Fel skärm -50?

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
micke_th
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Fel skärm -50?

Post by micke_th »

Denna skärm sitter på en -50. Och den förre detta ägaren har fixat till en trä bit för att lyktan skall lysa rakt fram och inte ner i backen.

Nu till klurigheten. Vad jag förstått så är det plåtskärm på elit -54 men inte på elit -53 och på -51 är det aluminium så då känns det som det skall vara alusklärm på -50 också. Det är det inte på min. Då den börjat rosta. Kan det vara så att man tog vad man hade i fabriken? Eller har den blivit utbytt under sin 60 åriga historia? I så fall är det någon som kanske har en liggande som skulle kunna tänka sig sälja :roll: För jag hittar ingen hos S.I.P eller Mauro?

Image
/ Micke
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Re: Fel skärm -50?

Post by Paka »

Haha, vilket trix. Den är garanterat utbytt. Lamphuset ser ut att vara 51/52, de är lite längre. Å andra sidan är din bland de sista pinnväxlade, och det är ju möjligt att de bytte lamphus lite tidigare.
Ola Lång
Chefsmontörn

Post by Ola Lång »

Min v13 har alu, Henriks V15 ( bilden) har också alu. Vilken modell har du ?
Image
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Min V15 har också aluminium. Svårt att se kanske, men eftersom lamphuset är mindre täcker "kammen" nästan hela lampan.
Image
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Skicka ett mail till Mauro och fråga, han har emellanåt saker som inte finns på listan. Han är riktigt bra på 50-tals grejor.

Och grattis till en ädel åldring! :D
micke_th
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by micke_th »

Japp då var det utrett :D

Ser på era bilder att ni har svarta sadlar? När hade man gröna sadlar? Kollar man i vespa tecnica så har ju ingen grön sadel?

Då detta leder mig till nästa fundering.... :arrow: När kom sidovagnarna och hur länge tillverkades dessa?

Skrev ett mail till Mauro angående vilket artnr som var svart och vilket som var grönt. Fick detta till svar:

S0256 is dark green and it is the original one color for Vespa sidecar.
It cost 302.50€
/ Micke
micke_th
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by micke_th »

Ola:

En elit inspirerad V15 :wink:

Image
/ Micke
Post Reply