Direkt insprutning

För alla sorters trimfrågor, vare sig det gäller racing eller gatulegala maskiner.
Post Reply
aryan
Lärling
Lärling
Posts: 696
Joined: Tue 19 Jun 2007, 13:23
Location: Örby, Stockholm
Contact:

Direkt insprutning

Post by aryan »

Är det någon som expirimenterad med direktinsprutning i en (gammal) tvåtaktsmotor? Fördelen skulle vara att man skulle tajma insprutningen så att den kom efter att avgasporten var stängd och så slippa förlora en massa soppa genom avgasröret och få en mkt bättre verkningsgrad och renare avgaser utan att förlora effekt.

Jag snubblade över denna site http://www.synerject.com/di.html som verkar ha kommit långt.
Direct Injection systems are used on two-stroke engines to dramatically reduce the level of unburned fuel escaping from the exhaust port during the exhaust scavenging cycle by injecting only when the exhaust port is closed and scavenging with charge air only. This allows two-stroke engines to be able to meet stringent emissions levels mandated for engines in such regions as Europe, North America, Taiwan and India. Further, Synerject’s air-assist system produces a stratified charge spray plume (see figure 1) directly inside the combustion chamber with high evaporation rates which limits fuel impingement on the cylinder walls and thereby reduces hydrocarbon emissions by at least 75% while operational fuel consumption benefits of 35-50% are achievable.
Image

/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
User avatar
DP
Lärling
Lärling
Posts: 426
Joined: Mon 01 Oct 2007, 09:48
Location: Mosta Hill Sweden
Contact:

Post by DP »

aryan in da house:
Är det någon som expirimenterad med direktinsprutning i en (gammal) tvåtaktsmotor?


Vågar nog påstå att jag är en av dom här i Sverige som har jobbat mest med att få snurr på dessa insprutade 2-taktare över åren, jag har en Aprilia DiTech 03'a som det experimentrats friskt med, just nu ligger den i delar för ny vev & lager men den har rullat ca 2000mil med Lustgas på orginal 50cc, mappad ECU, koppling, mm. Programvaran & ECU i dessa maskiner är väldigt simplifierade och det finns inte så mycket man kan göra, tro mig det är många som försökt med i princip samma resultat, inte värt arbetet!!! Finns en snubbe i USA som fått till en liten möjlighet att justera bränsletyck och på så sätt öka mängden bränsle injected med det är fortfarande inte nog för att det ska vara värt besväret. Aprilia har haft en "egen" Morinibaserad motor som fanns i DiTech fram till 04'a sen stoppade man i Piaggios Pure Jet motor med i princip samma insprut (utvecklat av Orbital) och dessa motorer funkar bra, Peugeot gav sig på ett eget koncep kallat Jet Force men med mängder av barnsjukdomar så man gav i princip upp på den och slutade markandsföra dom....

Fördelarna med dessa maskiner är en förbrukning på 0-17L/mil, min avstrypta, mappade NOS sniffande drog som mest 0.2L/mil vilket är sanslöst. Nackdelarna är att dom är otroligt petiga med 2-takts oljor, i princip bara 2 som funkar och absolut inga helsynteter då slammar systemet igen, går dom mycket på små gaspådra & ofta på tomgång kan dom ha en tendens att hosta & spotta men går dom med öppen trottel ofta & mycket så funkar dom bäst!!!!!

DP says: Tråd på ApriliaForum.com http://www.apriliaforum.com/forums/show ... hp?t=93643
patrikgrann
Lärling
Lärling
Posts: 583
Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
Location: Öglunda, Axvall, Skara
Contact:

Post by patrikgrann »

aryan
Lärling
Lärling
Posts: 696
Joined: Tue 19 Jun 2007, 13:23
Location: Örby, Stockholm
Contact:

Post by aryan »

Intressant! Liknar dessa fabriksystem Synerject systemet ovan som använder komprimerad luft tillsammans med bränsle för att injektera bränslet?

Jag tror att man med DI borde kunna få tvåtaktmotorn minst lika snål som fyrtakt och få behålla effekt och viktfördelen.

Om de befintliga ECU är så hopplösa att jobba så skulle man kunna skippa de helt och börja om med något mera "öppet" och avancerad, t ex en megasquirt? Är tydligen inte first med den idé heller http://www.scooter-freaks.nl/forum/show ... p?t=274376

Oljan skulle man kanske helst ha mekanisk separatsmörning så att den inte kan ställa till det.

Det "svåra" tror jag då främst vore att få ihopp de mekaniska biten?

/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Truls
Entusiast
Entusiast
Posts: 188
Joined: Mon 12 Feb 2007, 22:52
Location: Sweden

Post by Truls »

Det finns väl hur många snöscootrar som helst som har insprutning.

Dock knappast någon av dom direktinsprutade.

Problemet med direktinsprutning i samband med väldigt hög prestanda är att det finns jättekort tid att få in rätt mängd bränsle. Det kräver spridare med jättestora hål vilket gör att bränslet förångas dåligt i cylindern, vilket åter gör att bränslet fördelas ojämnt i cylinderen före förbränningen startar.

Har läst om ett snöprojekt där dom har konverterat till direktinsprutning, fördelaktigt med två olika bränslespridare där den ena riktas rakt nedåt mot kolven och den andra går åt sidan mot en urgröpning i kolven för att inte träffa väggen. Den här motorn spöade samtliga fyrtaktare både med emissioner och förbrukning. Dock är det väldigt svårt reglermässigt att få det att funka, och det kräver noga planering och beräkning för att predikera hur systemet ska se ut.
//Vespa saxomatkoppling till salu...
Ring efter kl...
aryan
Lärling
Lärling
Posts: 696
Joined: Tue 19 Jun 2007, 13:23
Location: Örby, Stockholm
Contact:

Re: Direkt insprutning

Post by aryan »

Hittade nu ett kit för indirekt insprutning som ersätter en vanlig 28 eller 34mm förgasare:
http://www.ecotrons.com/2_Stroke_Small_ ... I_kit.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Det ser ganska intressant ut, finns det nån scooter som har detta system?

De använder två spridare om man vill kunna varva mer än 10.000 vpm
Do I need the second injector? ($149 extra for 2nd injector and throttle body mounting)

Rule of thumb: use 1 injector if the max RPM is less than 10k; use 2 injectors if it is more than 12k rpm. Between 10k to 12k RPM, depends.
Why 2 injectors?

The whole idea of 2 injectors (one small, one big) is based on the fact: 2-stroke engines have only half the time to inject fuel compared to 4-stroke (360 vs 720 degrees), but the 2-strokes usually (esp. high-end engines) have such a wide range of RPM (2000 - 16000rpm, for example). One injector is not able to cover the whole RPM range, simply because every injector has its physical limit: the fixed flow rate. If you use a big injector to cover the high end, then you will have too-rich idle. If you use a small injector, to have a good idle, then you don't have enough fuel for WOT. Given a certain inject flow rate, you can only run an engine either at low RPM range or high RPM range, but not both (from 2000 to 16000rpm).
For example, an engine runs at 16000rpm, you only have max 3.75ms time-window to inject fuel. In this short time, you have to inject enough fuel for WOT conditions. If you pick a super big size of injector, you will not be able to run idle (too rich even at 1ms pulse width). So what can you do? add more injectors.
At low load, use one injector, and at high load/high RPM, use both injectors.
That's why you see a lot of racing engines have 2,3, or even 4 injectors. Our system is even better: while others use the same size of injectors, we use one small, one big injector. Why? because at idle, you need a very small size of inject, and at WOT, you need a big size.
The benefits: you can run the engine at ideal AFR over the whole wide range of RPM, with only 2 injectors (again, save cost compared to 3 or 4 injectors).
The tansitions from idle, to WOT, will be: the small injector works at idle, low load; then it switches to the big injector at mid-high load (the small one shuts off); then at WOT both injector works together. And all these are made transparent to users!
This is our unique technology for 2-strokes, not even big companies have this.
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Post Reply