Hej!
Jag blev med Vespa i somras och efter en härlig sommar med mycket kickande och "spring igång" bestämde jag mig för att renovera motorn för att i alla fall (bästa fall) få den lättstartad. Vespan är en Touring 150cc 1957, typ VGL1T och motorn kallas VGL1M.
Jag har lyckats klyva motorn och få loss vevaxel men har fastnat på själva drivaxeln. Den sitter med två lager, ett nära växelföraren och ett lager ytterst ut mot bromstrumman. Det yttersta lagret är loss men det inre, närmast växelföraren vill inte lossna. Jag har värmt och knackat men jag vågar inte slå för hårt...
1) Har jag missat någonting? Drivaxeln sitter som berget men jag kan inte se att det finns någonting mer att lossa. Hur gör man?
2) Jag har inte lyckats hitta någon verkstadshandbok eller liknande för 1957-58. Det måste väl ändå finnas? Någon som vet var?
3) Har letat på S.I.P efter delar men jag blir lite misstänksam. Vevaxlar, lager odyl verkar vara samma som på VLA1T, VLB1T, VGLA-B m.fl. Stämmer det? Jag har bara hört att -57-58 är helt annorlunda än de motorer som kom 1959... Slidmatningen är en stor skillnad naturligtvis, men kan vevaxel mm vara samma?
4) Min tändning behöver ses över och jag är inne på att köpa en helt ny platta med alla spolar o.dyl. på. Då hittade jag 12v elektronisk tändning och tyckte att detta lät trevlig. Jag läser om tändningen och där står bl.a. att man ev. bör byta vevaxel för att allt ska passa, och återigen verkar det vara precis samma grejer till min VGL1T och till VLA m.fl. Någon som har satt dit elektronisk tändning? Erfarenheter?
Pust, det blev en del frågor, och jag hoppas att någon eller några av er som har skruvat mer än jag i dessa vackra fordon har lust att bidra med era erfarenheter.
/Anders
Motorrenovering Touring -57
- Attachments
-
- Så här ser det ut just nu...
- 2012-03-18 13.22.22-3.jpg (192.78 KiB) Viewed 7029 times
Re: Motorrenovering Touring -57
Du måste banka ut axeln, gänga på bakhjulsmuttern och knacka på den. Gummiklubba brukar räcka.
Det finns även en avfasning (precis bakom den stora klumpen där växelkorset löper) som måste peka mot mellandrevet, annars slår du sönder kuggar. Du kan knacka ut axeln ca en cm och sedan känna med fingret så att det blir rätt.
Har för mig att originalverktyget är en stång som gängas på axeln, viket förmodligen är mycket bättre. Efter en liten bit måste du gänga av muttern och pricka mitt på axeln med en dorn eller liknande, och då är det lätt att förstöra gängorna om man missar/slår för hårt.
Det inre lagret sitter fast bakom en gängad bricka. man brukar även knacka ut det yttre efter att man har tagit ut axeln.
VLA, VLB, VGLA/B passar inte. Du ska leta efter VL1-3 och VB1-delar. De passar. Tror att det finns vespatronictändning till dem också.
Det är den här rubriken som gäller: Spareparts - Vespa 98/125/150/GS -`56 Men det finns även fler delar under "spare parts others".
Det finns gamla engelska verkstadshandböcker för GS150, Piaggios egen workshop manual, den svenska Hermodskursen från tidigt 50-tal, och Jim på classic motor renoverar en 51:a i sin "stora tvåtaktsboken". Din motor är i princip likadan.
Och lycka till!
/P
Det finns även en avfasning (precis bakom den stora klumpen där växelkorset löper) som måste peka mot mellandrevet, annars slår du sönder kuggar. Du kan knacka ut axeln ca en cm och sedan känna med fingret så att det blir rätt.
Har för mig att originalverktyget är en stång som gängas på axeln, viket förmodligen är mycket bättre. Efter en liten bit måste du gänga av muttern och pricka mitt på axeln med en dorn eller liknande, och då är det lätt att förstöra gängorna om man missar/slår för hårt.
Det inre lagret sitter fast bakom en gängad bricka. man brukar även knacka ut det yttre efter att man har tagit ut axeln.
VLA, VLB, VGLA/B passar inte. Du ska leta efter VL1-3 och VB1-delar. De passar. Tror att det finns vespatronictändning till dem också.
Det är den här rubriken som gäller: Spareparts - Vespa 98/125/150/GS -`56 Men det finns även fler delar under "spare parts others".
Det finns gamla engelska verkstadshandböcker för GS150, Piaggios egen workshop manual, den svenska Hermodskursen från tidigt 50-tal, och Jim på classic motor renoverar en 51:a i sin "stora tvåtaktsboken". Din motor är i princip likadan.
Och lycka till!
/P
Tack för tipsen. Nu ska jag nog hitta rätt prylar att beställa.
I kväll ska jag ta fram den STORA gummiklubban
/Anders
I kväll ska jag ta fram den STORA gummiklubban

/Anders
-
- Nybörjare
Hur gick det?
Jag har en likadan.
Jag har en likadan.
Tjenare,
Det gick sådär... Jag struntade helt enkelt i att ta loss drivaxeln eftersom den satt ordentligt och dessutom kändes OK i lagren. Från början var min tanke att ta bort även den för att få en helt ren blockhalva att blästra, men jag gav upp
I somras tog jag tag i projektet igen och skaffade lager, packningar, kolv mm och började sätta ihop motorn. Tyvärr lyckades jag klämma en av packboxarna så jag åkte på att köpa nya boxar igen och klyva motorn en gång till.
I vinter kommer jag att bli klar, tror jag...
Skulle vara intressant att höra om ditt projekt. Berätta...
/Tjarny
Det gick sådär... Jag struntade helt enkelt i att ta loss drivaxeln eftersom den satt ordentligt och dessutom kändes OK i lagren. Från början var min tanke att ta bort även den för att få en helt ren blockhalva att blästra, men jag gav upp

I somras tog jag tag i projektet igen och skaffade lager, packningar, kolv mm och började sätta ihop motorn. Tyvärr lyckades jag klämma en av packboxarna så jag åkte på att köpa nya boxar igen och klyva motorn en gång till.
I vinter kommer jag att bli klar, tror jag...
Skulle vara intressant att höra om ditt projekt. Berätta...
/Tjarny
Tålamod, värmepistol och diverse rejäla klubbor gjorde susen för mig, men det var ett styvt jobb.
För att skydda gängorna på hjulsidan vände jag kronmuttern åt fel håll, så att jag fick en plan och fin yta.
Sedan slog jag (knacka hjälper inte) med både blydagg och studsfri plastklubba tills den rörde på sig.
När den väl lossnat måste man vara försiktig och känna sig fram, så att hela axeln vrids åt rätt håll. Det finns en krage vid det inre lagret och den är fasad på ena sidan för att kunna ledas förbi primärdrevet (jag har för mig att det är så drevet kallas).
När axel väl tagits loss är det enkelt att lossa lagren med en dorn, eller ett rör.
De skall ju troligen inte återanvändas när man gjort sig så mycket omak i vart fall.
Låsbrickan över det inre lagret var den stora utmaningen. Där fick jag bygga mig en egen avdragare.
För att täcka mina behov av lager och packboxar köpte jag artiklarna 90000310 och 91142000 från SIP. Passande nålar till granen fanns inte med, men både packningar och lager var bra. Samtliga lager var SKF vill jag minnas.
Lycka till med era renoveringar!
Vänliga hälsningar,
Fredrik
För att skydda gängorna på hjulsidan vände jag kronmuttern åt fel håll, så att jag fick en plan och fin yta.
Sedan slog jag (knacka hjälper inte) med både blydagg och studsfri plastklubba tills den rörde på sig.
När den väl lossnat måste man vara försiktig och känna sig fram, så att hela axeln vrids åt rätt håll. Det finns en krage vid det inre lagret och den är fasad på ena sidan för att kunna ledas förbi primärdrevet (jag har för mig att det är så drevet kallas).
När axel väl tagits loss är det enkelt att lossa lagren med en dorn, eller ett rör.
De skall ju troligen inte återanvändas när man gjort sig så mycket omak i vart fall.
Låsbrickan över det inre lagret var den stora utmaningen. Där fick jag bygga mig en egen avdragare.
För att täcka mina behov av lager och packboxar köpte jag artiklarna 90000310 och 91142000 från SIP. Passande nålar till granen fanns inte med, men både packningar och lager var bra. Samtliga lager var SKF vill jag minnas.
Lycka till med era renoveringar!
Vänliga hälsningar,
Fredrik
"Kom arbetslust och träng dig på, här skall du motstånd finna!" / Solan Gundersen, Flåklypa 1975
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
-
- Lärling
Men ser man på, här är ju en tråd om touringen jag nyss var och köpte.
Anders tröttnade alltså på att ha den stående i vägen i källaren och lät den gå vidare till mig.
Så nu kan jag ju lika gärna ta över tråden och köra vidare med lite bilder från mina försök att få ihop grejorna igen.
Egentligen håller jag på med ett par andra projekt just nu men lite måste man ju titta på vad man köpt.
Så den fick ta plats på lyften jag har i verkstaden på jobbet. Karossen är renoverad och omlackad av någon tidigare ägare för en del år sedan.
Den är i bra skick och kommer få vara som den är.
Det som är att göra är att få ordning på motorn igen.
Anders har delat den men sedan fastnat på att drivaxeln sitter fast.
Jag kände väl att det vore lite synd att inte byta lagren där också när den ändå var isär.
Så jag testade med att sätta lite press på den. Ett par rejäla slag på tvingen och den var loss. Och det var bara att håva in den.
Det man alltså fick ha lite koll på är avfasningen som tidigare beskrivits i tråden. Den får man ha så den går klar för primärdrevet.
Jag slapp sedan problemen som Boodaa hade med att få loss låsbrickan som sitter för inre lagret. Här släppte det fint med att man knackade med ett dorn.
Så nu blir det till att skaffa de lagren och ett växelkors för att komma vidare.
Det är väl egentligen det enda som inte följde med nytt av slitdelar till den.
Det jag nog behöver också är ett nytt svänghjul eller få det gamla magnetiserat igen.
Det är inte mycket drag i det inte. Skulle tro att det är anledningen till att den varit svårstartad.
Det ska bli riktigt kul att försöka få ut denna skönheten på vägarna igen.
/Tomas
Anders tröttnade alltså på att ha den stående i vägen i källaren och lät den gå vidare till mig.
Så nu kan jag ju lika gärna ta över tråden och köra vidare med lite bilder från mina försök att få ihop grejorna igen.
Egentligen håller jag på med ett par andra projekt just nu men lite måste man ju titta på vad man köpt.
Så den fick ta plats på lyften jag har i verkstaden på jobbet. Karossen är renoverad och omlackad av någon tidigare ägare för en del år sedan.
Den är i bra skick och kommer få vara som den är.
Det som är att göra är att få ordning på motorn igen.
Anders har delat den men sedan fastnat på att drivaxeln sitter fast.
Jag kände väl att det vore lite synd att inte byta lagren där också när den ändå var isär.
Så jag testade med att sätta lite press på den. Ett par rejäla slag på tvingen och den var loss. Och det var bara att håva in den.
Det man alltså fick ha lite koll på är avfasningen som tidigare beskrivits i tråden. Den får man ha så den går klar för primärdrevet.
Jag slapp sedan problemen som Boodaa hade med att få loss låsbrickan som sitter för inre lagret. Här släppte det fint med att man knackade med ett dorn.
Så nu blir det till att skaffa de lagren och ett växelkors för att komma vidare.
Det är väl egentligen det enda som inte följde med nytt av slitdelar till den.
Det jag nog behöver också är ett nytt svänghjul eller få det gamla magnetiserat igen.
Det är inte mycket drag i det inte. Skulle tro att det är anledningen till att den varit svårstartad.
Det ska bli riktigt kul att försöka få ut denna skönheten på vägarna igen.
/Tomas
Vespa
Touring -57
GS150 -58
GS150 -60
GS160 -63
Rally200
PX200
GTS300 -16
Lambretta
TV175 -61
LD125 -54
Svalan scooter -54 2st
Touring -57
GS150 -58
GS150 -60
GS160 -63
Rally200
PX200
GTS300 -16
Lambretta
TV175 -61
LD125 -54
Svalan scooter -54 2st
-
- Mästare
Ett tips när man ska ha bort den gängade brickan är att sätta en dorn i ett av hålen och sedan slå med en mejsel mot dornen precis ovanför brickan samtidigt som dornen hålls rak. Man får mycket bättre moment än när man försöker slå snett ner i hålen och dessutom slipper man att skada hålens kanter
/HB
/HB
Grattis till lyckad demontering av brickan. Det ville sig absolut inte för mig. Min första idé var att böja till en sådan där ställbar nyckel som man har till vinkelslipen. Ingen lycka.
Knacka med dorn gav inget resultat.
En dorn i två motsatta hål och press inifrån mot båda var nästa ljusa idé som inte heller fungerade.
Till sist byggde jag en egen avdragare efter att ha sett ett originalverktyg i Hermods Vespamekkursbok. Den fungerade mycket bra och har därför fått en hedersplats på mekarbänken.
När jag kör fast i något annat skruvande så är det ju inspirerande att tänka på vad man lyckats med.
Knacka med dorn gav inget resultat.
En dorn i två motsatta hål och press inifrån mot båda var nästa ljusa idé som inte heller fungerade.
Till sist byggde jag en egen avdragare efter att ha sett ett originalverktyg i Hermods Vespamekkursbok. Den fungerade mycket bra och har därför fått en hedersplats på mekarbänken.
När jag kör fast i något annat skruvande så är det ju inspirerande att tänka på vad man lyckats med.
"Kom arbetslust och träng dig på, här skall du motstånd finna!" / Solan Gundersen, Flåklypa 1975
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83