Den ofrivillige trimmaren

Händer det nåt i garaget? Dokumentera gärna här!
topps
Lärling
Lärling

Den ofrivillige trimmaren

Post by topps »

Det var meningen att den skulle vara original, låta så lite som möjligt och bara funka. Men icke ….

Objektet
Image

En liten cylinder, Monza 225
Image
Image

Det går bra med Gori
Image

Dellorto PHBH 28, kanske ett lite tråkigt val men det låg en och skräpade i garaget.
Image
Hur svårt kan det va?
topps
Lärling
Lärling

Re: Den ofrivillige trimmaren

Post by topps »

Originaldelarna borta
Image

Monza kittet kom med nya pinbultar, en bit längre.
Image

Av med de gamla
Image

På med de nya
Image

Så var det dags för lite riktigt mek. Batterhållaren måste av för att lämna plats åt insuget. Ett sätt man kan göra det med är med en 1 meter lång bultsax av märket Bacho. Klipp klipp och böj böj så var batterihållaren borta.
Image

Fortsättning följer ....
Hur svårt kan det va?
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Neeeej varför bultsaxa i en perfekt original och fin SX200 :cry:

Varför inte skaffa en Li och en 200-motor och hänga över SX-panelerna om det ändå ska massakreras?
topps
Lärling
Lärling

Post by topps »

Dags för lite uppdatering

Hjul av, bakfjäder av och växeln inställd på 4an för att få maximalt utrymme för att hänga på cylindern. Fick ändå plocka av reedet för att få plats och lirka in den.
Image

Kolven på plats
Image

Cylindern på ....men oups, det vaksamma ögat ser att cylinderfotspackningen inte är på
Image

Men sen ska jag få på toppen och det är stört omöjligt, tänker först att det är lite dålig passform på grejerna och försöker klämma på den men det är stört omöjligt. Efter ett tag ger jag och men kommer på att jag kanske ska mäta upp toppen.
Image

WTF! Monza 225 har ju 70mm borr, toppen jag har fått är gjord för 64mm borrning = IMOLA .... :shock:

SNARK jag har helt enkelt fått fel topp, trots allt var prydligt nedpackad i samma låda
Hur svårt kan det va?
reVintage
Lärling
Lärling

Post by reVintage »

Antiklimax! Tar det lång tid att få den rätta?
topps
Lärling
Lärling

Post by topps »

Mr Lambretta, av vilken jag handlat kittet från, är på resa i Argentina och återkommer om några veckor låter hans fru meddela så kan det nog ta sin tid ....

/H
Hur svårt kan det va?
wanten
Administrator
Administrator

Post by wanten »

Kul projekt! Jag vill provköra när du är klar!
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Känner igen det där. När jag monterade min Mugello-cylinder var det helt omöjligt att få den att gå ner i vevhuset. Jag lirkade och lirkade och trodde givetvis att jag gjort något fel.

Men sedan började jag fundera. Monterade av kolven, försökte köra ner cylinderfoten i vevhuset men si, det gick inte. Den var aningens för vid. Signore Lambretta fick tillbaka den, svarvade bort någon mm på utsidan och sedan dess har den tjänat mig väl.

Italienare är trevliga och duktiga, men inte ofelbara :wink:
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
primmy73
Entusiast
Entusiast

Post by primmy73 »

Passar toppen på pinnbultarna? Det är ju bara 3mm som det är fråga om, kanske nån skulle kunna svarva om den för dig om det är bråttom.

Härligt projekt.

Lägg gärna upp lite bilder på hela sx:en.

-n
Vespoholic
Entusiast
Entusiast

Post by Vespoholic »

Är det inte alltid bråttom??!

Vi vill komma vidare.

Se till att få det svarvat!

//Johan
reVintage
Lärling
Lärling

Post by reVintage »

Detta kan vara väl värt att vänta på:
topps
Lärling
Lärling

Post by topps »

Jodå, det har hänt lite sen sist, dock utan bildbevis.

Till slut, efter någon månad eller så dör den rättat toppen upp vilket var lagom till att LC Sthlm skulle ha sin traditionsenliga mekkväll och Monza monteringen fick helt enkelt bli en av den kvällens shownummer.

Eftersom cylinderfotspackningen skadats när jag försökte krångla med att få på toppen som inte passade (ja jag vet att det låter konstigt att fot packning skadas vid topp montering men så var det...) så fick jag dra av cylindern igen med den sedvanliga fingerförstörande uppgiften att pressa ihop kolvringarna och få in kolven i cylindern igen.

Monteringen av GORI blåset gick klockrent (när man väl kommit på att man kunde dra isär krök och dämpare lite innan man lyfte på det). Mycket bra passform men det som inte hade någon vidare passform var den medföljande extra ljuddämparen. Pga en förträngning vid en svetsfog inne i dämparen gick den inte att trycka på tillräckligt långt så att det lilla fästörat som skulle fästas i en av transkåpebultarna kom i rätt possition. Enda lösningen kommer bli att kapa avgasröret lite för att få det att stämma.

Det största problemet med förgasar monteringen var behovet av en längre gaswire och hölje eftersom insuget sitter på höger sida. Men det löstes temporärt med en ny wire och några justernipplar.

Till slut satt allt ihop och det blev provstart, å kors i taket - det startade och gick faktiskt att köar hela vägen hem, om än i maklig vart med tanke på stor osäkerhetsfaktor runt bestyckning.

Så det som nu återstår är:
-Montera luftfiler (Casa Lambretta)
-Montera ljuddämparen, inkl modifikation av delar med dålig passform.
-Montera chokekonvertering, just nu bara flipp-choke
-Bestycka förgasaren
-Montera avgastempmätare

Hoppas ta lite bilder och lägga ut här, men om avgastempmätaren kommer ni få läsa om i Scooteristen 8)

/H
Hur svårt kan det va?
Ola Lång
Chefsmontörn

Post by Ola Lång »

Skönt Topps! Härligt med forumister som sprider mekarglädje och inte klankar ner på forumet så att folk tröttnar ur!
Vi vi se bildbevis med farvinden i toppluggen!!!!!
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
topps
Lärling
Lärling

Post by topps »

Ljuset i bestyckningstunneln?
Image
Hur svårt kan det va?
SoulBoy
Lärling
Lärling

Post by SoulBoy »

topps wrote:Ljuset i bestyckningstunneln?
Eller början på en lång resa?
topps
Lärling
Lärling

Post by topps »

I helgen, under Nybro Run & Party, blev det en någorlunda lång provkörning och sakerna verkade lira ganska bra trots inte helt optimerad bestyckning (för fett i botten och för snålt på toppen). Den installerade avgastempmätaren gav trygghet under vägen och låg mellan 600-700 grader, dock körde jag försiktigt och bytte varvtal när det började närma sig 700 grader.

Nu är det bara att fortsätta och optimera så det blir bra schvung på prylarna!
Hur svårt kan det va?
marre
Lärling
Lärling

Post by marre »

Längesen jag skrev här nu men några tips :)

Mellan 600-700 grader låter vääldigt hett om du inte ligger och belastar hårt eller fullgas, skulle nog feta på bestyckningen lite om du inte vill se en smält kolv sen. Den behöver kylning när man släpper av från högt varv eller last och det får den i form av en inte allt för mager bestyckning på lågfart och halvgas. Magra inte ut det för mycket när du torrvarvar utan växel i för det går magrare med belastning sen.
Drg 200
Tph 173

"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
topps
Lärling
Lärling

Post by topps »

Här var det länge sedan det hände något men igår blev det förgasarbyte och en provtur på snöiga stockolmsvägar. Nu mera är den bestyckad med en 36mm Lectron förgasare

Image

Lectron är en ganska ovanlig förgasare som jag fick av en kompis som håller på med kawasaki 3-pip. För den som är intresserad om tekniken bakom hittar man det här http://www.lectronfuelsystems.com/technical.html. Med tanke på väglaget kommer det väl ta några månader tills man kan börja gasa på för att prova ut rätt bestyckning.

På "att göra listan" står.
- Ställa / kontrollera tändningen. Tänkte sikta på 18 grader
- Fundera på att byta insug. 28mm insug till 36mm förgasare kanske inte är helt optimalt...
- Byta koppling. Enligt reklamen skall ju Monza 225 kittet ge 22hk bolt on och då kanske orginal inte riktigt orkar med
- Bestycka
Hur svårt kan det va?
Micool1972
Entusiast
Entusiast

Post by Micool1972 »

koppling, hörde jag koppling någonstans!
primmy73
Entusiast
Entusiast

Post by primmy73 »

Fy fan va skön scooter! Lägg upp en par bilder på helheten.
Bra jobbat och tack för en intressant tråd.
Ola Lång
Chefsmontörn

Post by Ola Lång »

Ahhhhhhhhhhhhh LECTRON!!! jag får kraftiga HA-begär. Fuggen för rediga trimmontörer! KÖRRAPPORT NU!!! kul tråd. Kör hårt!
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
Mike Tropic
Lärling
Lärling

Post by Mike Tropic »

Lectron, den utan munstycken!! Jag har också velat prova men dom kostar lite för mycket bara för att stilla nyfikenheten. Berätta mer!
[url=http://mondostyle.se]MONDO SS[/url]
topps
Lärling
Lärling

Post by topps »

Tändingen uppställd/nedställd från 13.5 grader till 18 , då blev det lite mer spruttibangbang i motron.

Image
Hur svårt kan det va?
primmy73
Entusiast
Entusiast

Post by primmy73 »

Hur skön som helst.
Om du blir trött på den nån dag så hör av dig..
topps
Lärling
Lärling

Post by topps »

Ja ha, vad har hänt sedan sist på detta långvårdsprojekt?

En ny koppling har införskaffats
Image

Tillverkad av en snubbe i England som man bara får kontakt med via PM på Scooterotica forumet. Är byggd med Aprilia RS 125 skivor och Taffspeed fjädrar. Hade en rackarns otur / problem när jag skulle montera den men efter att skruvat ihop och isär minst fem gånger verkar det till slut funka. Fingers crossed ... :roll:

För att fortsätta på temat udda delar så ska jag så fort tiden ges monterat på en Dial A Jet på Lectron förgasaren, det är en variant på Powerjet men med den skillnaden att den har fem fast lägen man kan välja mellan samt att den skickar in en luft/bränsleblanding (en Powerjet skickar bara in bränsle ...säger dom)
Image

Sen kan man pinsamt konstaterat att just nu är det inge vidare sprutt i motorn. På bromsbänken under Classic Scooter Run i Oslo förra helgen nådde den inte upp till mer än 14.6 hk på bakhjulet.
Image

Den spassmiska kurvan i slutet är tecken på att det inte går som det ska, antingen för fett eller för magert, jag tror på det senare.

Fortsättning följer .... vilken månad som helst
/H
Hur svårt kan det va?
Post Reply