Varde ljus!

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
User avatar
OlleM
Entusiast
Entusiast
Posts: 164
Joined: Sun 15 Nov 2009, 15:54
Location: Vänersborg/Lysekil

Varde ljus!

Post by OlleM »

För att kunna köra säkrare i mörker har jag utrustat min PX200E med Piaggios klarglasstrålkastare med H4 lampa 35/35 W. Bakljus och övriga lampor har ersatts med LEDs för att inte överbelasta systemet.
Men även om strålkastaren lyser starkt, så blir inte vägen så upplyst som jag hade önskat.
Jag har i tidigare tråd fått rådet att noggrant välja lampa då det finns dåliga exemplar. Men med de 35/35W-lampor jag testat har jag inte märkt någon skillnad.
Jag undrar om någon har erfarenhet av t.ex Osram "H4 Ring XENON Ultima +120% Headlamp Bulb 60/55W" eller motsv dyrare 55/60 W lampa i Piaggios strålkastare? Värmer denna kraftigare lampa kanske reflektorn (av plast) för mycket? :idea:
reVintage
Lärling
Lärling
Posts: 541
Joined: Sat 19 Nov 2011, 12:42

Re: Varde ljus!

Post by reVintage »

Vad säger kablaget om 5A genom 0,75mm2? Man kör normalt max 2A genom en sådan. Men kanske det är kraftigare kabel i PX än P?
User avatar
OlleM
Entusiast
Entusiast
Posts: 164
Joined: Sun 15 Nov 2009, 15:54
Location: Vänersborg/Lysekil

Re: Varde ljus!

Post by OlleM »

Värmer gott på vintern?
Jag har tänkt att dra en grövre kabel från batteriet och låta framlampan få strömmen via ett relä. Det borde väl fungera?
reVintage
Lärling
Lärling
Posts: 541
Joined: Sat 19 Nov 2011, 12:42

Re: Varde ljus!

Post by reVintage »

Hej Olle!
Relä-matningen lär inte vara något problem om du nu tycker att du har plats till övers i styret :wink: .
Då kommer vi till nästa fråga: Finns det tillräcklig kapacitet hos systemet i sig även om du nu sparar lite med LED?
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Re: Varde ljus!

Post by jencla »

Rätta mig om jag har fel, men inte matas ljuset på en PX från batteriet? Det är väl bara startmotorn och tutan och ev något mer?

Tror
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
reVintage
Lärling
Lärling
Posts: 541
Joined: Sat 19 Nov 2011, 12:42

Re: Varde ljus!

Post by reVintage »

Stämmer, den matas direkt från en statorlindning. Just därför uppkommer frågan om kapaciteten. Har dock inte 100 koll på hur DC delen hänger ihop med denna.
User avatar
OlleM
Entusiast
Entusiast
Posts: 164
Joined: Sun 15 Nov 2009, 15:54
Location: Vänersborg/Lysekil

Re: Varde ljus!

Post by OlleM »

Hej,
Jo, det stämmer att bara tutan och startmotorn matas org. med DC. Jag har tänkt att sätta ett relä ovanför tutan, då blir sladden till lampan ca 25-30cm. Och även mata strålkastaren med DC. "Generatorn" ska ha en kapacitet på 80W. Jag har kört med 35/35W på strålkastaren och haft 10W i baklampan och 20W i bromsljuset ett par säsonger. Har inte märkt ngt problem eller blinkningar.
Räknar med att batteriet ska kunna fungera som en "energireservoar" om avtappningen skulle bli mer än 80W. /Olle
reVintage
Lärling
Lärling
Posts: 541
Joined: Sat 19 Nov 2011, 12:42

Re: Varde ljus!

Post by reVintage »

"Generatorn" ska ha en kapacitet på 80W.
Är detta enl. spec. på bef. PX el. en önskan?
User avatar
OlleM
Entusiast
Entusiast
Posts: 164
Joined: Sun 15 Nov 2009, 15:54
Location: Vänersborg/Lysekil

Re: Varde ljus!

Post by OlleM »

Enl spec för PX tror jag man kan säga. Jag har uppgiften från en vespaverkstad i Gbg och har nog också läst det någon stans & gång.
reVintage
Lärling
Lärling
Posts: 541
Joined: Sat 19 Nov 2011, 12:42

Re: Varde ljus!

Post by reVintage »

Jättebra om det är så. Frågan blir varför man gör en DC-del som är tänkt att användas med några få watt men har en sådan överkapacitet. Testa och återkom.
victor
Mästare
Mästare
Posts: 1477
Joined: Fri 20 May 2005, 11:28
Location: London
Contact:

Re: Varde ljus!

Post by victor »

Led-lampor... Kan man hutta i sådana i en gammalscooter också?

Jag vill minnas att när man smäller en lampa på SS:en går alla andra lampor också.

Om jag skulle montera led-bakljus (6V-3W?) för att få mer kräm till framljuset, finns det risk att parkeringsljus, framljus och hastighetsmätarlampa ryker samtidigt?

Kanske skulle ersätta parkerings- och hastighetsmätarljus med led också - finns dessa udda lampor som led tros?
reVintage
Lärling
Lärling
Posts: 541
Joined: Sat 19 Nov 2011, 12:42

Re: Varde ljus!

Post by reVintage »

En gammelvespa ska ha riktiga glödlampor. Bara krångligt att bygga in likriktare i varje lampa.
victor
Mästare
Mästare
Posts: 1477
Joined: Fri 20 May 2005, 11:28
Location: London
Contact:

Re: Varde ljus!

Post by victor »

reVintage wrote:En gammelvespa ska ha riktiga glödlampor. Bara krångligt att bygga in likriktare i varje lampa.
Jo det känns ju enklast. Trodde dock likriktare var integrerat i kretsen inne i lampan... Fast de är kanske DC samtliga...
Post Reply