För att kunna köra säkrare i mörker har jag utrustat min PX200E med Piaggios klarglasstrålkastare med H4 lampa 35/35 W. Bakljus och övriga lampor har ersatts med LEDs för att inte överbelasta systemet.
Men även om strålkastaren lyser starkt, så blir inte vägen så upplyst som jag hade önskat.
Jag har i tidigare tråd fått rådet att noggrant välja lampa då det finns dåliga exemplar. Men med de 35/35W-lampor jag testat har jag inte märkt någon skillnad.
Jag undrar om någon har erfarenhet av t.ex Osram "H4 Ring XENON Ultima +120% Headlamp Bulb 60/55W" eller motsv dyrare 55/60 W lampa i Piaggios strålkastare? Värmer denna kraftigare lampa kanske reflektorn (av plast) för mycket?
Hej Olle!
Relä-matningen lär inte vara något problem om du nu tycker att du har plats till övers i styret .
Då kommer vi till nästa fråga: Finns det tillräcklig kapacitet hos systemet i sig även om du nu sparar lite med LED?
Stämmer, den matas direkt från en statorlindning. Just därför uppkommer frågan om kapaciteten. Har dock inte 100 koll på hur DC delen hänger ihop med denna.
Hej,
Jo, det stämmer att bara tutan och startmotorn matas org. med DC. Jag har tänkt att sätta ett relä ovanför tutan, då blir sladden till lampan ca 25-30cm. Och även mata strålkastaren med DC. "Generatorn" ska ha en kapacitet på 80W. Jag har kört med 35/35W på strålkastaren och haft 10W i baklampan och 20W i bromsljuset ett par säsonger. Har inte märkt ngt problem eller blinkningar.
Räknar med att batteriet ska kunna fungera som en "energireservoar" om avtappningen skulle bli mer än 80W. /Olle
Jättebra om det är så. Frågan blir varför man gör en DC-del som är tänkt att användas med några få watt men har en sådan överkapacitet. Testa och återkom.
Led-lampor... Kan man hutta i sådana i en gammalscooter också?
Jag vill minnas att när man smäller en lampa på SS:en går alla andra lampor också.
Om jag skulle montera led-bakljus (6V-3W?) för att få mer kräm till framljuset, finns det risk att parkeringsljus, framljus och hastighetsmätarlampa ryker samtidigt?
Kanske skulle ersätta parkerings- och hastighetsmätarljus med led också - finns dessa udda lampor som led tros?