Ny cylinder montering?

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Johannes Sköldeberg
Nybörjare
Nybörjare

Ny cylinder montering?

Post by Johannes Sköldeberg »

ska montera en polini 75 cc på min vespa 50R
Ska grada skarvarna, Hur gör jag det bäst?
Något mer att tänka på i monteringsväg?

stort tack för alla tidigare råd & tips
Johannes

/ Johannes
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Johannes Sköldeberg</i>
<br />
ska montera en polini 75 cc på min vespa 50R
Ska grada skarvarna, Hur gör jag det bäst?
Något mer att tänka på i monteringsväg?

stort tack för alla tidigare råd & tips
Johannes

/ Johannes
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Hej Johannes!

Egentligen hör detta hemma i "Trimma mera", men man får inte vara petig:) Angående gradningen skrev fritte såhär i tråden "Trimma V50", hans råd är som vanligt utmärkta!:
<hr noshade size="1">
1. Polini 50 cc-cyllen har cylinderkanaler som är rakbladsvassa. Har för mig att jag läst att man bör grada av dessa. Stämmer det? Hur mycket? Lämpligt verktyg till detta?

Gör en radie 0,1 - 0.2 mm. Använd nålfil eller en Dremel.

4. Angående blockportningen, bör man hålla sig till konturerna av insugskanalerna på cylinderfoten? Kommer man åt att märka ut markeringar på något sätt? Några braiga tips?

Kontrollera att cylinderfotspackningen stämmer med cylinderns kanaler. Lägg sen cylinderfotspackningen på blocket & ritsa kanalöppningarna på blockhalvorna. Fila så överströmningskanalerna möter vevhuset, avsluta med en radie. Ta en blockhalva i taget, och kontrollera under arbetets gång att det ser bra ut genom att sätta cylindern på plats. Övergången skall vara så jämn som möjligt. Smärla & polera.

Scooter"RIDE FREE"hälsningar
Fritte
<hr noshade size="1">
- jag föreslår också att du läser hela den jättebra tråden!

Bra nålfilar finns på Clas Ohlsson. Se dock upp så att du inte går igenom godset när du filar i blocket, var grymt försiktig, det är riktigt tunnt på sina ställen! Om du går igenom måste du hitta någon som kan svetsa aluminium bra, det kan bli dyrt och tråkigt!

En 50R är väl en konventionell 30-moped? För att trimma den <u>måste</u> du byta vev. Du kommer inte få ut nästan någonting av din fina polini utan en matchande (racing)vev. Om veven är moped-orginal måste den alltså bytas/öppnas, det kommer du inte undan:cry: Om du ska fila kanaler vill du ändå klyva motorn, så att byta vev är ingen jätteoperation i sammanhanget. Ramlager- och packbox-byte också lämpligt.

Polinin borde ha instruktioner medföljande som talar om hur du själv kan öppna veven, det blir billigare än att köpa racing-vev, men är förstås lite knöligare. Du måste smälta ner vax e. d. i vevens lager innan du börjar såga i den (vinkelslip är arbetsbesparande vid sågningen, även om polinis instruktion nog säger bågfil...). När du sköljt bort alla spånor från sågningen och filat/smärjlat snittet fint, värmer eller löser du bort vaxet ur veven och du har en tjusig öppnad vev:) Tänk på att det är veven som tätar mot kompressionsplattan i vevhuset. Vevens yta och kompressionsplattan skall vara fri från skador, var rädd om dem!

/Patrik
Andréas
Entusiast
Entusiast

Post by Andréas »

Ska man även grada av de vassa kanterna på kolven?
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

ja, fast fast räcker med en liten avgradning
Post Reply