer, dödarknapp under lyset ( dock urkopplad men). Tändspolen är mindre, med en koppling till bakskärmen och en koppling till elcentralen. Passagerar kudden är mindre smalare och kortare. Jämförelsen är gjord mot de Vespor jag sett och lagat, är min fundering riktig? :wink:

Oscar.
Vespa GL/Touring 1963
Vespa GL/Touring 1965
Zündapp sport 1965
Triumph Bonneville 1971
vespaco
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1511
Joined: Thu 02 Mar 2006, 19:05
Location: Finland

Re: Renovering - Vespa Touring 150cc 1965

Post by vespaco »

Nu blandar du nog ihop GLn med de gamla modellerna? 1963 (slutet av 1962) kom de första VLA-modellerna ut med plattare lampa och aningen kantigare form. Knapparna har ändrat plats, jag är duktig att tuta i misstag med knät på min GL.

Appropå sadelomklädning, du har singelsadlar? I så fall finns det färdiga överdrag att köpa t.ex. via SIP. Pascolisadelöverdragen är bra. Färgen skall var blå(blåsvart) och antalet nitar skall var två per sida (inte tre).
kostmedveten
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 68
Joined: Sun 17 Jul 2011, 14:36
Location: Runtorp
Contact:

Re: Renovering - Vespa Touring 150cc 1965

Post by kostmedveten »

Tack för den informationen, tror dock att det är en Super 150. Har fortfarande lite strul med gången, har hittat en annan brist, luft till bensintanken. Blåste rent ventileringen i tanklocket, snacka om att det var igenbekat. Tog högtrycksluften blåste så allt lossnade och sen gick vespan betydligt bättre, det var ricktigt tätt. Kan vara ett förslag till alla andra hemmarenoverare att båsa tanklocket rent.
Skall ta en runda när vädret tillåter, går det bra skall det bli besiktning nästa. 8)
Oscar.
Vespa GL/Touring 1963
Vespa GL/Touring 1965
Zündapp sport 1965
Triumph Bonneville 1971
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Re: Renovering - Vespa Touring 150cc 1965

Post by Paka »

Den har väl ett ramnummer? Är det en VLA1 så kallades den Touring i Sverige. Super hade 8-tumshjul. Ser ju ut att ha varit "renoverad" tidigare så mycket kan ha hänt...
kostmedveten
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 68
Joined: Sun 17 Jul 2011, 14:36
Location: Runtorp
Contact:

Re: Renovering - Vespa Touring 150cc 1965

Post by kostmedveten »

Jo då det finns ett ramnummer och enligt det är det en GL/Touring, men hittade i dag ett elschema som överensstämmer med det elscema jag beskrev tidigare och enlig schemat är det en super. Eller har man bara bytt till ett nyare elinstallation med helt anorlunda tändspole och elcentral för att det är en 1965 årsmodell? :-?
Oscar
Vespa GL/Touring 1963
Vespa GL/Touring 1965
Zündapp sport 1965
Triumph Bonneville 1971
kostmedveten
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 68
Joined: Sun 17 Jul 2011, 14:36
Location: Runtorp
Contact:

Re: Renovering - Vespa Touring 150cc 1965

Post by kostmedveten »

Enligt scooter help: http://scooterhelp.com/serial/VBC1T.VNC1T.manual.html" onclick="window.open(this.href);return false; :(

Oscar.
Vespa GL/Touring 1963
Vespa GL/Touring 1965
Zündapp sport 1965
Triumph Bonneville 1971
vespaco
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1511
Joined: Thu 02 Mar 2006, 19:05
Location: Finland

Re: Renovering - Vespa Touring 150cc 1965

Post by vespaco »

Om ram- och motornumret säger VLA så är det en GL du har oberoende av elschema. Någon har väl bytt till det han/hon råkade ha/komma över i det skede som något i elsystemet kollapsade. Du kan välja med att behålla det du har nu (som fungerar nu tydligen) eller byta till ett korrekt sådant (i ett senare skede). Är det något som inte är bra nu pga elkopplingen?
kostmedveten
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 68
Joined: Sun 17 Jul 2011, 14:36
Location: Runtorp
Contact:

Re: Renovering - Vespa Touring 150cc 1965

Post by kostmedveten »

Ok, då är det löst det är en GL/Touring enligt ramnr. Tog en runda på ca milen och konstaterade då att växlarna är lite knepiga, ettan är bra, tvåan går i släpper går i släpper går i, trean går i släpper går i släpper går i, fyran går i och är i tills nerväxling. Alltså har jag ett växelproblem, problem med växel 2 och 3.
Har någon annan varit med om liknande?
Vad kan detta bero på?
Alla växlar är lätta att lägga i och ur, så växelkoset borde vara ok. Prova med att lätta på växelvajern och gå där ifrån. :|
Förövrigt gick vespan alldeles utmärkt, bra bensinflöde och tändning. så en lite längre runda och sedan en besiktning.

Oscar.
Vespa GL/Touring 1963
Vespa GL/Touring 1965
Zündapp sport 1965
Triumph Bonneville 1971
Fredde
Entusiast
Entusiast
Posts: 166
Joined: Mon 09 Nov 2009, 13:47

Re: Renovering - Vespa Touring 150cc 1965

Post by Fredde »

Jo men om korset är slitet så hoppar växlarna ur. om korset pajar då får du problem att lägga i växlar överhuvudtaget.
Husqvarna mod 27 -50, Triumph T100-69, Honda VF400F -84, Crescent Compakt -70tal, Saab 96 2t-65, Citroen C8 2,2
vespaco
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1511
Joined: Thu 02 Mar 2006, 19:05
Location: Finland

Re: Renovering - Vespa Touring 150cc 1965

Post by vespaco »

Precis som Fredde skrev, slitet kors gör att växlarna hoppar. Och det behövs inte inte speciellt mycket rundade hörn så är det klart för hoppande växlar.
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Re: Renovering - Vespa Touring 150cc 1965

Post by Paka »

Kan vara värt att kolla växelboxen först. Den kan också vara sliten, men är enkel att byta.
/P
kostmedveten
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 68
Joined: Sun 17 Jul 2011, 14:36
Location: Runtorp
Contact:

Re: Renovering - Vespa Touring 150cc 1965

Post by kostmedveten »

Ok, e det till att behöva klyva motoren görs det till hösten och en totalmotorenovering. Inte går jag bara in o kollar växelkorset, då får det bli rubbet i lager och packboxar osv. Tar ett par körningar och se om jag kan stå ut med växelhoppen, besiktigar, kör lite och sen en beställning från Ebay eller Sip. :wink:
Har ju 63an att njuta sommaren med + några andra tvåhjulingar.
Tack för hjälpen Oscar.
Vespa GL/Touring 1963
Vespa GL/Touring 1965
Zündapp sport 1965
Triumph Bonneville 1971
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Re: Renovering - Vespa Touring 150cc 1965

Post by Paka »

Det var det jag menade. Du behöver inte klyva motorn för att byta växelbox.
kostmedveten
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 68
Joined: Sun 17 Jul 2011, 14:36
Location: Runtorp
Contact:

Re: Renovering - Vespa Touring 150cc 1965

Post by kostmedveten »

Tog bort växelboxen, såg bra ut, skruvade ut växelstången, lade dit en tunn bricka. Sruvade dit växelstång och box. Körde en runda och nu låg 3-an i bättre än tidigare, men 2-an hoppade lite. Skall ta en längre runda när tillfälle bjuds. Kan vara så enkelt att lägga ett par extra brickor på växelaxeln. :-?
Man lär något nytt hela tiden. :shock:
Oscar.
Vespa GL/Touring 1963
Vespa GL/Touring 1965
Zündapp sport 1965
Triumph Bonneville 1971
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Re: Renovering - Vespa Touring 150cc 1965

Post by Paka »

Låter som en väldigt underlig lösning. Inget jag skulle rekommendera.
kostmedveten
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 68
Joined: Sun 17 Jul 2011, 14:36
Location: Runtorp
Contact:

Re: Renovering - Vespa Touring 150cc 1965

Post by kostmedveten »

Har renoverat några motorer och vet vilken inverkan en bricka kan göra, skulle det vara en bra lösning även i en vespa motor så varför ej. En växelaxel flyttas ju efter det att val av växel, ett spel som kan ge möjlighet till en mindre eller större förflyttning av växel. Likasamma på en Zündapp motor där tunna brickor ligger mellan växlarna är utrymmet för litet tas brickorna bort och vise versa. Kanske funkar det när växlarna hoppar på en vespa, dock brukar man byta krysset. Återkommer efter nästa runda med svar om det kan vara en lösning. :wink:

Oscar.
Vespa GL/Touring 1963
Vespa GL/Touring 1965
Zündapp sport 1965
Triumph Bonneville 1971
kostmedveten
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 68
Joined: Sun 17 Jul 2011, 14:36
Location: Runtorp
Contact:

Re: Renovering - Vespa Touring 150cc 1965

Post by kostmedveten »

I dag 2012 05 03 Tog bort växelbox, skruvade ut växelaxel, tog bort en bricka, skruvade i växelaxeln lite löst. Skruvade ihop kallaset, körde en runda och alla växlarna låg där de skulle. Vad lära av detta, tja växelaxelen skall ej dras åt för hårt, det återstår att se om växelaxelen skuvvar ut sig själv. Nu körs det så länge det håller kanske tills nästa renovering. :lol:
Oscar.
Vespa GL/Touring 1963
Vespa GL/Touring 1965
Zündapp sport 1965
Triumph Bonneville 1971
kostmedveten
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 68
Joined: Sun 17 Jul 2011, 14:36
Location: Runtorp
Contact:

Re: Renovering - Vespa Touring 150cc 1965

Post by kostmedveten »

Har beställt tid till besiktning, 31maj kl 13 i Kalmar. Har dåligt med tid att hinna köra Vespan. Är det någon som vill köpa så kom med ett bud, Bilder finns som ovan, har fixat följande: Kick, Tändning, Bencinslang, tändplatta, olja, plastdelar, satt fast framhjul, backspegel med fäste och mm. Kan tänka mig byte mot någott i MC, kom med förslag. Dock äter den ej bröd där den står. :wink:

Mvh Oscar
Vespa GL/Touring 1963
Vespa GL/Touring 1965
Zündapp sport 1965
Triumph Bonneville 1971
Post Reply